הורים, לידיעתכם: המיניוואנים לא מגינים על הנוסעים מאחור

לפני 6 חודשים - 23 אוקטובר 2023, כלכליסט
הורים, לידיעתכם: המיניוואנים לא מגינים על הנוסעים מאחור
כמה דגמים פופולריים עברו מבחני ריסוק על ידי ארגון הבטיחות של חברות הביטוח בארה"ב וקיבלו בהם ציונים נמוכים במיוחד. הונדה אודיסי קיבלה את הציון "גרוע", קיה קרניבל קיבלה את הצין "חלקי" וקרייזלר פסיפיקה קיבלה את הציון "סביר"

מיניוואנים מדגמים פופולריים המשווקים גם בישראל נכשלו בהגנה על הנוסעים היושבים במושב האחורי, כך עולה מנתונים שפרסם ארגון הבטיחות של חברות הביטוח האמריקאיות IIHS, שנוסד בשנות החמישים המאוחרות כגוף שאינו תלוי בגופי הבטיחות הפדראליים האמריקאים במטרה לערוך מבדקי בטיחות עצמאיים ובלתי תלויים ברכבים ונחשב כיום לאחד הגופים הבולטים בתחום.

הארגון עצמו נוהג לקיים מבחני ריסוק ובטיחות למגוון דגמים פופולאריים, אבל מכיוון שגם יצרני הרכב נוהגים לשדרג את הבטיחות, IIHS מוסיף באופן תקופתי תרחישים חדשים לתאונות דרכים ומצבי סכנה בכביש, כשהתרחיש האחרון שהתווסף לרשימת מבחני הריסוק הוא מה שמכונה בארגון MODERATE OVERLAP CRASH - כלומר, מבחן שמדמה בין השאר גם פגיעה באחת מפינות הרכב (ולא ישירות בחזיתו) ובודק גם את ההשפעה על יושבי הספסל האחורי - מה שחשוב במיוחד במיניוואנים. 

התוצאות, כאמור, אינן טובות. במבחן נבדקו ארבעה כלי רכב שניתן לרכוש כיום גם בישראל, בין אם ביבוא ישיר ובין אם ביבוא עקיף: קיה קרניבל, טויוטה סיינה, קרייזלר פסיפיקה והונדה אודיסי. תוצאות המבחן מוכיחות: במבחן החדש ניכר שיצרני הרכב השקיעו מו"פ ביושבים מקדימה אך לא ביושבים מאחור.

כל הרכבים קיבלו ציונים גבוהים בכל הסעיפים שנוגעים לשלמות המרכב ולבטיחות היושבים במושבים הקדמיים, כשציוני IIHS מתחלקים לארבע רמות: "טוב", "סביר", "חלקי" ו"גרוע". רוב המיניוואנים קיבלו את הציון "טוב" בכל סעיפי ההגנה על היושבים במושבים הקדמיים, פרט לטויוטה סיינה שקיבל ציון "סביר" בסעיף ההגנה על הרגליים של היושבים מקדימה. 

ואולם, כאמור, במושב האחורי הציונים משתנים בחדות: כל ארבעת הרכבים קיבלו ציון "חלקי" בסעיף ההגנה על אזור החזה של היושבים במושבים האחוריים. בסעיף ההגנה על אזור הראש והחזה הקרייזלר קיבל ציון "סביר", הקיה קיבלה ציון "חלקי", ההונדה קיבלה ציון "גרוע" ורק הטויוטה קיבלה ציון "טוב". בסעיף ההגנה על ירכי היושבים מאחור, כל המיניוואנים קיבלו ציון טוב. הדירוגים הנמוכים שקיבלו המיניוואנים בסעיפי ההגנה השונים על יושבי הספסל האחורי גרמו ל IIHS לתת לכלי רכב אלה ציון כללי נמוך: הקרייזלר, הקיה והטויוטה קיבלו ציון "חלקי" ואילו ההונדה קיבלה ציון "גרוע".

Support Ukraine