מבחן ראשון: רנו קוליאוס

לפני 4 שנים, חודש - 2 מרץ 2020, Walla!
מבחן ראשון: רנו קוליאוס
יבואנית רנו לקחה את הזמן עם תחילת השיווק של רנו קוליאוס, הוא הוצג לראשונה ב-2017, אבל מגיע אלינו כעת לאחר מתיחת הפנים שלו. אז מה הוא מציע תמורת 165 אלף שקלים?

ברגע הראשון שפוגשים את רנו קוליאוס, יש איזה גירוד קל בפדחת. לרנו יש ג'יפון אחד עם חמישה מושבים באולם התצוגה, קוראים לו קדג'אר. ואם מצטרף אליו אח גדול במידותיו, הייתם מצפים למצוא שם עוד שני מושבים מאחורי השורה השנייה. אבל הקוליאוס, שגדול מהקדג'אר בכ-20 ס"מ ובעל בסיס גלגלים ארוך יותר ב-5 ס"מ הוא בעל חמישה מושבים. ועם פער של 15 אלף שקלים בינו לבין הקדג'אר שעולה 150 אלף שקלים, אני יוצא לנסיעת המבחן הזו מתוך תהייה מה מביא איתו הקוליאוס ואיפה הוא משתלב בתוך ההיצע של רנו ובשוק המקומי בכלל.

עושה רושם

לקוליאוס הופעה חיצונית מאוד מרשימה. הקווים הרבועים והמימדים הנדיבים מאוד, עליהם נוספים עיטורי הכרום בחזית, בצדדים ומאחור - יוצרים לו הופעה שנושקת אפילו ליוקרתית. הוא בהחלט בולט ומושך מבטים בנוף הג'יפונים והקרוסאוברים העגלגלים מסביב.

גם בתא הנוסעים המימדים שלו משלמים דיווידנד במרווח טוב מאוד ליושבים מלפנים. תנוחת הנהיגה גבוהה, ברור מאוד איפה נגמר מכסה המנוע ולמי שמתקשה עם כלי רכב גדולים, יש כאן חבילת חיישני חנייה היקפיים עם תצוגה גרפית מצוינת. איכות החומרים וההרכבה טובים, יש המון תאי אחסון בסביבות הקונסולה המרכזית ובכלל, נעים מאוד להיות פה.

הזכרתי את נושא חיישני החניה, אז ניגע בעוד כמה היבטים של האבזור. הקוליאוס מגיע ברמת גימור יחידה - אינטנס. היא כוללת מערכת מולטימדיה בעברית מלאה (כמו גם מחשב הדרך), תומכת בצימוד מכשירי אפל ואנדרואיד, המסך לא גדול ומסתפק ב-7 אינץ', הוא נראה אפילו קטן יותר בשל כל מעטפת הפלסטיקה שסביבו. הנראות שלו באור שמש ישיר לא טובה ובכל מקרה, הוא הרבה פחות מרשים מצג הענק שניתן למצוא ברנו גרנד קופה למשל, אבל בסך הכל סביר. כניסה והנעה ללא מפתח, מראה אחורית מתכהה אוטומטית, הריפוד משולב בד ועור סינטטי, גג פנורמי ועוד.

רק דבר אחד מעיב פה על המחמאות - קורה A, זו הקדמית של השמשה עבה באופן חריג ומוגזם, יוצרת שטח מת ענק בדיוק בפינה שבה אתם מחפשים את המכונית בכניסה למעגל תנועה. במכונית המבחן הותקנו גם מסיטי רוח על מסגרת החלון שגוזלים עוד כמה ס"מ יקרים.

בסיס הגלגלים של 271 ס"מ מייצר מרווח יוצא מן הכלל במושב האחורי אליו מצטרפים חלונות גדולים עם ראות טובה מאוד החוצה. יש שפע מקום לכפות הרגליים, לברכיים ולראש למרות הגג הפנורמי. מבנה המושב נוח בשני צידי הספסל האחורי, החלק המרכזי פחות יתאים למבוגר, אבל לשלושה ילדים למשל יש פה הרבה מקום. אם שני אנשים יעשו שימוש בו, יש משענת יד שנפתחת ממשענת המושב האחורי ובה מחזיקי כוסות. עוד ברשימה תאורה אישית בקורות הגג, יציאות מיזוג ושקע 12 וולט ליושבים מאחור.

תא המטען גדול מאוד, יחד עם המרווח המשופר ליושבים מאחור, 579 הליטרים שלו מבהירים לאן הלכה תוספת הס"מ לעומת הקדג'אר או כלים אחרים בקבוצה שלו. יש פה גם טבעות עיגון, תאים בצדדים, שקע 12 וולט ורצפת תא מטען מודולרית שמאפשרת לחצוץ בין דברים או להגביל תנועה שלהם כמו במקרים של הובלת קניות או ציוד לטיולים. מכסה תא המטען נגלל, שמהווה ייתרון במקרה שרוצים להעמיס מעל גובה החלון, אבל לא מאפשר להניח עליו דברים (אם כי להניח דברים גם על מגש קשיח זה לא דבר מומלץ או בטיחותית בנהיגה).

מעבר לחמישה כוכבים במבחן הריסוק האירופי, רשימת מערכות הבטיחות כוללת בלימה אוטומטית עם התרעת אי שמירת מרחק, בקרת סטייה מנתיב ללא תיקון אקטיבי, זיהוי רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפיטבית (ללא מצב פקקים), שליטה אוטומטית באורות ועוד.

עושה מרחקים

כמו רמת הגימור, גם בתא המנוע מגיע הקוליאוס עם אפשרות הנעה אחת - מנוע טורבו דיזל 1.75 ליטר בהספק 150 כ"ס ב-3,500 סל"ד ו-34.7 קג"מ ב-1,750 סל"ד. ההנעה היא קדמית ותיבת ההילוכים רציפה עם תכנות מראש ל-7 "הילוכים".

על הכביש המספרים האלו מתורגמים לרכב עם תחושת כוח וסחיבה טובה מאוד מסל"ד נמוך. המנוע גמיש, אבל ניכר שהכיוון שלו הוא הרבה יותר לצד של מומנט מאשר הספק. זה בעיקר בא לידי ביטוי בעליות ממושכות, שם ניכרת מאוד התחושה ש"נגמר האוויר" למנוע והוא מעדיף התנהלות רגועה יותר ושעל העקיפה בנקודה הזו אולי כדאי לוותר. במאמצים אלו, זו גם פחות או יותר הנקודה היחידה בה תשימו לב לתפקוד של תיבת ההילוכים הרציפה. על מנועים קטנים ורזים יותר היא כיף כמו קניות ברמי לוי בימי חמישי בערב, אולם כאן עם מומנט בשרני, כמעט ואין צורך לטפס לסל"ד גבוה ויחד איתו לקבל את תחושת האלסטיות המלאכותית של תיבות כאלו. בשאר הזמן היא מקבלת את המחמאה הכי גדולה שאני יכול לתת לתיבה רציפה - היא לא מתנהגת כמו תיבה רציפה.

ברכב בלי שום יומרה ספורטיבית או דינאמית, קצת מיותר למצוא חישוקי 18 אינץ' שנראים טוב, אבל פחות תורמים לנושא הנוחות. הקוליאוס אכן מתקשה לטפל בשיבושים קטנים, חריצים ובורות במהירויות נמוכות, שם זה גם מלווה ברעשי בולמים. אבל ככל שעולה הקצב ובכלל מחוץ לעיר הוא מפגין נוחות גבוהה, עם ריסון טוב מאוד של המרכב, גם בכביש גלי ואפילו בעיקולים. זה לא שהוא מיועד או אפילו רומז להבטחה של התנהגות כביש, אבל עם מתלה אחורי רב חיבורי וכיול קשיח יחסית, הוא בהחלט מתמודד טוב עם כביש מפותל. "טוב" בגזרה שלו אומר שהוא בטוח, עם אחיזה גבוהה ולא מתרגש או מייצר דרמות גם במקרים בהם מבוצעים תיקוני נהיגה או בלימות באמצע פניה. כיול המתלים הזה כנראה גם מה שגורם לו לעשות את זה טוב יותר מאחיו לפלטפורמה - ניסאן אקסטרייל.

בסיום ימי המבחן, רושם הקוליאוס צריכת דלק ממוצעת של 13.2 ק"מ לליטר. זו צריכת דלק טובה מאוד לכלי במשקל 1,758 ק"ג, מקביליו לגודל כמו פיג'ו 5008, ניסאן אקסטרייל, מיצובישי אאוטלנדר או סקודה קודיאק בעלי מנועי בנזין מחלצים 10-11 ק"מ לליטר בתנאים דומים.

עושה שכל?

הקוליאוס חוזר לחניית היבואנית כמה מאות קילומטרים ויומיים אחרי שנאסף. הוא נסע בעיר, בכבישים המהירים, בכבישי הרים מפותלים ופה שם טעימת שביל קצרה. הוא בהחלט רכב שעושה את כל הדברים האלו בציון כללי טוב מאוד. כשיצאתי מפה, שאלתי את עצמי מה המשבצת שהוא יושב עליה. חזרתי עם תשובה ברורה, הוא מציע הרבה רושם חיצוני אפילו יוקרתי משהו, מרווח פנימי מצוין והרבה מקום בתא המטען. הוא גם יהיה בן לוויה מצוין לאלו שמכסים מרחקים ארוכים ורוצים מקום נעים מאוד לשבת בו עם צריכת דלק טובה. המגרעות שלו בתחומים אחדים כמו המנוע, קורה A העבה או היעדר תיקון אקטיבי ובקרת שיוט לפקקים עשויות להיות גדולות ללקוחות מסוימים, אבל אין באחת מהן כדי להוריד מהרושם הכללי שהוא מותיר.

האם הוא היה יוצא נשכר לו היה מוצע גם בתצורת 7 מושבים? ברור שכן. נכון, לרנו יש בסכום זהה את הגרנד סניק עם שבעה מושבים ורמת ביצוע הרבה יותר גבוהה לשינוע משפחתי, אבל הציבור משום מה מצביע בארנק וממשיך לקנות דווקא קרוסאוברים 7 מושבים.

במחיר של 165 אלף שקלים העסקה שלו מתומחרת במקום טוב, הוא גדול חיצונית, מרווח פנימית ובעל תא מטען שעדיפים על הג'יפונים הקומפקטיים מצד אחד, ומצד שני הוא גם מרוחק כ-10-15 אלף שקלים מגרסאות שבעה מושבים ברמת הגימור המקבילה לשלו אצל המתחרים, למי שלא זקוק לסידור ההושבה הזה על בסיס קבוע, מדובר בפער שבהחלט מצדיק בחירה בו ולא זליגה לעבר ההבטחה לשימושיות גדולה יותר אצלם.

על הצד הטכני: רנו קליאוס "אינטנס"

מנוע, הנעה: טורבו דיזל, 4 צילינדרים, קדמית
נפח: 1,749 סמ"ק
הספק/סל"ד (כ"ס): 3,500/150
מומנט/סל"ד (קג"מ): 1,750/34.7
תיבת הילוכים: אוטומטית, רציפה

מידות:
אורך (ס"מ): 467
רוחב (ס"מ): 184
גובה (ס"מ): 167
בסיס גלגלים (ס"מ): 270
תא מטען (ליטרים): 579

ביצועים:
תאוצה 0-100: 11.8 שניות
מהירות מירבית: 190 קמ"ש

מתחרות:
סיטרואן C5 איירקרוס, מיצובישי אאוטלנדר, פיג'ו 5008, סקודה קודיאק, ניסאן אקסטרייל

Support Ukraine