משרד התחבורה רוצה לבטל את מוסכי ההסדר מטעם הביטוח

לפני 7 שנים, 10 חודשים - 7 יוני 2016, Walla!
משרד התחבורה רוצה לבטל את מוסכי ההסדר מטעם הביטוח
במסגרת הדיונים על "חוק שירותי הרכב" משרד התחבורה ומשרד האוצר מעוניינים לבטל את מוסכי ההסדר ורשימת השמאים מטעם חברות הביטוח. איגוד שמאי הרכב: המבוטח יבחר שמאי בלתי תלוי

האם משרד התחבורה ישים סוף למוסכי ההסדר? בהתאם לבקשתו של ח"כ איתן כבל, יו"ר ועדת הכלכלה, בחנו במשרד התחבורה ובמשרד האוצר את התנהלות השמאים מטעם חברות הביטוח ומוסכי ההסדר והגיעו למסקנה כי מומלץ לבטלם, ולאפשר למבוטח לבחור לפי ראות עיניו את מקום התיקון ואת איש המקצוע (שמאי) שיאמוד את הנזק שנגרם למכוניתו.

כיום, חברת הביטוח מפצה את המבוטח במוסכי הסדר מטעמם ולאחר שבוצעה בדיקת נזקים על ידי שמאי שנכלל ברשימה של חברות הביטוח. מצב זה, יצר חוסר איזון מבחינת המבוטח, שכן עליו להיות אובייקטי בקביעת השומה ולא להיות נתון להשפעת מפעיליו, כלומר הינו מחויב לגוף שמפקח עליו.

במסגרת בחינת מינוי השמאים, החליט משרד התחבורה כי יש לחולל מהפך ברשימת השמאים. "שינוי בהתנהלות מאגר השמאים יכלול את כל השמאים בעלי רישיון שהביעו עניין להיכלל בו, הבחירה תיעשה באופן אקראי על בסיס פרמטרים שיוגדרו מראש, ערעור על שומה קובעת יתבצע באמצעות המנגנון של שמאי מכריע". עוד אומרים במשרד התחבורה, כי המבוטח ייבחר את השמאי בין אם מדובר בשמאי שהומלץ על ידי חברת הביטוח, ובין אם מדובר בשמאי פרטי. "ההליך יכלול מנגנון שמאי מכריע אשר ייתן מענה באופן המהיר".

עוד נבחנה כאמור סוגיית מוסכי ההסדר. בשיטה זו, קיים ניגוד אינטרסים בין בעל הרכב, המוסך וחברת הביטוח, שכן מצד אחד המוסך רוצה להרוויח על חלקי החילוף, ואילו חברת הביטוח מנסה להוזיל את התיקון ככל שעולה בידיה. התוצאה היא שבעל הרכב נותר פעמים תכופות עם טיפול לקוי וחלפים לא מקוריים.

משרד התחבורה הציע שתי הצעות, לפיהן יש להרחיב את מוסכי ההסדר, או לבטלם. הנטייה היא לאמץ את ההחלטה השניה, משום שלטעמם מוסכי ההסדר מושפעים לרעה מגורמים מבחוץ. "ההצעה היא לבטל את מוסכי ההסדר ולאפשר שוק חופשי בתיקוני הרכב כך שהתחרות על שירות איכותי ללקוח תתקיים בין מוסכים באשר הם ללא בקרה ושליטה של חברות הביטוח".

Support Ukraine