קטנות
דגם | מחיר כעת | ירידה
הונדה ג'אז | 69,000 | 6.8%-
טויוטה אייגו | 45,000 | 6.2%-
יונדאי i10 | כ-60,000 | 4.8%-
יונדאי i20 פריים | 74,000 | 1.3%-
מאזדה 2 | 74,000 | 6.3%-
סיאט איביזה | 71,000 | 2.7%-
פיג'ו 2008 |62,000 | 7.5%-
קיה פיקנטו | 69,000 | 2.8%-
רנו קליאו | 66,000 | 2.9%-
שברולט ספארק | 68,000 | 4.2%-
מכירות הרכב החדש עדיין מציגות עלייה מצטברת של כ-10% מתחילת השנה, אבל ירידות באפריל ובמאי, מזכירות שמדובר בעיקר בהזמנות מ-2022 שסופקו רק ב-2023 עקב היעדר מלאים. וכמו תמיד כדי לקבל מושג אמיתי על השוק הרכב צריך להסתכל על הברומטר שלו, מחירי המשומשות.
ביחד עם מי-רון לוי, סמנכ"ל קבוצת לוי יצחק, בדקנו מה קרה למחירים של עשרות מכוניות מודל 2019 מתחילת 2023: כמה הן היו שוות בינואר, וכמה הן שוות כעת. השורה התחתונה: ירידות בולטות לאורך כל השוק מהמכוניות העממיות ועד היוקרתיות.
משפחתיות
דגם | מחיר כעת | ירידה
טויוטה קורולה | 95,000 | 5.9%-
יונדאי אלנטרה | 80,000 | 4.8%-
יונדאי i30 | כ-87,000 | 6.5%-
מאזדה 3 | 88,000 | 6.4%-
סיאט לאון | 75,000 | 7.4%-
סקודה אוקטביה | 92,000 | 6.1%-
"בסוף למחירים בשוק המשומשות יש כיוון טבעי אחד - לרדת, במכוניות מסוימות יותר ובאחרות פחות", אומר מי-רון לוי. "העליות שראינו בשנתיים האחרונות במחירי הדגמים המבוקשים לא היו טבעיות, נבעו מבעיות מלאי נקודתיות על רקע משבר השבבים והמלחמה באוקראינה שהאטו את הייצור בחו"ל, ומנגד הריבית הנמוכה שהקלה על הישראלים לקחת מימון לרכישת רכב חדש או משומש. אבל כעת רוב יצרני הרכב החלו להגביר את הייצור, והזינוק בריבית הפך את המימון ליקר, בזמן שאנשים מחפשים איך להתמודד עם השפעות עליית הריבית על המשכנתא שלקחו".
ג'יפונים קטנים
דגם | מחיר כעת | ירידה
יונדאי קונה 1.6 | 87,000 | 6.5%-
מאזדה CX30 | כ-93,000 | 6.1%-
סיאט ארונה | 81,000 | 4.7%-
פיג'ו 2008 1.2 | 70,000 | 4.1%-
קיה סטוניק 1 ל' | 84,000 | 4.5%-
הירידות מקיפות כעת את כל השוק, מהדגמים הזולים ליקרים, והקצב שלהן השנה היה אפילו גבוה מאשר לפני הקורונה. זה בולט בעיקר בשוק היוקרה, שתמיד סבל מאובדן ערך מואץ. "שוק היוקרה נעצר. זה שוק של הגשמת פנטזיות, וכעת רוב האנשים חשים שזה לא הזמן לזה, אם בגלל אי הוודאות הכלכלית ואם מחשש של מה יגידו".
ג'יפונים משפחתיים
דגם | מחיר כעת | ירידה
טויוטה ראב4 | 126,000 | 6.7%-
יונדאי טוסון פריים | 124,000 | 6.8%-
מאזדה CX5 | כ-123,000 | 6.1%-
ניסאן קשקאי טקנה | 112,000 | 5.1%-
מיצובישי אאוטלנדר | 129,000 | 5.1%-
סובארו XV | כ-106,000 | 3.6%-
סקודה קודיאק 1.5 | 153,000 | 3.8%
פורד אדג' | 171,000 | 10%-
קיה ספורטאז' אורבן | 95,000 | 4.2%-
וכך אפשר לראות ברשימה כמה דגמי ב.מ.וו, פורשה, שאיבדו 14%, או בין 50 ל-100 אלף שקל משווים, בתוך פחות מחצי שנה. אפילו דגמים שנחשבו במשך שנים שבעלי שמירת ערך יוצאת דופן, כמו טויוטה לנדקרוזר שנוא אמנם סמל עממי אבל תג מחיר של רכב יוקרה, איבד באותה תקופה כ-10% מערכו.
4x4 גדולים
דגם | מחיר כעת | ירידה
ג'יפ גרנד צ'ירוקי | 179,000 | 8.2%-
טויוטה לנדקרוזר | 205,000 | 10.1%-
פורד אקספלורר | 231,000 | 14.1%-
כמו תמיד שיעור הירידה מתמתן ככל שהרכב זול יותר, אבל באופן לא אחיד. אם לפני הקורונה כיכבו בראש טבלת "שומרות הערך" מכונית המיני כמו קיה פיקנטו, יונדאי i10 ושברולט ספארק, השנה הן עדיין מציגות שיעורי ירידה נמוכים יותר - 4.8% ביונדאי, 4.2% בשברולט ו-2.8% בפיקנטו - אבל נעקפות בידי מכונית סופר מיני. יונדאי i20 פריים איבדה מתחילת השנה רק 1.3% מערכה, הנתון הכי פחות גרוע מכל הדגמים שנבדקו.
דגמי פאר
דגם | מחיר כעת (שקל) | ירידת ערך
אודי Q7 | כ-311,000 | 14.3%-
אודי A8 | כ-380,000 | 14.2%-
ב.מ.וו X7 | כ-438,000 | 14.1%-
אינפיניטי QX60 | כ-207,000 | 12.7%-
אלפא סטלביו | כ-417,000 | 8.8%-
בנטלי בטייגה | 715,000 | 11.4%-
וולוו S90 | כ-187,000 | 11.4%-
יגואר F פייס | 222,000 | 13.3%-
יגואר XF | כ-234,000 | 14%-
ריינג' רובר ספורט | 433,000 | 5.3%-
מזראטי לבאנטה | 394,000 | 14.2%-
מרצדס GLE350 | כ-357,000 | 11.4%-
מרצדס S560 | כ-707,000 | 14.2%-
פורשה פנמרה 2.9 | 485,000 | 14%-
פורשה קאיין | 443,000 | 14.1%-
מבין המשפחתיות מתלבטת כרגיל הקורולה, אבל מבין הקרוסאוברים הקטנים איבדו הכי פחות ערך קיה סטוניק וסיאט ארונה. בקרוסאוברים הגדולים יותר מפתיעים לטובה סובארו XV וסקודה קודיאק. ובמדור הספורט? מאזדה MX5 עדיין חסרת תחרות גם בסעיף שמירת ערך, ואפילו בהשוואה לפורשה 911 ולב-מ-וו M2.
ספורטיביות
דגם | מחיר כעת (שקל) | ירידת ערך
אודי TT קופה | 168,000 | 7.7%-
ב.מ.וו M2 | כ-335,000 | 14.1%-
מאזדה MX-5 | כ-185,000 | 5.6%-
פורשה 911 קאררה | 647,000 | 11.5%-
שברולט קאמרו קונברטיבל | 199,000 | 12.3%-