בממשלה בוחנים את החזרת תוכנית הגריטה כדי להציל את ענף הרכב

לפני 3 שנים, 10 חודשים - 29 אפריל 2020, כלכליסט
בממשלה בוחנים את החזרת תוכנית הגריטה כדי להציל את ענף הרכב
על פי התוכנית המתגבשת במשרדי האוצר והגנת הסביבה, יבואני הרכב ישתתפו במימון המענק לבעלי מכוניות ישנות שיימסרו לגריטה

צוות משותף של משרד האוצר והמשרד להגנת הסביבה בוחן את החזרת תוכנית גריטת הרכב הישן כאמצעי לעידוד שוק הרכב אחרי הקורונה - כך נודע ל"כלכליסט".

בניגוד לתוכניות גריטה רגילות, בהן המדינה מעניקה את ההטבות ללקוחות שיגיעו עם מכוניות בעלות של אלפי שקלים בודדים, הפעם נבחנת גם אפשרות שיבואני הרכב, אלה שמוכרים את המכוניות החדשות לציבור, ישתתפו בסבסוד של עלויות הגריטה.

כיום במספר מדינות בעולם בוחנת תעשיית הרכב המקומית את הגריטה כאפשרות לסייע להתאוששות של ענף הרכב, ובמקביל גם כדרך להוריד מהכביש מכוניות ישנות, מזהמות ולא בטוחות. למשל, השבוע הודיעו ארגוני יצרני רכב בגרמניה כי הם נערכים לקדם ביחד עם המדינה תוכנית גריטה. 

אם תוכנית גריטה כזו תיכנס לתוקף, המתווה בה יהיה שונה מתוכניות הגריטה שהיו נהוגות עד כה בישראל. מתווה הגריטה המקורי שנכנס לתוקפו בסוף העשור הקודם העניק עד 3,000 שקל לבעלי מכונית ישנה במצב נסיעה שהגיעה לגריטה. התוכנית החזיקה מעמד עד סוף שנת 2013 לאחר כמה סבבי גריטה של רכב, שכל אחד מהם הסתיים תוך ימים נגמר אחרי שהתקציב לביצוע הגריטות נגמר. 

הסכום שהוצע לבעלי המכוניות הישנות אינו מאפשר רכישה של מכונית חדשה ואף אינו מבטיח שהלקוח ישתמש בכסף כדי לרכוש מכונית. 

כפי שנחשף ב"כלכליסט", לפני שנה החל המשרד להגנת הסביבה בבדיקת היתכנות לתוכנית גריטה שבמסגרתה נדרשו יבואני הרכב לסבסד חלק ממענק הגריטה בהתאם להיקף היבוא שביצעו. התוכנית לא יצאה לפועל בין היתר לנוכח העובדה שלא כל יבואן שמביא לארץ מכונית מסוג מסוים היה נציג היצרן לפני שנים רבות. במקביל נכנסה לתוקף תוכנית הגריטה הקיימת כיום אשר שמה דגש על רכבים כבדים בעלי מנועי דיזל.

בניגוד לארה"ב ואירופה, שם תוכניות הגריטה נועדו בעיקר לסייע לשמירת מאות אלפי מקומות עבודה בתעשיית הרכב, בישראל התוכנית תקדם בעיקר את גביית המסים ממכירת מכוניות חדשות. ב-2019 הכניסה המדינה 10.2 מיליארד שקל מגביית מס קנייה על רכב חדש. 

אמנם הטבה של 3,000 שקל, כפי שניתנה לפני עשור, לא ממש סוגרת את הפער בין מחיר רכב ישן לחדש, אבל היא מסייעת לבעל רכב ישן מאוד לרכוש רכב ישן פחות, ומניעה שרשרת של רכישות שמביאה בסוף לרכישת רכב חדש. 

שנת 2010 שבה פעלה התוכנית הייתה שנת שיא במכירת רכב חדש עד לאותה תקופה. על הדרך תוכל המדינה להפחית עוד יותר את זיהום האוויר על ידי הורשה מהכביש של מכוניות שתוכננו לפי תקנים ישנים ומתירנים, ולשפר את בטיחות צי הרכב על ידי מעבר למכוניות מודרניות יותר.

התוכנית שנכנסה לתוקף בנובמבר 2018 מעניקה מענקים עד 22 אלף שקל לבעלי משאיות דיזל ישנות ומזהמות שיביאו את המשאית לפירוק. ממשרד האוצר נמסר: "משרדי האוצר, התחבורה והגנת הסביבה בוחנים בתקופה האחרונה מגוון כלים לעידוד גריטת רכבים ישנים אך העבודה המקצועית טרם הושלמה".

Support Ukraine