+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1357, סה"כ - 26645

"ב-2050 נהפוך להיות כמו מומבאי": תמונת מצב למשבר התחבורה בישראל

9 מאי 2022 - גלובס

"ב-2050 נהפוך להיות כמו מומבאי": תמונת מצב למשבר התחבורה בישראל

שעות השיא בכבישים התרחבו כמעט לכל היום ותל אביב ממוקמת כבר עתה במקום ה־16 במדד הפקקים העולמי . התכנון הפרברי והיעדר תחבורה ציבורית יעילה מבטיחים כי המצב רק ילך ויחמיר . הרחבת כבישים לא תועיל, והקמת מערכות הסעת המונים לוקחת שנים רבות . מי יחלץ אותנו מהפקק?

העומס בכבישים מתגבר והולך וכבר היום גוש דן הוא אחד המטרופולינים הכי פקוקים בעולם. אתם בוודאי לא צריכים לקרוא את זה כאן כדי להרגיש את זה בחיי היום יום. אבל השאלה הגדולה היא איך ישראל תצליח להתמודד עם משבר התחבורה כשהאוכלוסייה כל הזמן גדלה? כיצד אפשר לצלוח את האתגר כשהתשתיות מפגרות מאחור והאופן שבו הערים תוכננו דוחק אותנו להשתמש ברכב הפרטי? והאם המנהיגים שלנו מוכנים לקחת החלטות שיעזרו לנו או שהם מעדיפים לקבל החלטות פופוליסטיות?

בינתיים, התמונה עגומה. נתוני חברת וויז (Waze) מצביעים על כך שבשבוע שעבר התנועה בכבישים בתוך הערים הייתה גבוהה יותר מבתקופה שלפני הקורונה. ב-26 באפריל התנועה בתל אביב היתה גבוהה ב-9% ביחס לפברואר 2020, בחיפה היא הייתה גדולה ב-6%, בראשל"צ ב-19%, בירושלים ב-16% ובבאר שבע ב-20%.

נתונים אלו מצטרפים לדיווחים השבועיים מחברת נתיבי איילון. כבר בתחילת מרץ, לאחר הגל החמישי של הקורונה, זיהו בנתיבי איילון מהירות של 12-13 קמ"ש בשעות העומס - מהירות דומה למהירות הממוצעת בשעות אלו לפני המגפה. פליקס שכמן, ראש אגף איסוף מידע בחברת נתיבי איילון, מסביר כי חלו שינויים באופי העומסים. "אם לפני הקורונה תקופת השיא בבוקר נמשכה כשעתיים, כיום ניתן לצפות בעומסים גדולים יותר".

מדד TOMTOM סקר את מצב הצפיפות בכבישים במעל ל-400 מדינות וגם שם התמונה לא מעודדת. מהנתונים עולה כי בשנת 2021 תל אביב מוקמה במקום ה-16. נהיגה שהייתה אמורה לוקחת חצי שעה, לוקחת בשעות העומס 55 דקות - תוספת של 25 דקות.

הוספת כבישים לא מועילה

אין באמת סיבה להיות מופתעים. תשתיות הכבישים בישראל אף פעם לא הוכיחו את עצמן ככאלו שמקלות על פקקים. להפך - הן מעודדות ריבוי נסיעות. אם ניקח את כביש 431 לדוגמה, נראה שהכביש, שהושק ב-2009, התמלא במהירות. לפי נתוני חברת נתיבי ישראל, בשנת 2012 מהירות הנסיעה בכביש החדש עמדה בשעות העומס על 14-15 דקות, בעוד שבשנת 2019 היא כבר הגיעה ל-24-25 דקות.

גם מבחינת התחבורה הציבורית אנחנו בבעיה - חלק משמעותי מהערים ומהשכונות שלנו תוכננו לשרת נסיעות רכב פרטי, ולאוטובוסים קשה לספק שירות יעיל. ההשקעה של המדינה בתשתיות תחבורה, ובמיוחד בתשתיות תחבורה ציבורית, מפגרת בעשרות שנים אחורה ואת התוצאה של פרויקטי התחבורה השונים נראה רק בעוד שנים.

אם זה לא מספיק, על פי נתוני הלמ"ס, אוכלוסיית ישראל מונה 9.5 מיליון בני אדם ולפי התחזיות, האוכולוסייה יכולה להגיע בשנת 2050 ל-17.6 מיליון בני אדם. בדוח של ארגון "צפוף", העוסק בהשפעות הגידול באוכלוסייה על עתיד החברה, כתבו מומחה התחבורה, הפרופ’ אראל אבינרי ממכללת אפקה וניר לב ארי, כי "קצב גידול האוכלוסייה בישראל הינו גבוה ביותר, בעוד מצב התשתיות התחבורתיות רעוע וקצב פיתוחן איטי".

על פי הדוח, עד שנת 2000 מדינת ישראל השקיעה מעט יחסית בפיתוח היצע התחבורה הציבורית ובבניית תשתית מסילתית בינעירונית: "ההשקעות בתשתיות תחבורה הופנו בעיקר לפתרונות מבוססי רכב. הפער בפיתוח תשתיות תחבורה בין ישראל והמדינות המפותחות לא נסגר גם במילניום הנוכחי. התבססות משמעותית על שימוש ברכב פרטי באזורים אורבניים הגדילה את הגודש והעצימה את התלות ברכב גם בנסיעות עירוניות קצרות".

עוד עולה מהדוח כי בקצב הנתון, עד לשנת 2050 מספר כלי הרכב יגדל, בתרחיש הביניים, ב-178% והנסועה (קילומטראז’) תיגדל ב-68%. עליות נוספות יהיו גם ברמת המינוע (מספר כלי הרכב למשק בית), בקילומטראז’ ביחס לקילומטר כביש ובמדדים נוספים.

הכותבים מסבירים כי לא צריך לפחד מהצפיפות, אלא מאותם מדדים תחבורתיים שעולים. "השינוי הדרסטי הצפוי בדמוגרפיה הינו על פרק זמן הנחשב קצר למדי במונחי תכנון ופיתוח תשתיות תחבורתיות - עשורים בודדים. קצב גידול זה איננו מאפשר למערכות התשתית להתמודד איתו באופן הדרגתי, כפי שנעשה בארצות אחרות בעולם. הצפיפות והעומס המורגשים כעת במערכות התחבורתיות הם רק רמז לבאות עם גידול האוכלוסין הצפוי".

"לשנות מהר את החשיבה"

ואולם, למרות המגמה הברורה, ההשקעה בתשתיות בישראל מתחילה לצבור תאוצה רק בשנים האחרונות והיא עדיין נמוכה באופן משמעותי. מומחה התחבורה ד"ר ניר שרב, שמייעץ למשרדי הממשלה, הציג בכנס האגודה הישראלית למחקר תחבורה את הנתונים הבאים: הפער בין ההשקעה הישראלית לעולם המפותח בתשתיות תחבורה ציבורית עומד על 250 מיליארד ש"ח.

בעוד שההשקעה הישראלית עומדת על 2,000 דולר לתושב, באירופה היא עומדת על 15,000 דולר לתושב. ד"ר שרב הראה כיצד בשנת 2005, כשתכננו את הרכבת הקלה בגוש דן, התבססו על תחזית גידול אוכלוסיה לשנת 2030, כשבפועל היא הגיעה כבר ב-2014.

עם זאת, יש לומר שהתכנית הקיימת מגיעה למרבית יעדי ה-OECD ואף מתקרבת ליעד השקעה לתושב. בתוך 20 שנה, אם כל התכניות, ובראשם פרויקט המטרו, יצאו לפועל בלוחות הזמנים המובטחים, ישראל תגיע ליעד זה.

מעבר לכך, בישראל נחוצות השקעות רבות נוספות בתחום התחבורה בכדי לנסות ולהמיר חלק מהנסיעות הצפויות בכבישים לנסיעות בתחבורה הציבורית, או לכל הפחות לספק אלטרנטיבה יעילה לעמידה בפקק. בנתיים, כך נראה, הישראלים מעדיפים לעמוד בפקקים.

אם בוחנים את שיעור השימוש בתחבורה הציבורית בדרך למקומות העבודה - השימוש בה דווקא יורד. ב־2016, 58.6% מהישראלים נסעו לעבודה ברכב הפרטי, בעוד שב־2020 מספרם עלה ל-63%.

פרופ’ אבינרי מסביר כי אם המגמה תימשך, אנו צפויים להגיע לצפיפות הדומה לזו הקיימת בהודו. "אם לא יהיה שינוי חד במגמה, ב-2050 נגיע לצפיפות רכבים ולפקקים כמו במומבאי של היום. כבר היום הכבישים צפופים יותר מאלו של מדינות אירופה. כך לדוגמה, בהולנד יש היום 17 מיליון בני אדם והכבישים פחות צפופים ממה שיש אצלנו. העובדה שאנחנו צפופים היום פי 4 מהממוצע ב-OECD בוודאי קשורה לכך שתחבורה פרטית היא הדרך העיקרית להתניידות".

לדברי פרופ’ אבינרי חשוב שנלמד מניסיונם של אחרים, אבל הבעיה בישראל ייחודיות בגלל קצב הגידול. "מדינה צפופה כמו הולנד נבנתה במשך עשרות ומאות שנים והיה זמן להתארגן, לתכנן, לשנות תכנון ערים והרגלי נסיעה. אצלנו, לעומת זאת, הדברים האלו מתרחשים מהר מאוד. להעתיק ממדינות אחרות לא תמיד יעבוד".

אבינרי אף נותן דוגמה לפתרון שיכול להועיל בעולם, אך לא אצלנו. "אגרת גודש יכולה להיות יעילה כשהאוכלוסייה יחסית קבועה, בשונה ממה שיהיה כאן. אין פתרונות קסם, רק מערכות להסעת המונים ושינוי הדרך שבה מתכננים ערים. מרכזי התעסוקה והעבודה יצטרכו להתקרב למרכזי המגורים. יש צורך בעירוב שימושים כדי שאנשים יוכלו לללכת ברגל או לנסוע מרחק קצר בתחבורה ציבורית לכל צורכיהם. צריך לשנות מהר את החשיבה לגבי העתיד".

צפיפות נמוכה ביחס לעולם (וזה לא ממש טוב)

למרות גידול האוכלוסייה, עומר רז, מתכנן ערים ומגיש פודקאסט ה"אורבניסטים", טוען כי המטרופולינים בישראל לא צפופים מספיק. "אם לוקחים את ארבעת מיליוני האנשים שחיים בגוש דן ומחלקים בקילומטר רבוע, רואים צפיפות נמוכה יחסית לכל בירה אירופית. זה נכון שאם ניקח רק את בני ברק נראה צפיפות רבה, אבל הממוצע הכולל נמוך".
רז מסביר כי אם הצפיפות נמוכה, המרחקים בין הצרכים השונים גבוהה. "במקומות כאלה הרכבת למשל היא לא פתרון קסם. רואים את זה במסילת טבעת השרון שעוברת שם רכבת חשמלית, אבל השימוש בה לא מספיק גבוה כי היא מתוכננת לא טוב. זאת, בנוסף לפרויקט של כביש ענק שמפריע לגישה לתחנות. הרכבת לא עוברת דרך האוכלוסייה ואין מספיק בניה סביבה כדי ליצור אוכלוסייה. רכבת לבד לא תעשה קסמים - תכנון של מסילות צריך לבוא עם תכנון משלים לשימושי קרקע וזה לא קורה".

היעדר הצפיפות ומתיחת הכבישים גורמים לעידוד השימוש ברכב פרטי. רז מסביר כי מדובר בהליך המכונה פרבור: "מדובר בתכנון שבו מתפרסים על המון שטח וזה בדיוק הפוך מתכנון קומפקטי שבו מרכזים מגורים, תעסוקה, ואת כל הצרכים.

"בסופו של דבר הפרבור נובע מכשל שוק. בתוך עיר צפופה הקרקע יקרה ובאמצע "שום-מקום" היא זולה יותר, אז בונים עליה באופן בזבזני. כתוצאה מכך, לא יוצרים את הציפוף שיוצר ערך קרקע גבוה יותר שמזמין תכנון ובינוי. זו דינמיקה של בניה פרברית שנשענת על תנועה מוטורית. מדובר בתכנון בעייתי מבחינה סביבתית, מבחינת איכות החיים ומבחינה חברתית כי יוצרים קהילות מנותקות".

בנוסף, לדברי רז, התכנון הפרברי מצריך בניית כבישים ולהיפך - כבישים חדשים מייצרים את התנאים להקמת עוד פרברים. "אחת הסכנות היא הרחבת כביש גהה שייצור בוודאות פרבור נוסף בגוש דן. מדובר בהשקעות עתק שמובילות בסופו של דבר לסתימה מחודשת של הכבישים בהליך המכונה "ביקוש מושרה". בשלב הראשון שיפרת את השירות לצרכנים הקיימים ולכן הם יסעו יותר בכביש וכך שיווי המשקל יתאזן מחדש לתוך הפקק. בשלב השני, הכביש החדש מעודד פיתוח פרברי שישען על קיבולת שהכביש יכול לתת, עד שייסתם לחלוטין ויגיע לכשל".

תופעה תכנונית נוספת שמגבירה את ההישענות על רכב היא בניית "שכונות בלון" - מובלעת עם יציאות וכניסות בודדות. שכונות אלו מייצרות בהכרח צוואר בקבוק בכניסה וביציאה, ונפוצות מאד בישראל. התכנון ההופכי לשכונות בלון יהיה בניית שתי וערב באזור קיים.

"נחיה בגיהנום תחבורתי"

אלה אלכסנדרי, מנכ"לית עמותת מרחב, התנועה לעירוניות בישראל, אמרה כי התכנון חייב להשתנות ולהעמיד את הולך הרגל במרכז. "פקקים תמיד יהיו וצריך לתכנן עיר שבה נעדיף לצאת בלי הרכב - או כי הכל יהיה קרוב, או שהתחב"צ יהיה נגיש. הפתרון הוא לא עוד כבישים שמביאים עוד מכוניות. אמנם נעשים מאמצים בישראל ומתחילים לדבר על זה אבל בנתיים משתמש התחבורה הציבורית סובל. גם היעדרה של תחבורה ציבורית בשבת מבססת את הרכב כברירת המחדל. צריך לעבור מדיבור למעשים. אם לא נעשה את זה אנחנו באמת נחיה בגיהנום תחבורתי".

מתכנן הערים עומר רז מסביר כי בגידול הטבעי של ישראל יש גם הזדמנות. "הגידול יאפשר הרבה בניה חדשה שניתן לתקן באמצעותה הרבה משכונות הבלון והפרברים. לכן, אם היום 9 וחצי מיליון בני אדם חיים בפקקים, בניגוד לאינטואיציה - 15 מיליון יוכלו לחיות עם הרבה פחות פקקים".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsairportalfa romeoamazonAmnon Shashuaandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaauto industryAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonBaidubatterybentleybicyclebikebikesbirdbitcoinbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesBYDCadillacCadillac EscaladeCadillac XT5CaliforniaCanadacar buying guidecar importcar insurancecar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschargingchevroletChevrolet BoltChevrolet SparkChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carclassicscongestion chargeconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia JoggerDacia SanderoDacia SpringDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricelectric bikeElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatFiat 500fordFord BroncoFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusFord Mondeoford mustangFord PumaFord RangerfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgamesgeargeelyGeneral MotorsgenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthHertzhondaHonda CivicHonda Civic Type Rhonda cr-vHonda HR-VHonda JazzHonda OdysseyHonda Passporthonda pilothow toHuaweiHummerhybridhydrogenhyperloopHyundaiHyundai BayonHyundai Custohyundai elantraHyundai Elantra NHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai Ioniq 5Hyundai KonaHyundai PalisadeHyundai Santa CruzHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai StariaHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSimportindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysIsuzujaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep RenegadeJeep WranglerJerusalemkawasakiKawasaki NinjaKiaKia Carnivalkia ceedKia EV6kia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitleasingLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmarvelmaseratimaybachmazdaMazda 2Mazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda CX-60Mazda MiataMazda MX-30Mazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMini CooperMini CountrymanMinistry of TransportminivanMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXMitsubishi Miragemitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNexarNHTSANIOnissanNissan 400ZNissan AriyaNissan FrontierNissan Jukenissan leafnissan navaraNissan QashqaiNissan RogueNissan ZNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 2008Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsREErenaultRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRImacRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsrobotaxiRolls-Royceroyal enfieldRoyal Enfield Himalayanrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMAsemiconductor crisisSiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda Fabiaskoda karoqSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaSPACspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsStellantisstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru SolterraSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenSYMTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv MetroTel Aviv Stock Exchangetel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tesla model XTesla Model YTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota AygoToyota BZ4XToyota Camrytoyota corollaToyota GR CorollaToyota Harriertoyota hiluxToyota Land Cruisertoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota TundraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuningTurkeyuberUBQukUMIunion motorsUnited StatedUnited Statesususaused car buying guideUVeyeViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen PoloVolkswagen TaosVolkswagen TiguanvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60Volvo xc90vwVW PolowaymowazeWindyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавтобусы в шабатавтомобиль годаавтопилотавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автоаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейт-ШемешБейтар-ИлитбензинБецалель СмотричБеэр-ШеваБней-БраквелосипедвелосипедистывелосипедыВерховный судводительские прававыборыГерманияГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизапчастизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэлькарнтинКирьят-АтаКирьят-ГатКитайклассикаклассические автоКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодлокдаунльготымарафонмашинное маслоМеирМертвое мореМетроминистерство транспортаминтрансминфинмотоциклмотоциклынаводнениеНагарияНалогналогиНацеретНегевНетанияНетивей Исраэльобщественный транспортограниченияотзывотзывыпараллельный импортпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиплатный въезд в Тель-Авивподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияПольшапочтапочта Израиляправилаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроисшествияпроишествияпрокат автоРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанРамларегистрация авторейтингрейтингиремонт автореформаРеховотРишон ле-ЦионРоссияСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалскоростной трамвайсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкастраховка автосубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-АвивТельдортендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливотрамвайТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автоугон автомобилейУкраинаУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на вождениеэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильэлектросамокатэлитные автоЮнион МоторсЯндексЯффоאאאודיאגדאגף הרישויאגף התנועהאגרת גודשאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטודילאוטוטקאוטותלאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלדןאלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו ג'וליהאלפא רומיאו סטלביואלקטריאוןאסטון מרטיןאפליקציותאפריליהארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו סדרה 4ב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבית המשפט העליוןבלובנזיןבנטליבני ברקבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהבת יםגג'יליג'יפג'יפ רנגלרג'יפוןג'יפיםג'ירו ד'איטליהג'נסיסג'נרל מוטורסגוגלגוש דןגיוס הוןגנבי רכבגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידו-גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהארלי דיווידסוןהוזלההונדההונדה ג'אזהונדה סיוויקהוצאה לפועלהטבות מסהיברידיתהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההנפקה ראשונית לציבורהעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבהתייקרויותווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיישני תנועהחיפהחלפיםחלקי חילוףחניהחניוניםחניית נכיםחרדיםטויוטהטויוטה אייגוטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קאמריטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטסלה מודל 3טסלה מוטורסטסלה נכנסת לישראלטעינהטעינת רכב חשמליטרייד איןטרקטורוןטרקטורוניםיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני הרכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי i30יונדאי איוניקיונדאי טוסוןיונדאי פליסיידיונדאי קונהיוניברסל מוטורסיוניון מוטורסיוקר המחיהייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלמבורגינילנד רוברלנד רובר ריינג' רוברלקסוסממאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחן רכבמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמגדל ביטוחמדד התחבורה הציבוריתמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחדל הפקקיםמחירוןמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרומטרו מוטורמטרופוליןמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמינימיניוואןמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמירוץמירי רגבמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות סיניותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית מינימכונית מעופפתמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית ספורטמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכירות רכב חדשמכירות רכב חדש ישראלמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמסמס הבלומס ירוקמס קנייהמסיםמסירותמסירות כלי רכבמסירות רכבמסירות רכב חדשמסירת מכוניותמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרב מיכאלימרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנגיף הקורונהנהגיםנהיגהנהיגה מונעתניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינכיםנמל אשדודנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלנתיבי תחבורה ציבוריתססאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסבסודסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסוללותסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסלקוםסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה אניאקסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעובדי מדינהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעליית מחיריםעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפרויקט המטרו של גוש דןפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבצריכת דלקק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקופרהקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סולקיה סורנטוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקימקוקל אוטוקנאביסקנוןקנסקנסותקסדהקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםראשון לציוןרב קורגולציהרוסיהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב כביש שטחרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכב שיתופירכבי יוקרהרכבי שטחרכבים חשמלייםרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררעננהרפורמהרשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשות שוק ההוןרשיון נהיגהשאטליםשבביםשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשטחשלמה SIXTשלמה סיקסטשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אביב יפותל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית