אחרי שבחלק הראשון של הסקירה עסקנו בדגמים חסכוניים בתקציב של עד 40,000 שקלים, כעת הגיע הזמן לחלק השני – כלי רכב חסכוניים משומשים בטווח תקציב של 50,000 עד 70,000 שקלים.
הדגמים שהתרכזנו בהם אלו דגמים משומשים. אמנם חיסכון בדלק חשוב גם לרוכשי כלי רכב חדשים, אבל בחרנו להתמקד בקהל שהתקציב שלו מראש מצומצם יחסית. תקציב הגג נקבע על 70,000 שקלים מאחר וב-80,000 שקלים כבר יש מגוון גדול יחסית של דגמים מודרניים וחסכניים (כדוגמת יונדאי איוניק או קיה נירו, שניהם מ-2017, נכון להיום).
סיבה נוספת למיקוד בדגמים משומשים היא נפח שוק הרכב המשומש, הגדול פי שלושה ביחס לשוק הרכב החדש.
כאמור, בסקירה הנוכחית התמקדנו בדגמים המתאימים לתקציב שנע בין 50,000 ל-70,000 שקלים. המחירים הנקובים בסקירה נמסכים על טווחי המחירים כפי שהופיעו בלוח המשומשות בימי הכנת הסקירה.
על הדגמים עצמם
ראשית, יצוין כי צריכת דלק זהו נתון דינמי, המושפע ממצבו המכני של הרכב, לחץ האוויר בצמיגים, המשקל המועמס ברכב, מזג אוויר וסגנון הנהיגה. עם זאת, ישנם דגמים הנחשבים חסכוניים באופן בולט – כשלרשימה הזו נכנסו דגמים לפי נתוני הצריכה שלהם במבחני הדרכים שערכנו להם לאורך השנים.
לצד נתוני הצריכה, הקפדנו להכניס לרשימה דגמים בעלי מידת תפוצה סבירה באותן גרסאות חסכניות (לפחות שלוש מודעות בלוח המשומשות בימי הכנת הסקירה, לדגמים עם נתונים סבירים ביחס לשנתון).
כמו כן, השתדלנו להתמקד בדגמים בעלי רמת בטיחות ראויה לפי מבחני הריסוק האירופיים, החל מהתקן של 2009 ואילך; עם זאת, ישנם מקרים חריגים של דגם שנבחן במבחן מוקדם יותר או דגמים שלא נבחנו כלל, או כאלו שנבחנו וקיבלו ציון נמוך.
מבנה הסקירה מחולק לשני חלקים – דגמים חסכניים למי שתוואי הנסיעה העיקרי שלו הינו עירוני ו/או פקוק, לצד דגמים חסכניים למי שתוואי העיקרי מחוץ לתחום גדרה-חדרה. נהגים שעיקר נסיעתם מתבצעת בתוואי עירוני ו/או פקוק יעדיפו תיבה אוטומטית "רגילה" (פלנטרית; גם רציפה) ומערכת הנעה היברידית, בעוד שמי שעיקר נסיעתם בשיוט בין-עירוני יוכלו לבחור בתיבה ידנית, דו-מצמדית או אפילו חד-מצמדית; בתוואי כזה נדרשות פחות הפעלות למצמד ולמכלוליו ההיקפיים, מה שתורם להארכת חיי המכלול.
דגשים
לאותם שייטים בין-עירוניים יתאימו גם גרסאות דיזל. גרסאות דיזל אמנם חסכניות יותר ביחס לגרסאות בנזין (בנפח דומה) בשיעור של כ-30-40%, אולם אלו מצוידים במערכות לצמצום זיהום אוויר בהיקף גדול ביחס לאלו שבמנועי בנזין; מערכות אלו מחייבות אופי שימוש מסוים ברכב בכדי לשמור על תקינותן, ולכן הן מתאימות בעיקר למי שעיקר שימושו בין-עירוני. יש גם להזכיר את עניין מחיר הסולר: סולר אינו בפיקוח ממשלתי, ותעריפו משתנה בין תחנה לתחנה, לעתים באופן קיצוני.
הערה טכנית בנוגע למערכות הנעה היברידיות. בין אם מדובר במערכת רגילה ובין אם מדובר במערכת היברידית-מתונה, בטרם קניית הרכב מומלץ לבצע בדיקה של מצב הסוללה. סוללות כאלו יקרות, ומחירן מאמיר לאלפי שקלים עוד לפני תמחור העבודה הנדרשת לפירוקן. שימו לב כי טיפול במערכות כאלו מחייב מרכז שירות עם הסמכה רשמית לעבודה עם מתח גבוה, ביחד עם הסמכה ספציפית על הרכב.
דגמים חסכוניים לתוואי עירוני/פקוק
טויוטה יאריס היברידית (דור שלישי)
סוג סופרמיני
שנתונים 2014-2013
בטיחות 5 כוכבים (2011)
מערכת הנעה בנזין, אטמוספרי, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים; מנוע חשמלי
תיבת הילוכים מפצל כוח
צריכת דלק ממוצעת 18-16 ק"מ לליטר
דגשים בשונה מהגרסה ההיברידית של הונדה ג'אז, שהופיעה בסקירה הקודמת, טויוטה יאריס 2013 מצוידת במערכת היברידית "אמיתית", כזו שמציעה טווח נסיעה חשמלי (קטן) על חשמל.
למעט מקרים מיוחדים, דגמי יאריס ההיברידיים עדיין יכולים להיות במסגרת האחריות מורחבת לסוללת המתח הגבוה. שימו לב כי מדובר באחריות יצרן הניתנת להארכה מדי שנה או 15,000 ק"מ (המוקדם מביניהם) בעלות של כ-500 שקלים לשנה.
שימו לב לתנאי האחריות ולצורך בביצוע טיפול שנתי למערכת ההיברידית; במקרה ויש צורך בהחלפת סוללה, עלות ההחלפה נאמדת בכ-9000 שקלים. במידה והרכב אינו זכאי להארכת אחריות, כדאי לבחור ברכב שהוחלפה בו סוללת המתח הגבוה; אורך חיי הסוללה כ-8 שנים.
כמו פריוס, שהוזכרה בסקירה הקודמת, גם יאריס היברידית אינה מתאימה למי שמסיע בעלי חיים משילי-שיער במושב האחורי – השיער סותם את פתח יניקת האוויר לקירור הסוללה (מתחת למושב האחורי) מה שעלול לגרום להתחממות ולהגברת הבלאי שלה.
יצוין כי מחירי הגרסה ההיברידית והגרסה ה"רגילה" (בנזין 1.3 ליטר, 13 ק"מ לליטר) דומים בהשוואה בין שנתונים. יאריס היברידית הוצעה בישראל מסוף 2012 ועד תחילת 2020.
כדאי לדעת כי מתחילת 2017 מוצעת יאריס עם מערכות בטיחות מתקדמות (באופן תקני בגרסה ההיברידית). המחיר לשנתונים אלו מתחיל בכ-70,000 שקלים (לכלי רכב מבעלות פרטית, עם נסועה נמוכה יחסית).
סוג סופרמיני
שנתונים 2017-2016
בטיחות 5 כוכבים (2015)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 1.3 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה / ידנית
צריכת דלק ממוצעת אוט' – 15 ק"מ לליטר; ידנית – 16 ק"מ לליטר
דגשים הונדה ג'אז אמנם כבר הופיעה בסקירה הקודמת, אולם בחרנו לציין אותה שוב – הן כי מדובר בדור אחר, והן כי הגרסה הנפוצה שלה בדור הזה היא רגילה ולא היברידית.
מעבר לחיסכון בדלק, ג'אז מציעה תכונה חשובה בדמות רמת בטיחות גבוהה לזמנה – גם בזכות הדירוג הגבוה במבחני הריסוק של יורו NCAP, גם כי מדובר באחד מדגמי הסופרמיני הראשונים בישראל עם מערכת בלימה אוטונומית, המוצעת באופן תקני בכל רמות הגימור.
טויוטה אוריס היברידית
סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים 2016-2013
בטיחות 5 כוכבים (2013)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 1.8 ליטר, 4 צילינדרים; מנוע חשמלי
תיבת הילוכים מפצל כוח
צריכת דלק ממוצעת 18-16 ק"מ לליטר
דגשים על אף שהמשפחתית הקומפקטית טויוטה אוריס גדולה מיאריס, ומצוידת במנוע בנזין גדול יותר – צריכת הדלק דומה לזו של הסופרמיני הקטנה, מאחר ומדובר במנוע חדש ומתקדם מאשר זה שביאריס.
אוריס מוצעת בישראל מתחילת 2013 – בגרסאות האצ'בק או סטיישן. רוב הגרסאות הן סטיישן, אולם בשוק נמצאו מעט דגמים מהשנתונים המוקדמים – מצאנו בעיקר מ-2015, כשמחירם סביב 65,000 שקלים.
באוריס דור שני עדיין ניתן להאריך את האחריות לסוללת המתח הגבוה (בכפוף לתנאים; ע"ע יאריס). במידה והרכב אינו זכאי להארכת אחריות, כדאי לבחור ברכב שהוחלפה בו סוללת המתח הגבוה. לדגשים נוספים – ראו יאריס.
כדאי לדעת כי מתחילת 2017 מוצעת אוריס עם מערכות בטיחות מתקדמות. המחיר לשנתונים אלו מתחיל בכ-80,000 שקלים.
דגמים חסכוניים לתוואי בין-עירוני
רנו קליאו סטיישן
סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2018-2017
בטיחות 5 כוכבים (2012)
מנוע טורבו דיזל, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 17 ק"מ לליטר
דגשים רנו קליאו מוצעת בישראל עם מנוע דיזל ותיבה אוטומטית רק בגרסת סטיישן (אסטייט). מערכת הנעה דומה לזו של דאצ'יה סנדרו ורנו פלואנס, שהופיעו בסקירה הקודמת.
גם לקליאו סטיישן מנוע דיזל מדגם K9K הוותיק והמוכח של רנו, וגם כאן נזכיר כי ההמלצה העיקרית לגביו היא לבדוק שהחליפו רצועת תזמון בכל 5 שנים/120,000 ק"מ ביחד עם משאבת המים. כדאי גם לוודא שהוחלף מסנן סולר בכל 60,000 ק"מ לטובת הארכת חיי מרססי הדלק.
עוד כדאי לקחת בחשבון את קיומו של מסנן חלקיקים (DPF) המחייב נסיעה תדירה בתוואי בין-עירוני לטובת ניקוי שלו. לכן, כדאי בכלי רכב אלו להתמקד דווקא בכלי רכב שנסעו הרבה יחסית – סביב 20,000 ק"מ לשנה, לצורך העניין. מערכת אוריאה (SCR) לא נכללה במפרט הישראלי.
רנו קפצ'ור
סוג פנאי קטן
שנתונים רלוונטיים 2017-2016
בטיחות 5 כוכבים (2013)
מנוע טורבו דיזל, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 16.5 ק"מ לליטר
דגשים רנו קפ'צור דיזל הוא דגם פנאי קטן עם מערכת הנעה זהה לזו של רנו קליאו סטיישן. הדגשים הטכניים הם כפי שצוינו (ע"ע קליאו סטיישן).
סיאט איביזה
סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2016-2013
בטיחות 5 כוכבים (2011)
מנוע בנזין, טורבו; עד 2016 – 4 ציל', 1.2 ל'; מ-2016 – 3 ציל', 1.0 ל'
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 16 ק"מ לליטר
דגשים מערכת הנעה של סיאט איביזה מתקדמת יחסית (מנוע טורבו-בנזין עם מערכת ניהול טרמית חכמה, תיבה דו-מצמדית) כשיחד עם משקל עצמי נמוך, מתקבלת צריכת דלק נמוכה. מסוף 2015 מוצעת איביזה בדגם מחודש, הדומה לקודמו בעיצוב החיצוני, אך שונה במבנה סביבת הנהג ובמערכות ההנעה.
שלושת המנועים העיקריים איתם הוצע הדגם – CBZ ולאחר מכן CJZ (מאמצע 2014) או CHZ (מנוע 1.0 ל' בדגם המחודש) – נחשבים מוצלחים. כדאי לשים לב למצב משאבת המים במנועי CHZ, בהם עשויה המשאבה מפלסטיק ואינה מגלה עמידות לאורך זמן. ב-CJZ וב-CHZ מערכת התזמון מבוססת רצועה (ולא שרשרת) ומנגנון זה עדיף לאורך זמן, דווקא בשל הטיפול היזום (הפשוט יחסית) הנדרש עבורו.
לגבי התיבה הדו-מצמדית – גם כאן יש לשים לב להתנהגות התיבה וללמוד את מצב מכלוליה (מצמדים, יחידת בקרה, "מוח גיר") וגלגל התנופה (מסה כפולה) - כאשר זה האחרון נוטה לבלאי גבוה יותר במנועי 3 צילינדרים.
לאיביזה יש אחיות-מכניות, בהן סקודה פאביה ופולקסווגן פולו (ואודי A1), כאשר ההתמקדות באיביזה נבעה משילוב בין מידת תפוצה, מחיר ורמת בטיחות נאותה.
עד 60,000 שקלים
קיה סיד
סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2018-2016
בטיחות 5 כוכבים (2012)
מנוע טורבו דיזל, 1.6 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 14.5 ק"מ לליטר
דגשים קיה סיד דיזל נעדרת תקלות מיוחדות, וכמו בדגמי רנו ודאצ'יה – גם כאן יש להקפיד על החלפת מסנן סולר בשביל למנוע נזק למרססי הסולר. פרט לכך, מדחס המזגן אינו מאריך חיים – והחלפתו קשה יחסית, ולכן גם יקרה יחסית.
כדאי גם לשים לב לתיבה הדו-מצמדית – שוב, כמו בדגמי רנו וסקודה (מצמדים, מוח גיר, גלגל תנופה).
פולקסווגן גולף
סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2016-2015
בטיחות 5 כוכבים (2012)
מנוע טורבו בנזין, 1.4 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 13 ק"מ לליטר
דגשים פולקסווגן גולף, כמו דגמי קבוצת פולקסווגן אחרים, מציעה צריכת דלק נמוכה יחסית לרכבים עם מנוע בנזין. הדגשים הטכניים הם כפי שצוינו עבור סקודה רפיד/סיאט איביזה/טולדו.
גולף מוצעת עם שני מנועי 1.4 ליטר טורבו-בנזין, שאינם זהים: גרסת 125 כ"ס עם מנוע מדגם CZC, גרסת 150 כ"ס עם מנוע מדגם CZD. ההבדלים: יחס דחיסה נמוך יותר ולחץ גדישה גבוה יותר ב-CZD.
לגולף יש אחיות-מכניות, כמו סיאט לאון וסקודה אוקטביה - אולם בתקציב הנתון, ועם מנוע 1.4 ליטר, גולף היא הנפוצה ביותר. יתרה מזאת, אוקטביה יקרה משמעותית (בהפרש של 10%-15%) מגולף דומה (שנתונים, מערכת ההנעה).
קיה פורטה
סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2017-2016
בטיחות X
מנוע טורבו דיזל, 1.6 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 15 ק"מ לליטר
דגשים כמו סיד, גם קיה פורטה דיזל נעדרת תקלות מיוחדות, וכמו בדגמי רנו ודאצ'יה – גם כאן יש להקפיד על החלפת מסנן סולר בשביל למנוע נזק למרססי הסולר.
כדאי גם לשים לב לתיבה הדו-מצמדית – שוב, כמו שצוין בהקשר של סיד רנו וסקודה (מצמדים, מוח גיר, גלגל תנופה; ע"ע).
רנו גרנד קופה
סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2017
בטיחות 5 כוכבים (2017)
מנוע טורבו דיזל, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 15 ק"מ לליטר
דגשים רנו מגאן גרנד קופה, המוצעת בישראל מאמצע 2017 (סטיישן – מסוף 2018) נשענת על פלטפורמה שונה ומתוחכמת יותר ביחס לפלואנס/מגאן שהוזכרו מוקדם יותר, אך מערכת ההנעה שלה דומה – והדגשים בהתאם.
שימו לב לקיומו של מסנן חלקיקים (DPF); ממיר חלקיקים סלקטיבי (מערכת אוריאה, SCR) קיים בדגם המחודש שמוצע בישראל מאמצע 2019, עם מנוע בהספק 115 כ"ס.
בעניין התיבה הדו-מצמדית, שחשוב לשים לב אם זו טופלה; כאן מדובר בדגם חדש יחסית, כך שייתכן והמערכת תקינה – אבל צפוי בלאי בהמשך.
כדאי לתת את הדעת על יחידות התאורה הקדמיות (תאורת לד מלאה) שנוטות להצהיב (עקב איכות נמוכה של הפלסטיק העוטף את תאורת היום, DRL) ולהיחלש. לא נורא, אבל שווה לא מעט כסף.
מערכות בטיחות מתקדמות מוצעות בישראל רק בדגם המחודש מאמצע 2019 (בגרסת דיזל; בגרסת הבנזין הוצעו המערכות מתחילת 2019).
גרנד קופה - בוודאי בגרסת דיזל - הוצעה בעיקר לציי רכב, הן כרכב צמוד והן בעסקאות 0 ק"מ.
דאצ'יה דאסטר
סוג פנאי קומפקטי
שנתונים רלוונטיים 2018
בטיחות 3 כוכבים (2017)
מנוע טורבו דיזל, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית / ידנית
צריכת דלק ממוצעת 15 ק"מ לליטר
דגשים ההתייחסות כאן היא לדור השני של דאצ'יה דאסטר, המוצע בישראל מאמצע 2018. כלי הרכב הנכנסים בתקציב הנ"ל יהיו לרוב אחרי שירות בציי רכב (ליסינג או השכרה) ובגרסת הנעה קדמית עם תיבה אוטומטית; יש גרסה ידנית עם הנעה כפולה.
מערכת ההנעה זהה לזו של דגמי רנו ודאצ'יה אחרים שהוזכרו כאן – כולל מנוע דיזל K9K מוצלח ועמיד, לצד תיבה דו-מצמדית שחשוב לשים לב אם טופלה. כאן מדובר בדגם חדש יחסית, כך שייתכן והמערכת תקינה – אבל תחזוקה תידרש בהמשך. שימו לב ל(אי) קיומה של מערכת אוריאה (SCR), שהופיעה בדרך כלל אחרי 2018; מסנן חלקיקים (DPF) קיים בכל מקרה.
דאסטר נכנס לרשימה למרות דירוג בטיחות נמוך יחסית. אנו מעודדים רכישת דגמים בטיחותיים, אולם דאסטר נכנס לרשימה מהיותו חריג – רכב פנאי, דיזל-אוטומטי, בתקציב של כ-70,000 שקלים.