מתוך מאות אלפי בעלי אופניים וקורקינט חשמליים: רק אלף איש נרשמו לקבלת לוחית רישוי

לפני חודש, 3 שבועות - 5 מרץ 2024, כלכליסט
מתוך מאות אלפי בעלי אופניים וקורקינט חשמליים: רק אלף איש נרשמו לקבלת לוחית רישוי
לפי הערכות בישראל בין 400 ל-500 אלף קורקינטים ואופניים חשמליים. כחודש חלף מתחילת הרישום, ונכון לאתמול רק 1,082 בעלי כלי הרכב נרשמו לקבלת לוחית רישוי מותאמת. כנראה שבאוגוסט לחלק גדול מהישראלים לא תהיה הלוחית הנדרשת - דבר שידרוש ארכות ודרישה להקלת האכיפה

בכבישי ישראל נוסעים מאות אלפי קורקינטים ואופניים שמצוידים במנוע חשמלי. כמעט חודש חלף מתחילת הרישום, אבל נכון לאתמול (ד'), רק 1,082 ישראלים נרשמו לקבלת לוחית רישוי לכלי הרכב החשמליים, כך עולה מנתונים בלעדיים שהגיעו לידי "כלכליסט". 

בסוף השנה שעברה, לאחר מספר שנות סחבת, נקבע כי כל בעלי אופניים או קורקינט שמצוידים במנוע חשמלי יהיו חייבים להתקין על הכלי לוחית רישוי. רשימת הכללים שחלים על בעלי כלי הרכב החשמליים ארוכה וכוללת איסור רכיבה מתחת גיל 16, איסור על השאלת הכלי, איסור על שיפור הכלי ועוד - שכולם נתמכים בכך שלקורקינט או לאופניים החשמליים תהיה לוחית רישוי. כלומר, שוטר יוכל בעת הצורך לזהות את בעל הכלי, מצלמות יוכלו לצלמו בעת עבירה, פקחים יוכלו לדעת מי הוא במקרה בו ינסה להימלט- דינו יהיה כדין בעל מכונית.

ב-1 בפברואר עלתה לאוויר מערכת רישום כלי התחבורה הקלה של משרד התחבורה, המאפשרת רישום של הכלים - והמועד האחרון לרישום היה ב-1 באוגוסט. לאור העובדה שלישראלים יש רק חצי שנה להירשם, ונוכח החשיפה הניכרת שהמהלך קיבל ניתן היה לשער שבחודש הראשון של הרישום הישראלים הזדרזו להירשם, אך בפועל המספרים מביכים.

לפי הערכות של גורמים בענף, בכבישי ישראל ועל המדרכות יש בין 400 ל-500 אלף קורקינטים ואופניים עם מנוע חשמלי. מתוך אלה, בחודש הנוכחי (פחות היום) נרשמו רק 384 בעלי אופניים עם מנוע חשמלי ללוחית רישוי. מספר בעלי הקורקינטים מעט גבוה יותר, ועומד על 698.
העובדה שהיענות הציבור כה נמוכה עשויה לנבוע מהמצב הביטחוני, היעדר פרסום הולם מצד משרד התחבורה למהלך או אפאטיה ציבורית - אך בכל מקרה, מצב בו לישראלים יש חצי שנה לרישום ודווקא החודש הראשון, "חודש ההתנפלות", מניב תוצאות כה מביכות עשוי להצביע על כמה מגמות בעייתיות.

ראשית, מתוך חצי שנה לרישום נותרו חמישה חודשים שבכל אחד מהם יש לרשום כ-100 אלף כלים בממוצע. שנית, במערכת "מוביליטי" של משרד התחבורה עדיין מופיעים רק שני מטביעי לוחיות רישוי המשרתים את כל מדינת ישראל והעומס עליהם, כך ניכר, כבר אינו מפוזר על פני שישה חודשים מכיוון שהחודש הראשון "נשרף". מעבר לכך, במשרד התחבורה מתמודדים בין היתר עם הקפאה של תקציבי פרסום בעת המלחמה. כלומר, גם לא ניתן להניע את אזרחי ישראל לפעולה. 

כרגע ממה שנראה, ב-1 באוגוסט - המועד בו הישראלים מחויבים בלוחית רישוי, כנראה שלחלק גדול מהם לא תהיה הלוחית הנדרשת. הדבר ידרוש ממשרד התחבורה להעניק ארכות לאזרחים או לדרוש הקלה של האכיפה.

Support Ukraine