מדריך: לבדוק רכב כמו מקצוען, לפני שנכנסים למכון הבדיקה

לפני 6 שנים, חודשיים - 30 ינואר 2018, Walla!
מדריך: לבדוק רכב כמו מקצוען, לפני שנכנסים למכון הבדיקה
בדיקה של מכונית במכון בדיקה מקצועי הינה שלב מרכזי בתהליך קניית מכונית משומשת. אבל רגע לפני שאתם משלמים כמה מאות שקלים, נעזרנו ביוסי בן שפרוט, מנהל טכני ברשת מוסכי בוש קאר סרוויס כדי לרכז לכם כמה בדיקות קטנות שיכולות לתת לכם מושג טוב לגבי המועמדת

אחד ההיבטים המרכזיים ביותר ברכישת מכונית משומשת נוגע לעניין של מצבה המכני. בעוד את המכונית החדשה, זו באולם התצוגה אנחנו נכיר מהקילומטר הראשון, את המכונית המשומשת אנו מקבלים אחרי שבילתה אצל הבעלים הקודמים שלה, בתקווה שבנעימים, אבל חוסר הוודאות קיים תמיד.

על מנת לבדוק את מצבה באופן מקצועי, מציעים מכונית הבדיקה לפני קנייה שירות שבכללו בדיקה מקיפה של כלי הרכב, החל בהתאמה של הניירת והרישיונות למכונית, עבור במרכב, מערכות ההינע וכלה בסקירת תקלות מחשב. את תוצאות הבדיקה מגישים על גבי טופס ובו הסבר על הממצאים. בכתבה עתידית גם נפרק לגורמים את טופס זה ונסביר את המשמעויות של הניסוחים השונים בו.

אולם, עוד בטרם ניגש למכון הבדיקה ונשלם סכום הנע בין 400 ל-500 שקלים עבור מכונית פרטית ועד 600 שקלים לרכב שטח, ישנן לא מעט בדיקות מקדימות שגם אדם נטול ידע מכאני לחלוטין יכול לבצע, ועל סמך הממצאים האלו להחליט האם להמשיך למכון הבדיקה או למועמדת הבאה.

ביקשנו מהמומחים של רשת "בוש קאר סרוויס", המפעילה בין השאר מכוני בדיקה לפני קניה למכוניות כמה טיפים שיאפשרו לכל אחד לקבל את ההחלטה הנכונה. זו רשימת הבדיקות המומלצות לפני ההחלטה על רכישת רכב או כניסה לבדיקת רכב במעבדה מקצועית. הרשימה מחולקת למספר קטגוריות על פי: מנוע ותיבת הילוכים, מרכב, בולמים וצמיגים.

מנוע

  1. בדקו התאמה בין הקילומטראז' בלוח השעונים לבין היסטוריית הטיפולים של הרכב במוסך. במידת האפשר, בקשו היסטוריית טיפולים מהמוסך שבו טופל הרכב על מנת לבדוק אילו טיפולים בוצעו ברכב, באילו חלפים נעשה שימוש, והאם יש צורך בהחלפת חלקים דוגמת רצועת תזמון, חיישנים ועוד בטווח הזמן הקרוב.
  2. הוציאו את מדיד השמן ובדקו שמפלס השמן תקין. במידה והמפלס נמוך מהמפלס התחתון בררו מתי בוצעה החלפת השמן האחרונה, משום שזה עלול להעיד על תצרוכת שמן מנוע מוגברת ובהחלט לא תקינה.
  3. בחינה חיצונית כללית של המנוע, בעיקר בחיבור בין חלקו העליון (הראש) לבין החלק המרכזי (הבלוק) וחלקו התחתון (אגן השמן/קרטר) נסו לזהות הזעות או סימנים לכאלו שנוגבו טרם הבדיקה. גם בחינה של הברגים בסביבת המנוע תעיד האם הוא עבר פתיחה או התערבות כירוגית בעברו עליה לא סיפרו לכם.
  4. האזינו לפעולת המנוע, האם היא חלקה ורציפה, נטולת ריצודים ורעידות? האם בלחיצה על דוושת הגז לא נשמעות חריקות מכיוון הרצועות השונות וכן תגובת המנוע מיידית ונטולת קרטועים או השתהות.
  5. בדקו בלוח המחוונים שלא דולקות נורות אזהרה כגון נורת תקלות מנוע, דבר המעיד על הצורך לבצע תיקון או טיפול מידי.
  6.  בדקו אם מערכת הקירור אינה נוזלת, שאין סימני נוזל קירור על חלקי המנוע, צנרת מים סדוקה או יבשה, מצנן המים שלם ותקינות מאוורר מערכת הקירור.
  7. הפעילו את מפוח המזגן והמדחס, האם הרכב רועד? בחלק מהמכוניות ההפעלה תלווה בשינוי קל של סיבובי המנוע, יותר מכך עשוי להצביע על בעיה.

תיבת הילוכים

  1. הוציאו את מדיד שמן תיבת ההילוכים ובדקו את מפלס הנוזל. אם המפלס חסר מתחת למינימום יש לבדוק סימני נזילה חיצוניים או לברר מתי הוחלף לאחרונה נוזל תיבת ההילוכים. תדירות ההחלפה של נוזל תיבת הילוכים משתנה ממכונית למכונית ולרוב יהיה בין 60,000-90,000 ק"מ על פי הוראות יצרן.
  2. בצעו נסיעת מבחן ושימו דגש על החלפת ההילוכים תקינה, שילוב חלק שלהם וכן שהמכונית לא קופצת בשילוב הילוך.

מרכב ובלמים

  1. בדקו את המצב החיצוני של המרכב והצבע. גוונים שונים או גימור שונה של הצבע בחלקי מרכב שונים מעידים על תיקוני פחחות.
  2. על השמשות המקוריות של הרוב המוחלט של מכוניות ישנה הטבעה של סמל היצרנית, לא מצאתם אחת כזו? בהחלט מעלה חשד. 
  3. פתחו דלתות, חלון שמש במידה וישנו ותא מטען, בדקו גומיות אטימת דלתות, תפקוד חלונות חשמל וידיות פתיחה.
  4. הרימו את שטיח תא המטען והציצו מתחת לגלגל החלופי, נסו לאתר שאריות מים או סימני רטיבות. אלו יעידו על תיקון פחחות לא עשוי היטב שמאפשר חדירת מים. הם לרוב יצטברו שם.
  5. חלקי פלסטיק בתא הנוסעים ותא המטען שאינם חופפים בגובהם יעידו על פירוק שלהם. מה שעשוי להסתיר תיקון.
  6. בחנו את ראשי הברגים בצירי הדלתות ובחיבורי המרכב לגוף. ברגים "פצועים" יעידו על פירוק והרכבה שלהם.
  7. בנסיעת המבחן בלמו מספר פעמים במהירויות ובעוצמות שונות כדי לחוש את תגובת המכונית ללחיצה על הבלמים. דוושה ספוגית, רעידות בהגה או שריקות יעידו על תקלה.

צמיגים ובולמים

  1. בדקו את מצב הצמיגים ותאריך ייצורם. צמיגים מעל 4 שנים מתאריך יצורם נחשבים לישנים ועלולים לפגום באיכות הבלימה. תאריך היצור מוטבע בפורמט של ארבע ספרות על דופן הצמיג, כאשר השתיים הראשונות מציינות את השבוע בו יוצרו בשנה והשתיים האחרונות את שנת הייצור עצמה. לדוגמה, המספר 25/16 אומר שהצמיג יוצר בשבוע ה-25 של שנת 2016.
  2. במידה והצמיגים הקדמיים שחוקים בצד אחד של הסוליה יש לבצע בדיקת מתלה קדמי ומערך היגוי קדמי, במידה והצמיגים אחוריים שחוקים בצד יש לבדוק מצב מתלה אחורי. כל שחיקה לא סימטרית של הצמיג עשויה להעיד על בעיה במערכת ההיגוי והמתלים.
  3. בדקו תקינות בולמי הזעזועים הקדמיים והאחוריים. הפעילו לחץ על פינת המרכב ושחררו במהירות, במידה והרכב נע מעלה מטה יותר מפעם אחת, ייתכן והחלפה שלהם נדרשת. כמו כן בחנו אותם בחיפוש אחר הזעות ונזילות. בולמים שחוקים מקטינים את מידת היציבות של המכונית בתמרונים, מאריכים את מרחק הבלימה וכתוצאה מכך פוגעים ברמת הבטיחות.
  4. לפרק זמן קצר מאוד, סובבו את ההגה עד נעילה וסעו במעגלים נסו להבחין בנקישות או רעד לא סביר בהגה. 


תודה רבה ליוסי בן שפרוט, מנהל טכני ברשת מוסכי "בוש קאר סרוויס" על העזרה והידע המקצועי בהכנת הכתבה.

Support Ukraine