בנזין, חשמל, מזומן: כמה כסף תחסכו עם מכונית חשמלית?

לפני שנה, 10 חודשים - 2 פברואר 2023, Walla!
בנזין, חשמל, מזומן: כמה כסף תחסכו עם מכונית חשמלית?
המעבר לרכב חשמלי לא רק ינקה לנו את האוויר שאנחנו נושמים אלא גם יקל לנו מאוד על הכיס, כך לפחות מבטיחות לנו יצרניות הרכב. בכמה באמת החיים עם חשמליות זולים יותר? בדקנו

אחזקת רכב בישראל היא תענוג מפוקפק. אנחנו מדינת אי התלויה בייבוא של מכוניות שמייקר אותן לכתחילה, המיסוי על רכב חדש הוא מהגבוהים בעולם, עלויות החלפים שערורתיות, יותר ממחצית ממחירו של ליטר בנזין הוא מס - ככה זה כשמדינה מתמכרת לכ-40 מיליארד שקלים בשנה כהכנסות מתחבורה. ובסופו של דבר גם התמורה רחוקה מלהיות חוויה מרנינה עם פקקי ענק בכבישים שרק הולכים ומחמירים.

אז מה בכל זאת אפשר לעשות? לנסות לחסוך היכן שאפשר, ועם כניסתן של יותר ויותר מכוניות חשמליות לשוק נדמה שהנה, נמצא לנו פתרון קסמים לפחות לחלק מכאב הראש וכאב הכיס של אחזקת המכונית שלנו. בלי ליטרים של שמן, משאבות, מסננים, רצועות, מערכות קירור מורכבות, תושבות מתבלות ושאר הרכיבים שהתרגלנו למצוא במנועי בעירה פנימית. אפילו את החלפת דיסקיות הבלמים ניתן לרווח בשל השימוש במנוע החשמלי להאטת המכונית וטעינת הסוללות. על פניו המכונית החשמלית היא מוצר כמעט נטול תחזוקה בהיבט של מערכת ההנעה. בנוסף, גם עלויות ה"תדלוק" של המכוניות האלו בחשמל זול משמעותית מזה של מכוניות בנזין. כמה זול, איפה חוסכים ואיפה לא ממש? בבדיקה שלפניכם.

על מנת לפשט את הדברים, נחלק את הכתבה לשלושה חלקים; באולם התצוגה, שם נבדוק את פערי המחיר של הרכב כחדש. בדרכים, שם נבדוק את עליות האחזקה והטיפולים. ובעמדת הטעינה, שם נבחן את עלויות הטעינה. ועוד הבהרה - בחרנו מספר מכוניות חשמליות ואת המקבילות להן מאותם יצרנים ויבואנים על מנת לייצר השוואה קרובה ככל האפשר. אולם את "כללי האצבע" והמספרים הכלליים תוכלו ליישם גם על חשמליות אחרות שלא מופיעות כאן כמו ג'ילי גאומטרי C, טסלה, BYD ואחרות.

באולם התצוגה

היצע המכוניות החשמליות שאך לפני שנים ספורות היה מצומצם הולך ומתרחב בקצב מסחרר. לא רק דגמים חדשים של מותגים וותיקים שמגיעים לאולמות התצוגה, אלא גם יצרניות רכב חדשות רובן המכריע מסין שמגיעות לפה חדשות לבקרים.

כבר בנקודת הפתיחה שלהן, מכוניות חשמליות הן יקרות יותר ממכוניות בנזין מקבילות. יש לכך מספר סיבות והעיקריות בהן הן עלויות הסוללות הגבוהות יותר, הייצור בקווים ייעודיים למכוניות אלו, נפח המכירות הנמוך ביחס למכוניות בנזין שדורש את פיזור "החזר ההשקעה" בהן על פחות יחידות ועוד. מצד שני, ברוב המקרים וברוב המדינות נהנות המכוניות האלו מתנאים מקלים בתחום המיסוי על מנת לעודד את הציבור לבחור בחלופה הירוקה.

בבדיקה שלנו, בחרנו במספר דגמים המייצגים את חלופות מנוע הבעירה הפנימית (וההיברידיות) ואת הדגמים החשמליים של כל מותג. מכיוון שהמטרה היא לייצר השוואה, לא כללנו כאן מותגים שמשווקים רק מכוניות חשמליות כמו ג'ילי, BYD טסלה ואחרים. אולם את עיקר המספרים אפשר ליישם גם על מכוניות בעירה פנימית וחשמליות אחרות.

ביונדאי, בחרנו בחשמלית הדגל של היצרנית איוניק 5 אותה נשווה למשפחתית הגדולה סונטה ההיברידית ובקונה המשווק בגרסה כל חשמלית ובגרסה היברידית. בסקודה, אלו האניאק החשמלי מול הקודיאק החופף לו במחירו. בפיג'ו בחרנו בשלישיית ה-2008 שמגיע בגרסה חשמלית, בנזינית וגם עם מנוע דיזל.

בדרכים

על פניו, ההנחה הראשונית היא שאת פער המחיר לרעת החשמליות אנחנו יכולים לקזז באמצעות מחירי החשמל הזולים משמעותית מבנזין וסולר, וכן במחירי התחזוקה השוטפת שלהן. בהיבט האנרגיה, הפער הוא אכן משמעותי, אם ניקח את נתוני היצרניות כבסיס לחישובים שלנו (שעל אף שאינם מציאותיים, הם לפחות אחידים ברמת החישוב הראשוני שלהם). במקרה של יונדאי איונק 5 שתכסה 481 ק"מ עם סוללות ה-72.6 קוט"ש, כלומר 6.6 ק"מ לכל קוט"ש, בטעינה ביתית בעלות הנוכחית של 62.5 אגורות לקוט"ש "עלות" כל קילומטר היא 9.1 אגורות בלבד. יונדאי סונטה היברידית שצורכת ליטר דלק ל-20 ק"מ, תעלה לפי מחיר של 6.94 שקלים לליטר בנזין 95 אוקטן 35 אגורות לכל קילומטר נסיעה. המספרים משתנים מעט מחשמלית לחשמלית ובהשוואה למכוניות בנזין כזו או אחרת, אבל הפערים נותרים משמעותיים מאוד לטובת ההנעה נטולת הפליטות מהאגזוז. טעינה בעמדות ציבוריות תייקר את האחזקה כאשר המחירים ינועו בין החל מ-70 אגורות לקוט"ש בעמדות איטיות של 22 קילוואט ועד שני שקלים בעמדות מהירות של 150 קילוואט - פירוט מלא של פערי העלויות בהמשך.

להבדל הזה יש להוסיף את עלויות האחזקה של מכוניות חשמליות לעומת מכוניות בנזין. כאמור, ללא מערכות ההנעה שנלוות למנועי בנזין, מכוניות חשמליות הן פשוטות יותר משמעותית לאחזקה - לא פטורות ממנה לגמרי, אבל בעלות פחות דרישות.

כאן למשל במקרה של פיג'ו 2008 בגרסת הבנזין תידרשו לטיפול כל 15 אלף ק"מ או שנה, הטיפול כולל החלפת שמן, מסנן שמן, מסנן מזגן ועבודה ומסתכם ב-936 שקל (כל המחירים בכתבה כוללים מע"מ). בגרסת הדיזל רכיבי הטיפול זהים וגם העלות דומה - 941 שקל. בגרסה החשמלית שלה תידרשו להגיע כל 25 אלף ק"מ או שנה לטיפול לטובת החלפת מסנן מזגן בלבד, אולם יחד עם עלות העבודה תגיעו לכ-615 שקל. כלומר, כשני שליש מהעלות של מנוע בעירה פנימית וכל 25 אלף ק"מ ולא 15 אלף ק"מ.

לעומת זאת ביונדאי קונה ההיברידית לעומת החשמלית לא תחסכו הרבה. בגרסה ההיברידית עלות הטיפול הנדרש כל 15 אלף ק"מ או שנה תהייה 691 שקל. לקונה החשמלית יש אותה שגרת טיפולים מבחינת לוחות זמנים, אבל זו כוללת רק החלפת מסנן אבק למזגן ועלות הטיפול היא 529 שקל. את ההשוואה בין עלויות האחזקה של המכוניות החשמליות לעומת מכוניות הבנזין תוכלו למצוא בפסקה הבאה.

יש לציין כי מחירי רפידות הבלמים למכוניות החשמליות המובאים כאן הם לצורך מידע, שכן קצב שחיקת הבלמים במכוניות אלו נמוך מאוד ואינו מצריך החלפה בתדירות המקובלת במכוניות בעירה פנימית, בגלל שהחשמליות הופכות בהאטה את האנרגיה לחשמל ללא שימוש בבלמים. לפי הניסיון שכבר נצבר בשוק, רוב הסיכויים שבשלוש השנים הראשונות לא תחליפו רפידות ברכב חשמלי, אבל תחליפו פעם אחת לפחות ברכב עם מנוע בנזין או דיזל.

מכוניות חשמליות גם זוכות להטבה נוספת בדמות אגרת רישוי שנתי מופחתת בעלות של 531 שקל, חיסכון של כ-1,500 שקל בשנה.

מי הכי זולה במוסך
יונדאי איוניק 5:
עלות טיפולים עד 90 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 7,196 שקל
עלות טיפולים לארבע שנים (אחת לשנה או 30 אלף ק"מ): 5,509 שקל
רפידות קדמיות: 583 שקל
רפידות אחוריות: 575 שקל

יונדאי סונטה הייבריד:
עלות טיפולים עד 105 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 12,638 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 4,915 שקל
רפידות קדמיות: 703 שקל
רפידות אחוריות: 373 שקלים

יונדאי קונה חשמלית:
עלות טיפולים עד 105 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 6,987 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 1,874 שקל
רפידות קדמיות: 703 שקל
רפידות אחוריות: 373 שקל

יונדאי קונה היברידי:
עלות טיפולים עד 105 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 7,652 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 2,979 שקל
רפידות קדמיות: 513 שקל
רפידות אחוריות: 499 שקל

סקודה קודיאק:
עלות טיפולים עד 100 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 6,610 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 2,455 שקל
רפידות קדמיות: 630 שקל
רפידות אחוריות: 610 שקל

סקודה אניאק:
עלות טיפולים עד 100 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 5,774 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 1,969 שקל
רפידות קדמיות: 691 שקל
רפידות אחוריות: 526.5 שקל

פיג'ו 2008 חשמלי:
עלות טיפולים עד 100 אלף ק"מ (אחת לשנה או 25 אלף ק"מ): 2,461 שקל
עלות טיפולים לשנתיים (אחת לשנה או 25 אלף ק"מ): 1,230 שקל
רפידות קדמיות: 992 שקל
רפידות אחוריות: 478 שקל

פיג'ו 2008 בנזין:
עלות טיפולים עד 105 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 10,820 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 3,457 שקל
רפידות קדמיות: 664 שקל
רפידות אחוריות: 514 שקל

פיג'ו 2008 דיזל:
עלות טיפולים עד 105 אלף ק"מ (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 8,070 שקל
עלות טיפולים לשלוש שנים (אחת לשנה או 15 אלף ק"מ): 3,318 שקל
רפידות קדמיות: 991 שקל
רפידות אחוריות: 514 שקל

מי הכי זולה בביטוח?

ככל מכונית, גם את המכונית החשמלית שלכם אתם תצטרכו לבטח בביטוח חובה ומקיף. מחירי הביטוחים המובאים כאן נבדקו תחת נתוני הבסיס לנהג בן 40 ממרכז הארץ, עם 20 שנות נהיגה ובעל עבר ביטוחי נקי. יצויין כי הסמיכות היחסית של מחירי ביטוחי החשמליות לאלו של המכוניות מונעות הבנזין לא נובע בהכרח מהחישוב האקטוארי שמעריך את מידת הסיכוי שלהן להיגנב או את המעורבות שלהן בתאונות דרכים, אלא נובע מהשווי הגבוה יותר של הרכב כחדש. המחיר המצוין הוא הזול ביותר לדגם שמצאנו השבוע באתר wobi.

יונדאי איוניק 5 פרסטיז': 7,566 שקל (ביטוח חקלאי)
יונדאי סונטה הייבריד: 7,392 שקל (הפניקס)

יונדאי קונה חשמלית: 5,313 שקל (מגדל)
יונדאי קונה הייבריד: 6,111 שקל (שירביט)

סקודה אניאק: 6,369 שקל (הפניקס)
סקודה קודיאק 1.5 ליטר: 5,637 שקל (הפניקס)

פיג'ו 2008 חשמלי: 5,636 שקל (שומרה)
פיג'ו 2008 בנזין: 4,581 שקל (שומרה)
פיג'ו 2008 דיזל: 4,642 שקל (שומרה)

חשבון חשמל
בכל הקשור למכוניות חשמליות עיקר החיסכון הכספי שמתבטא בהיעדר הוצאות התדלוק הוא גם אחד החסמים המרכזיים שלהן - הטווח. כיום נחלק השוק בין שלוש קבוצות עיקריות של חשמליות; בעלות טווח של עד 350 ק"מ שיתאימו לשימוש יומיומי סביר, אלו שמציעות בין 350 ל-500 ק"מ ומאפשרות גם יציאה לנסיעות ארוכות וחזרה בלי יותר מדי דאגות והפלח העליון של 500 ק"מ ומעלה בו נמצאות בעיקר מכוניות יוקרה כמו טסלה מודל S, ג'נסיס G80 החשמלית, מרצדס EQS ו-EQE ואחרות. בסקירה זו אנחנו מתייחסים לשתי הקבוצות הראשונות, שם ממוקד רוב השוק.

מי הכי זולה לטעינה ולתדלוק

את חישובי הטעינה והתדלוק ערכנו על פי נתוני המפתח הבאים: נסועה שנתית של 18 אלף ק"מ, צריכת דלק/חשמל מוצהרת, מחירי הדלק נכון לינואר 2023 (6.94 שקל לליטר בנזין 95 אוקטן, 7.5 שקל לליטר סולר מחיר ממוצע בתחנות), מחירי חשמל בתעריף ביתי של 62.5 אגורות לקוט"ש ו-2 שקלים לטעינה מהירה בתמהיל שימוש של 85% טעינה ביתית ו-15% טעינה ציבורית מהירה.

יונדאי איוניק 5: 2,512 שקל
יונדאי סונטה הייבריד: 6,300 שקל

סקודה אניאק: 2,916 שקל
סקודה קודיאק 1.5 ליטר: 8,873 שקל

יונדאי קונה חשמלי: 2,379 שקל
יונדאי קונה הייבריד: 4,921 שקל

פיג'ו 2008 חשמלי: 2,655 שקל
פיג'ו 2008 בנזין: 7,590 שקל
פיג'ו 2008 דיזל: 6,490 שקל

השורה התחתונה
כפי שניתן לראות, למעט ההוצאה הגבוהה יותר במחיר הרכישה ולעיתים במחיר הביטוח שנגזר ממנו בחלק מהמקרים, בכל שאר ההיבטים של אחזקת המכונית השוטפת, רכב חשמלי יהיה זול מרכב בנזין או דיזל ב-500 שקל לחודש לפחות. מי שנוסע יותר מ-18 אלף הקילומטרים הממוצעים, או יכול להסתמך כמעט אך ורק על טעינה איטית, יכול להגיע גם לכ-1,000 שקל בחודש. וזה עוד לפני התרומה של הפחתת הפליטות.

Support Ukraine