חם שם בחוץ: מה יקרה כשמאות אלפי מכוניות חשמליות יתחברו ביחד לשקע

לפני שנה, 7 חודשים - 8 ספטמבר 2022, כלכליסט
חם שם בחוץ: מה יקרה כשמאות אלפי מכוניות חשמליות יתחברו ביחד לשקע
ישראל הולכת ומתחממת ובעלי המכוניות החשמליות יושפעו מאוד מהמצב. כבר היום לפי יצרני המכוניות מדובר במצב קיצון שגורם לרכב להיטען לאט יותר. מה יקרה כשכמות המכוניות החשמליות בכבישים תעלה, החום ימשיך לזנק והצורך לטעון עוד מכוניות יגבר? אולי תצטרכו להסתדר עם השכן שיכבה את המזגן

השבוע הוכרז כשבוע החם ביותר בשנה, והישראלים הקפידו להסתגר בבית ולהתקרר במזגן יותר מתמיד. אוגוסט יחלוף, הטמפרטורות יירדו לקראת החגים אבל אי אפשר להתעלם מהעובדה שמדינת ישראל, כמו לא מעט מדינות אחרות, הולכת ומתחממת. אחד מפלחי השוק שהכי יושפעו מהמצב החדש והחם הזה הם בעלי המכוניות החשמליות.

בדרך כלל בחמסין, הכללים לגבי מכוניות בעלות מנועי בעירה פנימית ברורים: הבעיות מתמקדות ברמה המכאנית ולא למשל במערכות הקירור או מחשב רכב שבמקרי קיצון עלול להפסיק את פעולת המזגן. לעומת זאת, במכוניות חשמליות קיים שוני מהותי: המכונית נוסעת נפלא, גם בחום, אבל הבעיה היא תשתיתית. כלומר, היא נוגעת דווקא לגורמים החיצוניים. והשבוע הנוכחי בישראל מהווה מקרה מבחן מעניין מאוד לנושא. 

בכבישי ישראל כיום לא נוסעות הרבה מכוניות חשמליות. בפועל, עד סוף השנה ייסעו אולי 20 אלף מכוניות כאלה, אבל יצרני הרכבים החשמליים מגלים לא מעט עניין דווקא בשוק הישראלי בעיקר בשל התנאים ששוררים בארץ. כאשר מכונית חשמלית משפחתית נוסעת לנופש באילת מגוש דן, עוצרת במצפה רמון לטעינה וממשיכה לנסוע בחום מהביל, היצרנים הגדולים מגלים בה עניין בה. ההתעניינות נובעת בידיעה ברורה שמה שקורה היום בתל אביב עשוי בהחלט להתרחש ברומא או באוסלו בעוד עשור. 

בכל הנוגע למכוניות החשמליות עצמן, החדשות טובות כי הן נוסעות נפלא. בכל הקשור לתשתיות יש חדשות פחות טובות, כאלה שמדינת ישראל צריכה להיערך לקראתן. בימים האחרונים הגיעו ל"כלכליסט" דיווחים על טעינה איטית מהרגיל של מכוניות חשמליות בעמדות ביתיות. הסיבה אינה תלויה בספקיות הטעינה, אלא במכוניות עצמן: מי שקנה רכב חשמלי וקרא לעומק את ספר הרכב לבטח ישים לב שהיצרן מתריע מפני מה שמכונה "טעינה בתנאי קיצון". כלומר, התנאים שעלולים להתרחש בישראל באוגוסט. טעינה בתנאי קיצון מתייחסת לשני תרחישים: כשל התחממות של כבל הטעינה ומצב בו הרכב אינו מסוגל להיטען עקב עומס על מערכות. 

יצרני הרכב ממליצים לא לחשוף את כבלי הטעינה לטמפרטורות גבוהות, אבל בשורה התחתונה: החום הישראלי של אוגוסט בהחלט מהווה נקודת מבחן לאותם כבלים. מעבר לכך, מכונית חשמלית שנמצאת בטעינה אינה בחזקת "עצם דומם" - יש לה מערכות שעדיין צריכות להמשיך ולפעול כדי לאפשר קירור וויסות של הטעינה. ועדיין, כבל טעינה שמתחמם או מכונית שמסרבת להיטען בקצב ראוי הן זוטות.

ביום שני האחרון הודיעה החברה הממשלתית לניהול מערכת החשמל הארצית כי שיא צריכת החשמל לשנת 2022 נשבר. לפי ההודעה שיא הביקוש היה בשעות הצהריים, והמשיך לשעות אחר הצהריים-ערב, כאשר יכולת הייצור הסולארי יורדת. בסוף השבוע, כשהישראלים ישובו לישראל ויצטופפו בבית או בחופי הים, שיא הביקוש יישבר שוב והסיבות ברורות. אבל ישנה עובדה אחת מעניינת שאינה נלקחה כלל בחשבון: כאמור, כיום בכבישי ישראל נוסעות מעט מכוניות חשמליות, בשל קשיי ייצור והתארכות של זמני אספקה לתוך 2023, אך בשנה הבאה כנראה שכבר ייסעו מעל 40 אלף מכוניות חשמליות ואולי אפילו יותר. 

האם באוגוסט 2025, שהחום כנראה רק ילך ויגבר תוכל המערכת לתמוך במה שנראה כמעל 100 אלף מכוניות חשמליות? זו נקודה שקשה לתת עליה את הדעת, מכיוון שביקושי שיא לחשמל של אוגוסט יש רק פעם בשנה. אבל מדינת ישראל רחוקה מלהיות תמימה וכבר התחילה פיילוטים לבדיקת הרגלי טעינה. ממש לאחרונה פורסם קול קורא על ידי המדינה שנועד לבדוק אפשרויות של "חלוקת טעינה" בין דיירים בבתים משותפים. כלומר, כולם יחברו את המכונית לשקע בלילה, והחשמל יוקצב כל פעם למכונית אחרת. 

אז מה יקרה באוגוסט 2025 ואפילו בינואר 2025, כשחזון אחרית הימים יתגשם וכבישי ישראל יוצפו במכוניות חשמליות? ייתכן בהחלט תרחיש בו מי שייצטרך לקבל חשמל למכונית ייקח בחשבון שקודם השכנים יצטרכו לכבות את המזגן.

Support Ukraine