משרד המשפטים בוחן: אופניים וקורקינטים חשמליים יוכנסו לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות

לפני שנה, 10 חודשים - 29 מאי 2022, כלכליסט
משרד המשפטים בוחן: אופניים וקורקינטים חשמליים יוכנסו לחוק הפיצויים לנפגעי תאונות
החוק, משנת 1976 מגדיר את זכותם של מי שנפגעו בתאונות לקבל פיצוי בגין נזקי גוף, בין אם הנהג שפגע בהם מבוטח או לא. החוק במתכונתו המקורית לא לקח בחשבון אופניים או קורקינטים. לפי הקול קורא, המטרה היא לגבש תיקון חקיקה חדש

משרד המשפטים יקיים בקרוב דיונים מחודשים בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים (חוק הפלת"ד), במטרה להכניס גם את האופניים החשמליים והקורקינטים החשמליים לרשימת "כלי הרכב" הפוגעים – ובכך לייצר, אולי, מצב בו נפגעי התאונות עם כלים אלה  יוכלו לקבל פיצוי.

משרד המשפטים פרסם קול קורא בנושא, ובו נכתב, "נדרשת בחינה מחודשת של ההסדרים שנקבעו בו – האם עדיין יש צורך בתיקון הבעיות שהתיקון עסק בהן, כגון תיקון הגדרת "שימוש" או תחולת הגדרת "רכב מנועי" על כלים חשמליים, האם התיקונים המוצעים עומדים במבחן הזמן ואם לא, מהם הפתרונות החדשים לאותן בעיות".

חוק הפלת"ד אשר נכנס לתוקף בשנת 1976 נחשב בשעתו לחוק אשר יצר מהפכה בדיני הביטוח בישראל בגלל שהגדיר לראשונה את זכותם של ישראלים שנפגעו בתאונות לקבל פיצוי בגין נזקי גוף שנגרמו להם, בין אם הנהג שפגע בהם מבוטח ובין אם לא. החוק נועד במקור להתמודד עם הקושי להוכיח את מידת הרשלנות מצד הפוגע, כלומר האם הולך רגל היה אחראי לפגיעה (למשל התפרץ לכביש) או הנהג היה אחראי לפגיעה. בזכות חוק זה לא נדרשו עוד הולכי רגל שנפגעו על ידי מכוניות להוכיח מי אשם – וקיבלו פיצוי אוטומטי. 

אבל – החוק במתכונתו הנוכחית אינו לוקח בחשבון את מהות הכלי הפוגע – כלומר החוק מעולם לא לקח בחשבון שכלי תחבורה "תמימים" כדוגמת אופניים או קורקינטים עלולים להפוך לכלים בעלי יכולת להרוג עוברי אורח או לפצוע אותם קשה. כעת, כך עולה מן הקול הקורא אשר מבקש מן הציבור להעלות הצעות בנושא, יוגדרו מחדש האופניים החשמליים והקורקינטים כך שכן יוכללו בהגדרות כלי רכב בחוק הפלת"ד. לפי לשון הקול הקורא: "הנושא ידון במשרד המשפטים, בראשותה של המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט אזרחי), כרמית יוליס, כאשר המטרה היא לגבש תיקון חקיקה חדש, שישקף ויאזן נכונה את מכלול האינטרסים והזכויות של הצדדים הנוגעים בדבר".

Support Ukraine