מחירי הדלק שיעלו (עוד קצת) בתחילת החודש ויגיעו לשיא של שנים, הובילו אותנו לשאלה המתבקשת – איזה דגם צורך פחות דלק? כל האפשרויות, בטווח שבין 20,000 ל-40,000 שקלים, ברשימה שלפניכם

כיצד אפשר לחסוך בדלק? יש מספר דרכים, אבל מכונית שצורכת פחות היא פתרון יעיל מאוד.

התרכזנו בדגמים משומשים; חיסכון בדלק חשוב גם לרוכשי כלי רכב חדשים, אבל עלות החזקת רכב היא משמעותית יותר אצל מי שהתקציב שלו מכוון אותו לרכב משומש. בנוסף, ובניגוד לדגמים החדשים שהם חסכניים יותר – גם בגלל הדגם, גם בגלל שהם חדשים –  רכב משומש צורך יותר (ומאותן סיבות).

וזאת יש לזכור: על כל מכונית חדשה הנמכרת בישראל, נמכרות 3-4 מכוניות משומשות; הן הרוב.

בסקירה הנוכחית התמקדנו בדגמים המתאימים לתקציב שנע בין 20,000 ל-40,000 שקלים. המחירים הנקובים בסקירה נמסכים על טווחי המחירים כפי שהופיעו בלוח המשומשות בימי הכנת הסקירה.

על הדגמים עצמם

ראשית, יצוין כי צריכת דלק של דגם נתון היא נתון דינמי, המושפע ממצבו המכני של הרכב, לחץ האוויר בצמיגים, המשקל המועמס ברכב, מזג אוויר – ובעיקר: אופי הנהיגה והתוואי שלה.

עם זאת, ישנם דגמים שהם חסכוניים מאחרים באופן משמעותי – באותו מתאר נהיגה – בגלל מאפייני הנעה, מבנה ועוד. ברשימה כאן דגמים לפי נתוני הצריכה שלהם במבחני הדרכים שערכנו להם לאורך השנים. הסיבה היא שנתוני היצרן אלו נתוני מעבדה בתנאים שלא ניתן לשחזר בתנאי אמת, ולכן תנאי המבחן שלנו מדמים את צריכת הדלק האמיתית בצורה הקרובה ביותר למציאות.

לצד נתוני הצריכה, ברשימה דגמים נפוצים יחסית של אותן גרסאות חסכניות (לפחות שלוש מודעות בלוח המשומשות בימי הכנת הסקירה, לדגמים עם נתונים סבירים ביחס לשנתון). כמו כן, השתדלנו להתמקד בדגמים בעלי רמת בטיחות ראויה לפי מבחני הריסוק האירופיים, החל מהתקן של 2009 ואילך; עם זאת, ישנם מקרים בהם חרגנו מכך (לפני שנתון זה, לא נבחנו, או קיבלו ציון נמוך).

מבנה הסקירה מחולק לשני חלקים – דגמים חסכניים למי שתוואי הנסיעה העיקרי שלו עירוני ו/או פקוק מאוד, לצד דגמים חסכניים למי שהתוואי העיקרי שלו בין-עירוני מעבר לגוש גדרה-חדרה.

מספר כללי אצבע

מנועי דיזל חסכניים בשיעור של כ-30-40% ביחס למנועי בנזין בנפח דומה, אך האחזקה שלהם (בגלל מערכות ייחודיות להם) יקרה יותר, ולכן הם מומלצים למי שהנסועה שלו גבוהה יחסית (לפחות 20,000 ק"מ לשנה). כאן יצוין כי מחיר הסולר, המשתנה מאוד מתחנה לתחנה, עשוי להיות זול מאוד בתחנות הפונות בעיקר לנהגי מוניות, ועלול להיות יקר מאוד בתחנות אחרות.

גרסאות היברידיות חסכניות יותר – עם פער שהולך וגדל ככל שתוואי הנסיעה פקוק ואיטי יותר. עם זאת, יש לבדוק היטב לפני קנייה את מצב הסוללה, שהיא יקרה במיוחד ומחיר התקנתה גבוה. יש גם לקחת בחשבון שטיפול במערכות מתח-גבוה יכול להתבצע רק במרכזי שירות מוסמכים לסוג כזה של עבודות, עם התמחות בדגם – מה שאומר הישענות על מרכזי שירות מורשי-יבואן.

לגבי תיבות הילוכים. יש כאלו המאפשרות חיסכון רב יותר בדלק – ידנית, רציפה, חד-מצמדית, דו-מצמדית – ויש כאלה שפחות, כמו אוטומטית-פלנטרית, בייחוד כאלה עם מיעוט יחסי של יחסי העברה (ארבעה, למשל). כדאי לקחת בחשבון שהתיבות ה"חסכוניות" יותר יהיו בטיבן בעיקר בתוואי בין-עירוני, עם מינימום החלפות הילוכים.

דגמים חסכוניים לתוואי עירוני/פקוק

20,000 שקלים

הונדה סיוויק היברידית

סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2011-2006
בטיחות 4 כוכבים (2007)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 1.3 ליטר, 4 צילינדרים; מנוע חשמלי
תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה
צריכת דלק ממוצעת 11.5 ק"מ לליטר (בעומס כבד), 15-16 ק"מ לליטר בשימוש רגוע
דגשים מערכת ההנעה של הונדה סיוויק היברידית (IMA) כוללת אמנם שילוב של שני סוגים מנועים (בנזין, חשמלי), אך המנוע החשמלי קטן ומספק תמיכה בהיקף קטן למנוע הבנזין (סיוע בהתנעות, תחילת תנועה, האצות ביניים). הסיבה לכך היא, בין היתר, מבנה המערכת, המכתיבה ממדים מוגבלים למנוע החשמלי.

יתרון חשוב של המערכת ההיברידית בהונדה – אפשרות כיבוי של פעולת המערכת החשמלית במקרה של תקלה באמצעות מתג ייעודי; כך ניתן להשתמש ברכב כרגיל, גם במקרה של תקלה במערכת. עם זאת, תמונת המצב גם בארץ וגם בחו"ל מעלה כי מדובר בסוללות בעלות אורך חיים ארוך ביותר.

מצד שני, יש לקחת בחשבון עלויות אחזקה לא זולות. מפרט הטיפולים של סיוויק היברידית כולל, בין היתר, צורך בהחלפת נוזל תיבת הילוכים בכל 30,000 ק"מ, כמו גם החלפת מסנן דלק בכל 75,000 ק"מ בעלות גבוהה יחסית (כ-800 שקלים; ממוקם מתחת למושב הנהג).

יצוין כי סיוויק נבחנה במבחני הריסוק האירופיים לפני 2009, לפי תקן ישן ומחמיר פחות – אולם זו המכונית האוטומטית הזולה ביותר שמצאנו.

30,000 שקלים

מיצובישי ספייס סטאר

סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2015-2013
בטיחות 4 כוכבים (2013)
מנוע בנזין, אטמוספרי,  1.2 ליטר, 3 צילינדרים
תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה
צריכת דלק ממוצעת 15-14 ק"מ לליטר
דגשים מיצובישי ספייס סטאר זו מכונית בסיסית ופשוטה – לטוב ולרע. איכות הנסיעה בסיסית (בידוד רעשים, כושר ספיגת שיבושים, עידון כללי) וכך גם איכות החומרים והמושבים. עם זאת, לזכותה מרחב פנים גדול באופן יחסי, רמת בטיחות טובה ביחס לשנתון, ובעיקר – צריכת דלק קמצנית במיוחד. המתכון: משקל עצמי זעיר (865 ק"ג), מנוע קטנטן, תיבה רציפה, צמיגים דקיקים.

שימו לב למצב תיבת ההילוכים. באופן כללי, תיבות רציפות רגישות לנהיגה מאומצת (האצות חזקות, מאמץ ממושך) ומחייבות לא פעם החלפת שמן, מסוג ייחודי ויקר יחסית.

כדאי לדעת כי ספייס סטאר הוצעה גם בגרסה עם מנוע 1.0 ליטר ותיבה ידנית (קיימת בשוק בהיקף מוגבל) וכי ספייס סטאר הוצעה גם בגרסת סדאן, המוגדרת כדגם נפרד - אטראז'. מיצובישי אטראז' הייתה חביבה על ציי רכב (ואף שירתה כרכב הצמוד של אנשי הקבע בצה"ל), וכלי רכב כאלו ניתן לקנות בזול - אך אלו צפויים לבלאי גבוה מהרגיל.

טויוטה פריוס

סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2010-2009
בטיחות 5 כוכבים (2009)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 4 צילינדרים, 1.8 ליטר; מנוע חשמלי
תיבת הילוכים מפצל כוח
צריכת דלק ממוצעת 18-16 ק"מ לליטר
דגשים טויוטה פריוס מוצעת בישראל עוד מ-2004 (דור שני) אולם בחרנו להמליץ על פריוס מהדור השלישי, בזכות פער מחיר לא גדול לעומת הדור השני – ובעיקר בזכות ההבדל בבטיחות.

ביחס להונדה, המערכת של טויוטה מורכבת יותר – אך גם יעילה יותר, הן מבחינת שיטת ההפעלה שלה והן ביכולת הרכב לנוע בכוח החשמל בלבד (גם אם לטווח של 2-1 ק"מ).

שימו לב כי בכ-30,000 שקלים נכנסות בעיקר מכוניות בנות מעל 12 שנה, כך שהסוללה שלהן אינה מכוסה באחריות המורחבת שהיצרן מציע. לאור זאת, כדאי להתמקד בדגמים שטופלו כראוי לאורך השנים, ועדיף כאלו שעברו החלפת סוללת מתח גבוה במועד סמוך ככל האפשר ליום קניית הרכב; אורך חיי הסוללה כ-8 שנים.

הערה נוספת: פריוס אינה מתאימה למי שמסיע בעלי חיים משילי-שיער במושב האחורי – השיער סותם את פתח יניקת האוויר לקירור הסוללה (מתחת למושב האחורי) מה שעלוללגרום להתחממות ולהגברת הבלאי שלה.

40,000 שקלים

הונדה ג'אז היברידית

סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2015-2011
בטיחות 5 כוכבים (2009)
מנוע בנזין, אטמוספרי,  1.3 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים אוטומטית-רציפה
צריכת דלק ממוצעת 15-14 ק"מ לליטר
דגשים גרסה היברידית לסופרמיני של הונדה. הרקע הטכני של הונדה ג'אז דומה לזה של סיוויק היברידית (ע"ע). כמו בסיוויק, גם כאן צריכת הדלק לא מרשימה כצפוי מהתואר "היברידית", אולם ג'אז היברידית עדיין חסכונית באופן יחסי לדגמי סופרמיני אחרים מהשנים האלו ובמחירים האלו. גם בג'אז המערכת ההיברידית ניתנת לניתוק, וגם כאן עלויות האחזקה השוטפות יקרות יחסית.

אגב, ג'אז הוצעה גם עם מערכת הנעה "רגילה" (מנוע בנזין 1.2 ליטר, תיבה ידנית או אוטומטית-רציפה) אולם רוב כלי הרכב מהדור הזה נמכרו בגרסה ההיברידית.

סוזוקי סוויפט (אוטומטית)

סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2011-2013
בטיחות 5 כוכבים (2010)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 1.2 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים אוטומטית-פלנטרית
צריכת דלק ממוצעת 14 ק"מ לליטר
דגשים צריכת הדלק של סוזוקי סוויפט אמנם איננה הטובה ביותר ברשימה, אולם בהינתן העובדה שמדובר בדגם עם מערכת הנעה פשוטה יחסית – מנוע אטמוספרי, ועוד עם תיבה אוטומטית-פלנטרית ("רגילה") – צריכת הדלק שמדדנו בהחלט מרשימה.

לחובתה של סוויפט מחיר גבוה באופן מוגזם, לצד מצאי מצומצם בשוק היד השנייה.

דגמים חסכוניים לתוואי בין-עירוני

30,000 שקלים


יונדאי i10

סוג מיני
שנתונים רלוונטיים 2014-2016
בטיחות 4 כוכבים (2013)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 1.0 ליטר, 3 צילינדרים
תיבת הילוכים ידנית
צריכת דלק ממוצעת 15 ק"מ לליטר
דגשים יונדאי i10 נטולת בעיות מיוחדות. כדאי לשים לב למצב נוזל הקירור, כדי לוודא שאין דליפה במערכת; הדבר נכון לכל רכב, אבל כאן כדאי לתת דגש, מאחר ובלוק מנוע קטן וחלש יחסית פיזית. 

כמכונית, I10 היא נבחרת דגמי המיני. אמנם במקרה שלנו היא רלוונטית רק עם תיבה ידנית, אבל היא נעימה לנסיעות ארוכות ומציעה תכנון "בוגר" עם מינימום כשלים בהנדסת האנוש, בשונה מדגמים אחרים דומים.

מי שיתעקש על מכונית מיני חסכונית עם תיבה אוטומטית, נזכיר עבורו את שלישיית טויוטה-פיג'ו-סיטרואן, או סוזוקי סלריו - בכולן מנוע 1.0 ליטר ותיבה רובוטית חד-מצמדית.

פורד פיאסטה

סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2013-2015
בטיחות 5 כוכבים (2012)
מנוע בנזין, אטמוספרי, 1.2 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים ידנית
צריכת דלק ממוצעת 14 ק"מ לליטר
דגשים פורד פיאסטה 1.2 ליטר ידנית נחשבת למכונית פשוטה ועמידה. כדאי בעיקר לשים לב לגומיות וחלקי פלסטיק מבפנים ומבחוץ, שאיכותם נמוכה והם נוטים להתפורר/להתקלף בחום הישראלי (מסגרת חלון קדמית, למשל).

כדאי לקחת בחשבון שקיימת גם גרסה אוטומטית – כשמ-2013 יש לה מנוע בנזין 1.6 ליטר ותיבה דו-מצמדית. לגרסה זו צריכת דלק של כ-13 ק"מ לליטר בממוצע, והיא לא נכנסה באופן רשמי לרשימה בשל כמות מודעות מכירה קטנה מדי.

עד 40,000 שקלים

דאצ'יה סנדרו סטפוואי

סוג סופרמיני
שנתונים רלוונטיים 2017-2016
בטיחות 4 כוכבים (2013)
מנוע טורבו דיזל, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים ידנית
צריכת דלק ממוצעת 16 ק"מ לליטר
דגשים מנוע הדיזל של דאצ'יה סנדרו הוא מדגם K9K הוותיק והמוכח של רנו. ההמלצה העיקרית לגביו היא לבדוק שהחליפו רצועת תזמון (טיימינג; בכל 5 שנים/120,000 ק"מ) ולקחת בחשבון שאורך חיי משאבת המים הוא כ-150,000 ק"מ – אז כדאי להחליף במסגרת הטיימינג. כדאי גם לוודא שהוחלף מסנן סולר בכל 60,000 ק"מ – אחרת, סינון לקוי של הסולר יכול לפגוע בפעולת המזרקים, ואלו יידרשו שיפוץ בשלב מוקדם ובעלות גבוהה יחסית.

עוד כדאי לקחת בחשבון אפשרות קיומו של מסנן חלקיקים (DPF) המחייב נסיעה תדירה בתוואי בין-עירוני לטובת ניקוי. לכן, כדאי בכלי רכב אלו לא להתמקד דווקא בכלי רכב שנסעו מעט, אלא להעדיף נסועה בריאה (20,000 ק"מ לשנה, לצורך העניין).

מערכת אוריאה (SCR) לא נכללה במפרט הישראלי.

סקודה ראפיד/סיאט טולדו

סוג משפחתית קטנה
שנתונים רלוונטיים 2015-2013
בטיחות 5 כוכבים (2013)
מנוע טורבו, 4 צילינדרים – בנזין, 1.4 ליטר, או דיזל 1.6 ליטר
תיבת הילוכים דו-מצמדית / ידנית
צריכת דלק ממוצעת בנזין אוט' (רפיד) – 14 ק"מ לליטר; דיזל אוט' (טולדו) – 14.5 ק"מ לליטר
דגשים גם סקודה ראפיד וגם סיאט טולדו מצוידות במנועי בנזין הנחשבים אמינים ועמידים (CAX עם 122 כ"ס מתחילת השיווק ב-2013, CZC עם 125 כ"ס מאמצע 2015).

התיבה הדו-מצמדית, עם זאת, עלולה לסבול מבלאי טבעי שיחייב החלפת מצמדים (כ-4000 שקלים) ו/או שיפוץ של יחידת הבקרה של הגיר ("מוח", מכטרוניקס) החלפה של בלוק ה"וורידים" (מסלולי התנועה של השמן) ושמן ייעודי. כמו כן, כדאי לשים לב למשאבת המים העשויה מפלסטיק, ואשר סובלת מאורך חיים קצר.

סיאט טולדו, שפחות מוכרת בשוק, מוצעת במחירים מעט יותר נמוכים – וזמינה יותר בגרסאות דיזל, לא פעם עם תיבה ידנית (בדרך כלל ממורי נהיגה) אבל גם עם תיבה דו-מצמדית.

רנו פלואנס

סוג משפחתית קומפקטית
שנתונים רלוונטיים 2015-2013
בטיחות X
מנוע טורבו דיזל, 1.5 ליטר, 4 צילינדרים
תיבת הילוכים דו-מצמדית
צריכת דלק ממוצעת 16 ק"מ לליטר
דגשים משפחתית קומפקטית גדולה ומרווחת יחסית, עם שילוב נחשק דיזל-אוטומט. רנו פלואנס זו גרסת סדאן של מגאן, כאשר למגאן קיימות גם גרסאות האצ'בק וסטיישן – שתי האחרונות מיוצרות בצרפת, בעלות איכות ייצור עדיפה, אך נפוצות פחות בישראל.

כמו בדאצ'יה סנדרו (ע"ע) גם לפלואנס דיזל מנוע K9K שנחשב אמין ועמיד; כאן בגרסה מחוזקת עם 110 כ"ס במקום 90.

שוני נוסף ביחס לסנדרו זו האפשרות לתיבה דו-מצמדית. כמו בכל התיבות מהסוג הזה, יש לקחת בחשבון החלפת מצמדים (מקוריים, בשימוש רגוע, מחזיקים עד 140,000 ק"מ), גלגל תנופה או מחשב תיבת הילוכים (בעיקר אם מדובר בכלי רכב מהשנים הראשונות). תעדיפו רכב שעבר את כל ההחלפות האלו.

פלואנס לא נבחנה במבחני הריסוק באופן רשמי, אך פלואנס ZE (החשמלית, מבית 'בטר פלייס' ז"ל) ומגאן האצ'בק קיבלו 4 כוכבים במבחנים של 2011 ו-2014 בהתאמה.

Support Ukraine