
לפני כמה ימים לקוחות של אחד מיבואני הרכב שמייבאים ארצה מכוניות חשמליות קיבלו טלפונים בהולים מהיבואנית, שביקשה לדחות את המסירה בכמה ימים. הלקוחות רכשו את המכוניות במסגרת מבצע מכירות בהנחות נאות, למרות שלא מדובר במותג סיני ואולי דווקא בגלל שלא מדובר במותג סיני. כלומר, מדובר בחלק ממגמה מתמשכת של שחיקה של מותגי הרכב הלא סינים בשוק הרכב החשמלי.
הסיבה, כך הסבירו ללקוחות שחיכו לחשמלית החדשה שלהם, היא שהיבואן גילה שהצמיגים של המכוניות איבדו את צורתם העגולה. כלומר, המכוניות עמדו כל כך הרבה זמן בשמש ולאחר מכן בקור, מה שגרם לצמיגים לאבד את התכונות האלסטיות שלהם. מתברר שמכוניות אלו יוצרו בקוריאה הדרומית ביולי האחרון, ועמדו מאז כמעט ללא תזוזה.
ללקוחות אין סיבה לדאגה, הם יקבלו את המכוניות בעוד כמה ימים עם צמיגים חדשים. סביר להניח שהם לא ישאלו את היבואן מה דינם של כל חלקי הגומי האחרים ברכב, למשל המגבים, גומיות הסף, הגומיות שסביב הציריות וכיוצא בזאת, ואולי בעוד כמה חודשים יגלו הקונים שהשמש הישראלית לא עושה טוב למכוניות שלא נוסעות. הגשם הכבד הראשון של נובמבר מאתר את הגומיות היבשות ונכנס לתוך תא הנוסעים הישר אל רגליו של הנהג. אבל אלה זוטות: לקוחות אלה הם חלק מ"גל מכירות מוצלח" שיבואני הרכב ידווחו עליו בקרוב לחודש יולי. למעשה, מי שיבדוק את נתוני משרד התחבורה יגלה שכבר בשבוע זה ניתן לומר שנתוני יולי לא רעים כלל. בתחילת השבוע שעבר עמד קצב הרישומים על כ-13 אלף מכוניות חדשות, השבוע שעבר נסגר עם מספר קרוב ל-18 אלף מסירות, והחודש ייסגר כנראה עם מעל 20 אלף מסירות, במיוחד על רקע העובדה שיבואני רכב סיפרו ל"כלכליסט" שבשבוע הנוכחי, למרות גלי החום הבלתי נסבלים, ניתנה הוראה אצל חלק מהיבואנים לעבוד במלוא הקיטור כדי לסגור חודש טוב.
כיצד נוצר מצב שבו יולי הוא חודש מכירות טוב, וסביר להניח שגם אוגוסט לא יהיה רע? התשובה טמונה גם במכירות אמיתיות, גם במכירות "על הנייר" וגם במכירות בהיקפים גדולים לציי רכב. אבל ראשית יש להבין את רוח התקופה: בחודש שעבר הודיע משרד התחבורה ליבואני הרכב כי הוא יעניק להם הארכה של חודשיים בזמני הגיול.
מבחינה חוקית, כאשר יבואן רכב מביא מכונית לישראל, מותר לו למכור אותה כחדשה ללקוח שהוא היד הראשונה על המכונית במשך שנה ממועד הייצור. לאחר שנה, המכונית חייבת להירשם על שם יד. רוב היבואנים מקפידים לא להגיע למצב זה, ורושמים את המכוניות על שם כל מיני גופים. לדוגמה, חברות ליסינג, ואז הסחורה מגיעה במהרה לסוחרי מכוניות. השנה כאמור, קיבלו יבואני הרכב ארכה, והמכוניות שצריכות כעת להירשם "יד ראשונה אפס קילומטר" יירשמו על יד רק בספטמבר. אבל היבואנים לא מחכים לרגע האחרון. אם מכונית לא נמכרה במשך 10 חודשים, אין טעם לחכות יותר, והמכירות לציי הרכב ולסוחרים מתרחשות כעת. לא כל המכוניות הנמכרות הן כאלה שחוגגות יום הולדת שנה מייצורן, אבל לפי הערכות בענף הרכב, חלק לא קטן מהחשמליות הן כאלה שיחגגו שנה בקרוב.
כאן קיימת בעיה נוספת: מכוניות שיועדו להיות "יד ראשונה אפס קילומטר" כי הן יוצרו ביולי אשתקד או באוגוסט אשתקד קיבלו הארכה. מכוניות שיוצרו בספטמבר אשתקד כבר לא קיבלו את ההארכה הזאת. כלומר, בספטמבר יהיה בישראל "פיצוץ של יד ראשונה אפס קילומטר", ולכן יש כעת ניסיון "לפזר" את עוצמת הפיצוץ. נתונים ראשונים שהגיעו לידי "כלכליסט" חושפים את היקף המסירות לציי רכב ביולי. במותגים הסינים, במיוחד אלה שמייבאים רכבי פלאג אין הייבריד, מדובר לרוב בהיקפים משמעותיים. נציין, כי שוק הרכב הישראלי נמצא כיום בתקופת חוסר וודאות לגבי כמה נתוני מפתח: לא ברור מה יהיה גובה מס הקניה על רכב חשמלי, ולא ברור מה יהיה היקף הטבת שווי השימוש לרכב צמוד. לכן ייתכן שההצטיידויות המקיפות של חברות הליסינג אינן במכוניות שיגיעו ללקוחות "אמיתיים". נוסף על כך יש גם את הלקוחות הפרטיים: החודשים האחרונים אופיינו במבצעי מכירות שחלקם היו באמת יעילים מבחינת היקפי ההנחות.
נוסף על כל האמור, יולי שיסתיים בקרוב הוא כנראה החודש האחרון שבו יבואני הרכב באמת יוכלו למכור מכוניות ללקוחות פרטיים, אוגוסט הוא חודש החופשות, ספטמבר הוא חודש החגים ובאוקטובר הלקוחות ירצו "מודל 2026". בשנים האחרונות ליבואני הרכב יש כלי יעיל למדי שמבהיר ללקוחות מדוע הם צריכים להזמין מכונית לפני סוף השנה: מס הקנייה יעלה, ואז המחירים יעלו. לפי הערכות מוקדמות, מס הקניה יעלה בשנה הבאה לאזור ה-57% על רכב חשמלי (מ-45% כיום). אך הלקוחות למדו, כאשר היבואנים מבטיחים שהמחיר יתייקר, הם לא תמיד מקיימים. הירידה במכירות רכב חשמלי השנה גרמה ללקוחות לרכוש בדצמבר כדי "לשמר מחיר", אך אז הם גילו שהמכונית שלהם בכלל לא התייקרה. סביר להניח שכך יהיה גם השנה. כלומר, יולי הוא חודש המכירות האחרון ללקוחות פרטיים.
נקודה בעייתית נוספת: השקה של דגמים חדשים לא מפסיקה בגלל שיבואני הרכב תקועים עם מכוניות בנות חצי שנה ומעלה. בשבועיים האחרונים הושקו בישראל שני דגמים שיש להם יכולת אמיתית לשנות את השוק לחלוטין: הטיגו 4 ההיברידי של צ'רי ולצידו ג'אקו 5 החשמלי. מדובר בשני רכבים שיגנבו לא מעט לקוחות מיבואנים אחרים, על אחת כמה וכמה כאלה שהמכוניות שלהם תקועות חודשים במגרשים. הופעתם של שני הדגמים האלה בהחלט תייצר לחצים על המלאים הקיימים וסביר להניח שהיבואנים לא יורידו את המחירים הרשמיים שלהם, אלא ייצאו במבצעי מכירות אגרסיביים כבר בחודש הבא.
חדשות קשורות