יותר מ-100 אלף מכוניות חשמליות בכבישי ישראל: איך זה מתבטא בשוק המקומי?

לפני חודשיים - 26 פברואר 2024, כלכליסט
יותר מ-100 אלף מכוניות חשמליות בכבישי ישראל: איך זה מתבטא בשוק המקומי?
אנשים פרטיים מחזיקים ביותר מ-85% מהמכוניות החשמליות בישראל, בעוד חברות פרטיות וליסינג מאמצות אותן פחות. ת"א בראש במספר החשמליות, אך גם בפריפריה ובחברה הערבית מאמצים את כלי הרכב בצורה נאה. ואולם, לאחר עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי מ-20% ל-35% - חציית רף ה-200 אלף נראית רחוקה מתמיד

פברואר 2024 הוא החודש הראשון בו נרשמו בישראל מעל 100 אלף חשמליות, כך עולה מנתוני משרד התחבורה. על פי הנתונים (שכוללים את כל סוגי החשמליות: אפילו רנו הישנות של בטר פלייס), נכון להיום (ג') נוסעות בכבישי ישראל 107,675 מכוניות חשמליות. 

ה"דחיפה" שהעבירה את שוק הרכב הישראלי למעל 100 אלף מכוניות היתה קצב מסירה מואץ של חשמליות בחודש ינואר בגלל עליית מס הקנייה על הרכב החשמלי מ-20% ל-35%, שגרמה ליבואני הרכב לשחרר מכוניות ממכס בדצמבר האחרון ולשחררן לשוק בחודש שעבר (בינואר נמסרו בישראל 8,693 חשמליות, חלקן הופיעו ברישומי משרד התחבורה רק החודש). 

עם זאת, מספר החשמליות הנוסעות בכבישי ישראל אינו משמעותי עדיין ביחס לשאר הרכבים. כך, לפי נתוני הלמ"ס העדכניים ביותר (לשנת 2022) בכבישי ישראל נוסעים 3.7 מיליון כלי רכב שמתוכם כ-3.4 מיליון הן מכוניות פרטיות.

בדצמבר האחרון טען משה בן זקן-מנכ"ל, משרד התחבורה כי העלאת מס הקנייה על החשמליות (שכבר נכנסה לתוקף) תפגע בתושבי הפריפריה שאינם רוכשים חשמליות. בפועל, מתברר שהמצב שונה. מניתוח נתוני משרד התחבורה עולה כי אכן החשמליות מרוכזות במרכז הארץ, אך בפריפריה מאמצים אותן בקצב נאה. כך, העיר בה רשומות הכי הרבה חשמליות בבעלות פרטית היא תל אביב עם 12,841 מכוניות חשמליות, פתח תקווה נמצאת במקום השני עם 9,333 חשמליות שרשומות על שם תושבי העיר, במקום השלישי נמצאת רחובות עם 8,245 חשמליות, ובמקום הרביעי ברשימה נמצאת אשקלון עם 5,922 חשמליות. 

במקום החמישי נמצאת באר שבע עם 5,869 מכוניות חשמליות פרטיות, אחריה חיפה עם 5,589 חשמליות שרשומות על שם תושבי העיר ולאחר מכן במקום השביעי ישובי השרון עם 5,507 חשמליות. בירת ישראל נמצאת במקום השמיני עם 5,363 חשמליות ובמקום התשיעי נמצאת עכו- עם 5,298 חשמליות. את העשירייה הפותחת סוגרת רמלה עם 5,051 חשמליות שרשומות על שם תושבי העיר.

באופן מעניין, גם בשטחי הרשות ניכר אימוץ חשמליות, כשברמאללה למשל רשומות 1,713 חשמליות בבעלות פרטית, בטול כרם 1,308 חשמליות שייכות לתושבי העיר ואילו בבית לחם רשומות 853 מכוניות חשמליות. בסך הכול – מתוך סך החשמליות שרשומות נכון להיום בישראל – 85,735 רשומות על שם בעלים פרטיים. 

לעומת השוק הפרטי, לציי הרכב החשמליות עדיין לא הצליחו להיכנס בצורה משמעותית. כך, לפי נתוני משרד התחבורה רק 8,737 חשמליות רשומות על שם חברות ליסינג. נתון זה רחוק מאוד מהפילוח של מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית, שבדרך כלל בין 40%-50% ממכירותיהן מיועדות לחברות הליסינג. 

באופן מעניין, דווקא העובדה שהחשמליות לא הצליחו לחדור את "חומת ההגנה" של חברות הליסינג השפיעה על רישומי המכוניות על שם חברות. כלומר, גופים שונים העדיפו לרשום את החשמליות על שם החברה ולא לקחת בליסינג. כך, 11,888 חשמליות רשומות על שם חברות - ולא על שם ליסינג. (יתר הרישומים של רכב חשמלי בישראל - כמה מאות - רשומים על שם סוחרי רכב). 

חציית רף המאה אלף היא ציון דרך חשוב עבור שוק הרכב הישראלי, אך האם מגמה זו תימשך? להערכת גורמים בענף הרכב, החודשים הבאים יאופיינו במסירת רכבים חשמליים שכבר שוחררו ממכס. כלומר, שמחיריהם הנוכחיים ישמרו - אך לקראת האביב יצטרכו יבואני הרכב למכור מכוניות ששוחררו לפי שיעור מס הקנייה החדש. 

במקביל, הטבת הטסט המוזל של החשמליות עתידה להתבטל בקרוב ומחירי הביטוחים לרכב החשמלי עולים. מצב כזה לא יפגע במי שרוכש חשמלית משיקולי אופנה, אך היקף מאגר הלקוחות ה"חדשנים" שמאמצים את הטכנולוגיה ראשונים הולך ומצטמצם ומפנה מקום ללקוחות הרוכשים חשמלית משיקולי פרקטיות. התייקרות ניכרת של המכוניות החשמליות בחודשים הקרובים ושל העלויות הנלוות (ביטוח, טעינה) עלולה להפוך את ההגעה ל-200 אלף חשמליות בכבישי ישראל להרבה יותר קשה.

Support Ukraine