המדינה תקצה 13 מיליון שקל למשאיות זבל מונעות בגז

לפני 5 שנים, 7 חודשים - 3 אוגוסט 2018, כלכליסט
Illustration
Illustration
כך עולה ממסמכים שהגיעו לכלכליסט, לפיהם הנסיעה במשאיות זבל הקיימות כרוכה בפליטה רבה של חומרים מסוכנים. גורם במשרד להגנת הסביבה: " אין הצדקה לכך שהתושבים יסבלו מזיהום אוויר"

המשרד להגנת הסביבה יקצה 13 מיליון שקל לרכישת משאיות אשפה מונעות בגז - כך עולה ממסמכים שהגיעו לידי "כלכליסט".

לפי מסמכי המשרד, 3 מיליון שקל יוקצו למשאיות אשפה מונעות בגז באזור מפרץ חיפה - ואילו היתר לשאר אזורי הארץ. לפי המשרד להגנת הסביבה, התועלת הסביבתית ממעבר למשאיות המונעות בגז היא משמעותית, במיוחד במשאיות זבל שפועלות בשכונות המגורים בשעות הבוקר המוקדמות. זאת משום שבשעה זו פיזור מזהמי האוויר מוגבל. בנוסף, משאיות הזבל נוהגות לנסוע מרחקים קצרים מסוג המכונה "סע-עצור" ובעומס רב על המנוע לשם הרמה ודחיסה של הפסולת, נסיעה הכרוכה בפליטה רבה של חומרים מסוכנים.

תוכנית המענקים ורשת הביטחון להקמת תחנות תדלוק בגז טבעי דחוס (גט"ד) של משרד האנרגיה, הופשרה עם אישור צו הבלו בוועדת הכספים במרץ האחרון. התוכנית תאפשר ליזמים הקמת תשתיות תדלוק בגז טבעי דחוס בתחנות תדלוק ציבוריות וכן בתחנות המשרתות ציי רכב להובלה או להסעת המונים. הסכום הכללי של המענקים הוגדל ועומד כעת על 100 מיליון שקל.

במהלך מרץ האחרון אישרה ועדת הכספים את צו הבלו על הדלק, הכולל בתוכו מתווה שיאפשר שילוב הגז הטבעי בתחבורה בישראל, כתחליף לדיזל. המתווה שאושר

מסתמך על עבודה יסודית שנערכה בצוות בינמשרדי (צוות מיסוי ירוק 3) שכלל את משרד האנרגיה, רשות המיסים, משרד האוצר, הגנת הסביבה, מינהלת תחליפי הדלקים, משרד הכלכלה ועוד. בכך מתאפשרת לראשונה ודאות ארוכת טווח, של עשר שנים, הנדרשת למשק על מנת שתוקמנה תחנות תדלוק בגז טבעי, ברחבי הארץ, כך שרכישת רכבי גז טבעי תהיה כדאית למשתמשים.

לדברי אמיר זלצברג, מנהל אגף תחבורה במשרד: "בערים רבות בישראל נמדד זיהום אוויר גבוה הנובע מפליטות מרכבי דיזל כבדים אשר מסכן את בריאות האוכלוסיה. כל משאיות איסוף האשפה בישראל מונעות בדיזל מזהם. מנגד, בארה"ב כמחצית ממשאיות איסוף האשפה שעולות על הכביש הן משאיות מופחתות זיהום אוויר, המונעות בגז טבעי. אין הצדקה לכך שתושבי ישראל יסבלו מזיהום אוויר בעת איסוף האשפה מבתי המגורים, ולכן אנחנו מציעים תמיכה לקבלני איסוף האשפה ולרשויות המקומיות בהיקף של מאות אלפי שקל לכל משאית גז טבעי. הדבר נכון גם למשאיות חלוקה הנוסעות בערים".

Support Ukraine