איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים

לפני שנה - 30 נובמבר 2023, גלובס
איך תשפיע המלחמה על מחירי הרכבים החדשים
התנודתיות בשער הדולר־שקל, עלויות התובלה המזנקות והמלאים המצטברים מאיימים שוק להקפיץ את המחירים . בענף הרכב אפילו לא יודעים עדיין להעריך עד כמה

ענף הרכב הישראלי עבר הרבה טלטלות בשנים האחרונות. בתחילה היכה בו משבר הקורונה והסגרים ששיתקו את המכירות במשך כמעט חצי שנה. לאחר מכן הגיע "משבר השבבים", ששיבש את התעשייה וגרם למחסור מתמשך באספקת כלי רכב לישראל ולכל העולם. בין לבין נרשמו התייקרויות חדות של חומרי גלם לייצור רכב בשל המלחמה באוקראינה; הישראלים החלו לעבור בקצב מהיר לרכב חשמלי והיצרניות הסיניות תפסו תאוצה; והאינפלציה נסקה ועמה גם עלויות המימון לרכב.

המשברים יצרו מגמת שוק יציבה ועקבית: עלייה של מחירי הרכב החדש. אם ב־2019 המחיר הממוצע לעסקת רכישת רכב חדש בישראל נע סביב כ־160 אלף שקל, ב־2022, שהתאפיינה בעודפי ביקוש לרכב ובהמתנה והמחיר הממוצע לעסקת רכישה טיפס לרף היסטורי של כ־200 אלף שקל.

המחיר הממוצע מתבסס על מחירי המחירון הרשמיים ללא הנחות מוסדיות, מבצעים וכו', אם כי בפועל גם ההנחות ללקוחות מאד הצטמצמו ב־2022 כך שמחירי המחירון התקרבו לאלו האמיתיים. חשוב לציין, שתופעה דומה התרחשה גם בשווקי רכב נוספים בעולם ובארצות הברית, למשל, המחיר הממוצע לעסקה עדיין גבוה כיום בלמעלה מ־25% מהממוצע ב־2019.

ב־2023 נראה היה ששוק הרכב המקומי מגיע ליציבות. אבל אז הגיעה המלחמה ושוב נפתח הכל מחדש. השוק "נכנס לבונקר", שערי המטבע זינקו וצנחו, עלויות התובלה האמירו והמלאים הצטברו. כל זה עתיד להשפיע על מחירי הרכב החדש בישראל בחודשים הקרובים, אבל גם אנשי המקצוע הוותיקים והמנוסים מתקשים להמר מה תהיה ההשפעה הכוללת. במיוחד לנוכח העובדה שההיקף האזורי של העימות עדיין לא ידוע.

הבעיה המרכזית: התנודתיות במט"ח

אחד המנהלים הבכירים בענף, שנמצא כרגע בעין ההוריקן, הוא דני שביט, מנכ"ל לובינסקי. הקבוצה היא אחת הקבוצות המבוזרות ביותר בענף יבוא הרכב והיא מייבאת לישראל מותגי רכב וכלים דו־גלגליים של יצרנים אסטרטגים מסין (MG של SAIC), מאירופה ומארה"ב וחשופה למט"ח, ללוגיסטיקה שמשתרעת על שלוש יבשות ולשינויים בשוק הרכב והליסינג המקומי.

איך מאזנים בין הצורך להעלות מחירים לבין הביקוש היורד בזמן המלחמה? האם ייתכנו מבצעי הנחות בדגמים מסוימים לצד העלאת מחירים באחרים? שביט אומר כי, "זה מה שקורה בפועל. יש הטבות משמעותיות על דגמים שקיימים במלאי וכבר שוחררו ממכס או שולמו ליצרנים השונים עם דגש על כלי רכב חשמליים שנמצאים במלאי ואמורים לספוג עליית מיסי קנייה בתחילת 2024". ואם המחירים היו צריכים לגלם כיום את מלוא ההתייקרות האובייקטיבית מתחילת המלחמה? בכמה הם היו אמורים לעלות? "לפחות ב־10%" אומר שביט.

גילוי מלא: שאלת היום הוא פרויקט מערכתי הנעשה בשיתוף מומחי בנק לאומי

אין לראות באמור המלצה או תחליף לשיקול דעתו העצמאי של הקורא, או הזמנה לבצע רכישה או השקעות ו/או פעולות או עסקאות כלשהן. הוא אינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות אישי המתחשב בצרכיו ונתוניו של כל אדם

Support Ukraine