מאז השקת מחירון הרכב העממי - מספר הדיווחים בירידה

לפני שנתיים, 7 חודשים - 28 יולי 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
בחודש מאי השיק משרד התחבורה מחירון שחושף את הדיווחים של ישראלים על עסקאות מכירה של מכוניות משומשות. למרות שהמחירון החל בתנופה, כעת מסתבר שבחודשים האחרונים חלה ירידה משמעותית ומתמדת בהיקף הדיווחים למחירון

המחירון העממי של משרד התחבורה החל בתנופה, אך מספר הדיווחים נמצא בירידה עקבית, כך עולה מנתונים בלעדיים אשר הגיעו לידי "כלכליסט" – וחושפים לראשונה כמה ישראלים באמת דיווחו בסניפי הדואר על עסקאות מכירת מכוניתם המשומשת.

בניגוד למחירון של שמאי הרכב לוי יצחק, אשר מבוסס על פעילותם של סוקרים, מחירון הרכב העממי מבוסס על חוכמת ההמונים של הקונים ושל המוכרים. 

השיטה פשוטה: כאשר קונה ומוכר מגיעים לסניף הדואר על מנת לבצע העברת בעלות, הם מוסרים מרצונם את פרטי העסקה, כלומר בכמה כסף הרכב נמכר. המידע נכנס למאגר נתונים של מדינת ישראל ומעובד כדי לשמש במחירון העממי.

עד כה דווקא גופי הסחר הגדולים, כלומר חברות הליסינג ומגרשי המכוניות המשומשות הגדולים (אשר אחראים על מעל מחצית מהיקף העסקאות בשוק) נמנעו מלדווח על נתוני העסקאות, מה שיוצר בפועל "חור" משמעותי בהיקף הנתונים אשר מופיעים במחירון העממי.

הנתונים אשר נחשפים לראשונה מצביעים על ירידה משמעותית ומתמדת בהיקף הדיווחים למחירון העממי, כאשר בפועל בחלק מן המקרים היקף העסקאות של מכירת רכב משומש בישראל עלה, כלומר אחוז העסקאות המדווחות מתוך כלל השוק אינו משמעותי. כזכור, המחירון הושק בפועל בחודש מאי אך הדיווחים מבוצעים מחודש ינואר. 

מהנתונים עולה כי בינואר דווחו למחירון העממי 15,644 עסקאות. בפברואר דווחו 14,464 עסקאות ואילו במרץ דווחו 15,530 עסקאות. באפריל החלה מגמת ירידה עם 14,655 עסקאות ובחודש מאי, חודש השקת המחירון הפיזי, ירד היקף הדיווח לראשונה מתחת ל-14 אלף עסקאות: בחודש ההשקה דיווחו הישראלים על 13,370 עסקאות. 

ביוני ירד הנתון ל-13,278 עסקאות ואילו נתוני יולי טרם נחשפו, אך ככל הנראה יהיו נמוכים מן הרף של 13 אלף העסקאות וזאת על סמך דיווח של גורמים בדואר ישראל. 

נתוני משרד התחבורה אודות היקף העסקאות הכללי שבוצע בשוק אשר נמסרו בהתייחס לחודשים שמאז השקת המחירון העממי מצביעים דווקא על עלייה בהיקף העסקאות הכולל בשוק המשומשות, וזאת בניגוד לירידה בהיקף הדיווח. כך לפי נתוני משרד התחבורה.

במאי בוצעו בישראל 97,953 עסקאות ואילו ביוני - בחודש בו היקף הדיווחים בסניפי הדואר היה הנמוך ביותר - זינק מספר העסקאות הכולל בשוק הרכב המשומש ל-111,681 עסקאות.

Support Ukraine