האם המדינה בדרך לייבא לעצמה רכבים?

לפני שנה - 8 מאי 2023, כלכליסט
האם המדינה בדרך לייבא לעצמה רכבים?
ועדת הכלכלה אישרה לקריאה שנייה ושלישית בחוק ההסדרים את התיקון לחוק רישוי רכב, שיאפשר לחשכ"ל לייבא ארצה רכבים לשימוש משרדי הממשלה. אך כרגע לא ברור האם בכוונת המדינה לממש כוונתה בקרוב

האם מדינת ישראל בדרך לייבא בעצמה את רכביה? היום אישרה ועדת הכלכלה לקריאה שנייה ושלישית בחוק ההסדרים את תיקונו של חוק רישוי רכב, שמסדיר את העיסוק ברכב בישראל על כל היבטיו, כך שיאפשר לחשכ"ל לייבא ארצה רכבים לשימוש משרדי הממשלה. 

לפי החלטת הוועדה, התיקון יהיה הוראת שעה לארבע שנים – ושרת התחבורה תוכל להאריך את תוקפו של התיקון לארבע שנים נוספות עם תום התקופה.

מדינת ישראל מעוניינת לייבא בעצמה את מכוניותיה זה זמן רב: כפי שנחשף לראשונה בכלכליסט, מינהל הרכב פנה בעבר הלא רחוק אל משרד התחבורה כדי שזה יאפשר לו יבוא עצמאי של מכוניות לישראל – שלא באמצעות יבואני הרכב הוותיקים. כיום הרכבים היחידים שמיובאים על ידי המדינה באופן עצמאי הם רכבים מיוחדים, כמו למשל רכבי שטח גדולים (עליהם ניתן לדוגמה להתקין שיריון) מדגמים שאינם מיובאים לישראל על ידי היבואנים הישירים. כעת, המדינה מעוניינת המדינה "לחסל את המתווך" ולייבא את מכוניותיה בעצמה.

היקף צי הרכב הפרטי של מדינת ישראל מכובד: לפי דו"ח מבקר המדינה האחרון משנת 2022, ישראל מחזיקה במעל חמשת אלפים מכוניות פרטיות המשמשות את עובדי המדינה למטרות שונות. מכוניות אלה נרכשות ומתוחזקות בשני מכרזים, מכרז רכש ומכרז תחזוקה. מטבע הדברים היקפי המכרזים השנתיים נאמדים במאות מיליוני שקלים. 

עם זאת, לפחות בשלב זה לא ברור האם מדובר באיום כלפי יבואני הרכב, או בכוונה אמיתית לממש את היכולת לרכוש מכוניות מיצרני הרכב ישירות. ראשית, מבחינת יבואני הרכב מכרזי הרכש של מדינת ישראל מהווים "כאב ראש" לא קטן. שולי הרווח ברכבים אלה אינם מתקרבים לשולי הרווח במכירה ללקוחות פרטיים, התחזוקה נחשבת מורכבת והלקוחות נחשבים תובעניים. מעבר לזאת, מדינת ישראל תצטרך, ככל הנראה, לתחזק את המכוניות אצל יבואני הרכב הוותיקים.

Support Ukraine