נסיעת רכבים אוטונומיים בכבישי ישראל תהפוך בקרוב למציאות יום-יומית והדבר יתרחש מהר יותר מכפי שיתרחש בעולם. כך עולה מתזכיר חוק שיפורסם לקראת סוף נובמבר.
למרות הקורונה, בישראל התקבלה החלטה לקידום מהיר של ניסויי רכב אוטונומי בכבישי ישראל. במסגרת זו הודיע משרד התחבורה באוגוסט האחרון כי יסדיר בחוק את נושא נסיעתם של רכבים אוטונומיים בכבישי ישראל.
עד כה בוצעו בכבישי ישראל נסיעות ניסוי ברכב אוטונומי, אך אלה לא בוצעו באופן מסודר ולמעשה בחלק מהמקרים בוצעו בשוליו האפורים של החוק, תוך הפרה של איסורים הקבועים בחוק בישראל כדוגמת האיסור להוריד את שתי הידיים מן ההגה.
בשלהי אוגוסט פורסם תזכיר ביניים אשר עיגן בחוק את סוגי הרכב האוטונומי שיסעו בכבישי ישראל, את מהות הכיסוי הביטוחי שינתן לרכב ואת נושא העמידה בכללים שיוכתבו על ידי מרכז הסייבר הלאומי.
ואולם, תזכיר החוק שיפורסם ככל הנראה בחודש הבא, התזכיר הסופי, הוא התזכיר המכריע: כך, מתוכן התזכיר שהגיע לידי כלכליסט עולה כי הנדבך החשוב ביותר בתזכיר החדש יהיה הגדרה מחודשת של הנסיעה ברכב האוטונומי כך שנסיעת רכב אוטונומי בכבישי ישראל לא תוגדר יותר כ"ניסוי". המשמעות המיידית היא הקטנה משמעותית של מספר הסייגים אשר יחולו על השימוש ברכב האוטונומי בכביש, למשל הגדרות נסיעת המבחן והביטוחים.
לפי המודל שיפורסם, השימוש ברכב האוטונומי יהיה דומה לשימוש בכלי רכב אחרים, ואילו סוגיות אשר נוגעות למשל לחבויות ביטוח או אחריות במקרי תאונה יפתרו בהמשך הדרך.
אחד השיקולים העיקריים שעומדים מאחורי גישה זו, אשר מאפשרת לרכב אוטונומי לנסוע בכבישי ישראל כמעט ללא כל עיכוב, הוא העובדה שמרכזי המו"פ של חברות אשר עוסקות בתחום הרכב האוטונומי נמצאים בישראל, מה שיאפשר טיפול מהיר בכל בעיה.
מעבר לכך, מדובר במהלך אשר מיועד להעניק למדינת ישראל יתרון מעשי בתחום הרכב האוטונומי, זאת לנוכח העובדה שבעולם יצרני הרכב עדיין לא הגיעו לשלב הניסויים המעשיים. לראיה, רק השבוע קיבלה GM אישור לבצע בסן פרנסיסקו ניסוי ב-5 רכבים ללא נהג.