כץ בוחן עוד תמריצים לרכב משומש עם מערכות בטיחות

לפני 6 שנים, 10 חודשים - 10 ינואר 2018, כלכליסט
כץ בוחן עוד תמריצים לרכב משומש עם מערכות בטיחות
בעקבות תלונות של מתקיני מערכות הבטיחות כי נהגי המכוניות המשומשות אינם מזדרזים להגיע להתקנות, שוקל משרד התחבורה לעדכן את ההטבות. בין השאר, מתן 1,500 שקל לנהגים בתשלום אחד ולא בשלושה על פי ההסדר הקיים היום

משרד התחבורה ייבחן שינוי ושדרוג של מתווה התקנת מערכות הבטיחות לרכב משומש, כך נודע ל"כלכליסט".

לדברי גורמים המקורבים למשרד התחבורה, השבוע קיים המשרד פגישת עדכון מיוחדת עם מתקיני מערכות הבטיחות, בין היתר עקב תלונות של מתקיני המערכות כי הציבור אינו מגיע. במהלך החודשים האחרונים הגדילו מתקיני מערכות הבטיחות ובראשם מובילאיי באופן משמעותי את היקף הפרסום, אך כאמור בעלי הרכב המשומש לא מיהרו להגיע. עם תום הדיון שהתקיים במשרד התחבורה סוכם בין היתר כי משרד התחבורה יבחן מספר סעיפים הנוגעים למתווה הקיים.

כך לדוגמה יבחן משרד התחבורה הגדלה מחודשת של תקציב הפרסום להטבות הכרוכות בהתקנת המערכות. בנוסף יבחן משרד התחבורה איחוד של הפעימות שבמסגרתן מוענקת ההטבה לפעימה אחת של 1,500 שקלים אשר מיועדת להיטיב עם לקוחות שעשויים למכור את מכוניתם תוך שנה ולכן לא ייהנו מן הזיכוי המלא אשר תקף למכונית ולא לבעליה. בנוסף תיבחן גם הגדרה של פונקציות המערכת השונות. לדברי גורמים בענף, אחד המאפיינים המרתיע את הציבור נוגע לסעיף שנחשף ב"כלכליסט" הקובע כי המערכות אשר מותקנות ברכב משומש אינן ניתנות לנטרול.

בספטמבר אשתקד הודיע שר התחבורה ישראל כץ על רפורמת בטיחות לרכב משומש.

במסגרת הרפורמה הודיע משרד התחבורה כי בעלי מכוניות משומשות משנת 2000 ואילך, שיוצרו עד מאי 2017 יזכו להטבה בגובה 1,500 שקל בתשלום אגרת הרישוי. ההטבה מתייחסת לבעלי מכוניות משומשות

שיתקינו ברכבם מערכת אשר מתריעה מפני קרבה לרכב שמלפנים ומערכת אשר מתריעה מפני סטיה מנתיב. בשונה ממערכות בטיחות מקוריות, אשר מסוגלות גם לבלום את הרכב בשעת סכנה, מערכות בטיחות אלה מסוגלות רק להתריע באמצעים קוליים וויזואליים. כיום משווקות בישראל שלוש מערכות: מובילאיי, מובון ואייוואקס.

על פי המתווה המקובל כיום, בעל מכונית משומשת אשר מתקין מערכת בטיחות כנדרש על ידי משרד התחבורה אכן זוכה להטבה בגובה 1,500 שקל אשר מתבטאת בהוזלת אגרת הרישוי, אך זו מחולקת לשלוש פעימות: 700 שקל בשנה הראשונה, 700 שקל בשנה השנייה ו־100 שקל בשנה השלישית. במסגרת המהלך הקצה משרד התחבורה 80 אלף מערכות להתקנה בשנת 2017 אך הנהגים הישראלים לא מיהרו להסתער על המערכות, ולפי נתוני משרד התחבורה הותקנו רק 11 אלף מערכות מהן.

ממשרד התחבורה נמסר: בתוך כשלושה חודשים מכניסת התקנה לתוקף, הותקנו כ־11 אלף מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי רכב משומשים. מדובר בקצב של יותר מ־3,000 מערכות בחודש, והמספרים הולכים וגדלים מדי שבוע.

Support Ukraine