לראשונה - צה"ל יצטייד ברכבים חשמליים

לפני 3 שנים, 4 חודשים - 18 נובמבר 2020, כלכליסט
לראשונה - צה"ל יצטייד ברכבים חשמליים
כך עולה ממסמכי איפיון ראשוניים שיפיץ בקרוב מנהל הרכש במשרד הביטחון ליבואנים; המכוניות הראשונות יוצבו בשנה הבאה בקריה בת"א ביחד עם עמדות טעינה, וישמשו כפיילוט לקראת הצטיידות עתידית

צה"ל יצטייד בשנה הבאה, לראשונה בתולדותיו, ברכבים חשמליים. כך עולה ממסמכי איפיון ראשוניים שפרסם מנהל הרכש במשרד הביטחון, אשר הופצו בקרב מספר יבואני רכב. יש להדגיש כי לא מדובר בהצטיידות ברכבים תפעוליים קטנים אלא במכוניות חשמליות "אמיתיות" בגודל מלא, אשר אינן שונות מן הדגמים הנוסעים כיום בכבישי הארץ.

על פי מסמכי ההצטיידות, בשלב הראשון מדובר בשישה רכבים חשמליים אשר יוצבו בקריה. לדברי גורמים המקורבים לנושא, פעילות הרכבים תשמש גם כמעין פיילוט לקראת הצטיידות נרחבת יותר של משרד הביטחון ברכבים חשמליים - שתצא לפועל לקראת 2024 ותכלול גם רכבי ליסינג מסוגים שונים. הרכבים הראשונים יסופקו לצה"ל ככל הנראה לקראת פסח 2021.

ממסמכי המכרז עולה כי הרכבים עצמם ישמשו את המשטרה הצבאית ובנוסף גם ישמשו כרכבי אבטחה. לפי מסמכי ההצטיידות שהופצו בקרב יבואני הרכב, הרכבים ייסעו כ-35 אלף קילומטרים בשנה. משרד הביטחון גם מאפיין מראש את רמת הבטיחות הנדרשת של הרכבים החשמליים - ומסתמך באופן חריג

על מבחני ריסוק בינלאומיים ולא על סטנדרט ישראלי. כך, לפי משהב"ט, במכרז הרכב החשמלי יוכלו להשתתף רק רכבים אשר זכו לציון מרבי של חמישה כוכבים במבחן הריסוק של ארגון הבטיחות האירופי EURONCAP. בנוסף, דרישת המינימום הבטיחותית לרכבים החשמליים תהיה שש כריות אוויר ומערכת בקרת שיוט אדפטיבית, כמו גם מערכת בקרת סטיה מנתיב ומערכת בלימה אקטיביות, כלומר מערכות שיוכלו להתערב בשעת הצורך ולהסיט את ההגה במקרה סכנה. 

בשונה ממכרזים "רגילים" - בהם יבואן הרכב מספק את המכוניות ואת שירותי המוסך - במקרה של רכב חשמלי נדרשת גם עמדת טעינה. כך, משרד הביטחון מגדיר לראשונה גם את הדרישות לעמדות הטעינה הראשונות אשר יותקנו בבסיסי צה"ל. כך, לפי מסמכי האיפיון להתקנת עמדות הטעינה, יבואן הרכב הזוכה יחויב לספק עם הרכב גם עמדת טעינה MODE 3, כלומר עמדת טעינה רגילה ולא טעינה מהירה.

Support Ukraine