רשות התחרות: פערים גדולים בעלויות חלפים וטיפולים לרכב - עבור מכוניות דומות

לפני שנתיים, 7 חודשים - 28 יולי 2021, כלכליסט
רשות התחרות: פערים גדולים בעלויות חלפים וטיפולים לרכב - עבור מכוניות דומות
לפי בדיקה של הרשות, מדובר בפערים של עשרות אחוזים - שאינם מוכרים לנהגים, ולא נלקחים בחשבון בעת החלטה על רכישת רכב, חדש או משומש. אתמול הודיע משרד התחבורה כי יפרסם ביום ראשון מדד לעלויות אחזקה של רכב, בו יפורטו עלויות החלפים והטיפולים

בישראל יש פערים של עשרות אחוזים בעלויות החלפים והטיפולים בין מכוניות דומות בגודל ובמחיר, שלא מוכרים לנהגים ולא נלקחים בחשבון בעת החלטה על רכישת רכב, חדש או משומש - כך עולה מבדיקה שערכה רשות התחרות ומתפרסמת יממה לאחר שמשרד התחבורה הודיע כי יפרסם ביום ראשון מדד לעלויות אחזקה של רכב, עם פירוט רב על עלויות החלפים והטיפולים.

רוב יבואני הרכב אינם מפרסמים לציבור מחירון טיפולים, ואף שחויבו בידי משרד התחבורה לפרסם מחירון חלפים, הוא בדרך כלל מוצנע באתריהם, ואינו בנוי כך שגם מי שאינו איש מקצוע יוכל לחפש בו. לפי הלמ"ס, משפחה ישראלית מוציאה בממוצע 2,400 שקל בשנה על חלפים וטיפולים לרכב, כאשר 46% ממשקע הבית מחזיקים ברכב אחד, ו-26% מחזיקים בשניים.

ברשות השוו את מחירי סל של 18 חלפים מקוריים אחיד ל-33 דגמים מודל 2015, כעשירית ממספר דגמי המכוניות החדשים שנמכרים בארץ. מדובר ב-7 חלקי פח ומעטפת, אף שכאלה נרכשים בדרך כלל בעיקר בידי חברות הביטוח לאחר תאונה, ולא ישירות בידי בעלי הרכב; ב-9 חלפי אחזקת רכב מכניים; ובשני חלפים הנדרשים בטיפול השנתי. 

התברר כי המחיר היחסי של החלפים גבוה יותר ככל שמדובר במכונית זולה יותר. מחירי החלפים מושפעים מעלויות השינוע שלהם לישראל, מתקינה ייחודית שנדרשת לעתים בידי משרד התחבורה, מחוסר תחרות ביבוא ומכוחם של יבואני הרכב, הגורם המרכזי ביבוא ובשיווק החלפים ללקוחות הפרטיים.

בהשוואה בין מכוניות דומות, היחס בין עלות סל החלפים למחיר הרכב במכוניות מיני עומד בקיה פיקנטו הפופולרית על 41%, לעומת 60% ביונדאי i10 הזהה לה מכנית, ושיעור זהה בפיאט 500 היקרה משתיהן.

במכוניות סופר-מיני בלטו לטובה טויוטה יאריס (31%) ורנו קליאו (32%), לעומת סיאט איביזה (56%), ניסאן מיקרה (60%) והונדה ג'אז (67%).  

במשפחתיות קטנות, מאזדה 2 עם 56%, דומה לזה שבמיצובישי אטראז' (58%), יותר מאשר בקיה ריו (52%) וביונדאי i25 (עם 31% בלבד), אך פחות מאשר בסקודה ראפיד 63%). 

מבין המשפחתיות הקומפקטיות בלטו לטובה רנו פלואנס וטויוטה אוריס (36% כל אחת), קורולה (37%) ומאזדה 3 (38%), לעומת סקודה אוקטביה (47%).

מבין מכוניות המנהלים בולטת לרעה פולקסווגן פאסאט (84%), לעומת סקודה סופרב הזהה לה מכנית (62%), מאזדה 6 (47%), קיה אופטימה (45%) ויונדאי סונטה (40%).  

מבין הג'יפונים העממיים שנבדקו בולט לטובה סוזוקי ויטארה (34%), לעומת קיה ספורטאז' (35%), יונדאי טוסון הזהה מכנית לקיה (37%), מיצובישי אאוטלנדר (38%), ניסאן קשקאי (40%) וסוזוקי קרוסאובר (51%).  שני רכבי פנאי-שטח שמחירם כפול מהעממיים מציגים יחס הרבה יותר נמוך: ג'יפ גרנד צ'ירוקי ופורד אקספלורר, עם 26% בלבד.

הבדיקה מראה שאין תמיד קשר בין ארץ המוצא של הרכב לעלויות האחזקה שלו, בניגוד להעדפה של ישראלים רבים ליפניות. עם זאת, היא ממחישה את הצורך של משרדי התחבורה והכלכלה לחייב את יבואני הרכב והמוסכים המורשים לשפר את זמינות המידע לציבור, גם במחירי החלפים וגם במחירי הטיפולים, לטובת הגברת התחרות ומתן אפשרות לרוכשים פוטנציאלים להעריך מראש את עלויות האחזקה של הרכב.

Support Ukraine