ההוצאה לפועל בביקורת קשה נגד כביש 6 חוצה צפון: חוב של 122 שקל תפח ל-1,500

לפני 3 שנים, חודש - 12 נובמבר 2021, כלכליסט
ההוצאה לפועל בביקורת קשה נגד כביש 6 חוצה צפון: חוב של 122 שקל תפח ל-1,500
חייבת בתיק טענה כי בעת שהחלה לנסוע בכביש 6 צפון לא היה בידיעתה, כי התשלום לחלק הזה מבוצע במערכת נפרדת ושונה מכביש 6. רשמת ההוצאה לפועל: "זו הכבדה על ציבור המשתמשים בכביש באופן חריג". עוד קבעה כי החברה פעלה באופן "לא מידתי"

חוב מקורי של 122 שקל תפח לכ-1,500 שקל: רשמת ההוצאה לפועל בלשכת ירושלים, קרן פרג'ון זיטמן, קיבלה לאחרונה חלקית בקשת חייבת להפחית חוב, במסגרת תיק שפתחה נגדה חברת כביש 6 חוצה צפון, לגביית אגרת נסיעה בכביש. הרשמת מתחה ביקורת קשה על החברה ועל האופן ה"לא מידתי" שבו היא גובה חובות. 

הנהגת טענה שגובה החוב עמד על סכום נמוך בהרבה מגובה החוב בתיק. הרשמת אף הורתה על הפחתת רכיב שכר טרחה נוסף (שכ"ט ב') של בא כוח החברה, שהתווסף לחוב ומתחה ביקורת על הזכיינית.

החלטת הרשמת ניתנה במסגרת תיק הוצאה לפועל שנפתח לגביית תשלומי אגרה, שגובהם המקורי הוא כ-122 שקל וזאת בגין אי תשלום אגרת נסיעה לכביש אגרה במקטע הצפוני של כביש 6, בתקופה שמחודש דצמבר 2018 עד אוגוסט 2019. בתוספת קנסות, הפרשי הצמדה וריבית ורכיבי הוצאות תיק ההוצאה לפועל, עמד החוב לאחר פתיחת התיק על סכום של כ-1,500 שקל. 

לטענת החייבת, בעת שהחלה לנסוע בכביש 6 צפון, היא לא ידעה כי עליה לשלם במערכת נפרדת  ושונה מכביש 6. החייבת מנויה על תשלום לכביש 6 וסברה כי די בכך בכדי לשלם על הנסיעות שלה במקטע הצפוני. עוד נטען שכאשר ביקשה לשלם את סכום הקרן בלבד, בסך של כ-190 שקל (כולל קנס) סורבה. בשלב זה טרם נקבע סופית כמה על החייבת לשלם, אולם כבר עתה ידוע כי תשלם מאות שקלים פחות, בשל הפחתת חלק משכר הטרחה של בא כוח החברה. 

הרשמת ציינה בהחלטתה, כי "אופן גביית החוב כאשר מדובר בגוף מעין ציבורי המעניק שירות לנסיעה ולאור כוחה של זכות לחופש התנועה אשר היא זכות יסוד, נראה לא מידתי". 

הרשמת הדגישה את חשיבות השימוש במסלול המקוצר לחובות נמוכים בהוצאה לפועל: "נראה כי הליכי ההוצאה לפועל של הזוכה (כביש 6 צפון), באמצעות ייצוג משפטי מכבידים על ציבור המשתמשים בכביש, באופן חריג, המביא להכפלת החוב המקורי פי כמה וכמה כאשר קיים מסלול גבייה מקוצר, מנהלי מקצועי יעיל ואמין, מבלי להידרש לייצוג משפטי והחוסך עלויות הנופלות על כתפי הציבור בגין חוב מזערי, שאינו מגיע לסכומי שכר הטרחה המתווספים לחוב". 

ב-2020 הוגשו 296 ערערים נגד כביש 6 צפון

הנסיעה בכביש 6 חוצה ישראל היא ברובה בתשלום. מה שפחות ידוע לנוסעים בו שהוא מחולק לשניים ומופעל על ידי שתי חברות נפרדות (כביש 6 וכביש 6 חוצה צפון). כלומר, כל אחד מהחלקים מנוהל על ידי חברה אחרת ואנחנו מתבקשים לשלם לחברות בנפרד. לפי דו"ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, בשנת 2020 הוגשו 296 ערערים על ידי משתמשי כביש 6 צפון, כש-47% מהם טענו שלא קיבלו את ההודעה בדואר ו-37% טענו שלא ידעו על ההבדל בין החברות המפעילות את הכביש.

בתגובה נמסר מ-6 חוצה צפון: "בבדיקה של כלל האוכלוסייה, ההליך המקוצר בהוצאה לפועל פחות משתלם לציבור. במסגרת ההליך המקוצר ייפתח לכלל הלקוחות החייבים שלא שולמו במועד הנדרש תיק בהוצאה לפועל. פעולות משרד עורכי הדיו מונעות פתיחת תיק הוצל"פ באופן מיידי ללקוחות שלא משלמים את חובם מיד עם קבלתו. אנו שבים ומפצירים בנוסעים בכביש, מזדמנים וקבועים -  הרשמו עוד היום לתשלום אוטומטי באתר כביש 6 חוצה צפון - מדובר בהליך קצר, פשוט והכי חשוב - ללא דמי מנוי, משלמים רק מתי שנוסעים".

ממשרד עורכי הדין חן פישר המייצג את הזכיינית נמסר כי "התקבלה החלטה שגויה של רשמת ההוצל"פ. בשיחה עם החייבת לאחר מתן ההחלטה כאמור, הוסבר לה באריכות מהות החוב, הצעתי לסיים את העניין על דרך הפשרה. נכון לעכשיו לא פעלה החייבת לתשלום החוב בתיק ההוצל"פ ו/או לא פנתה למשרדנו בניסיון להסדיר את חובה כפי שהצעתי".

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ יעל רון בן משה (כחול לבן) מסרה: "הנושא הראשון בו בחרתי לעסוק בעת מינויי ליושבת ראש הוועדה לפניות הציבור היה כביש 6 חוצה צפון. כנציגת הצפון בכנסת אני מכירה את הנושא לעומקו ובחרתי לעסוק בו בכל כליי הפרלמנטרים. דיון המשך יתקיים כבר ביום שלישי הקרוב אך לצד זאת כבר התחלתי בהליכי חקיקה הנוגעת בשינוי דרכי הגבייה במדינת ישראל. זוהי חקיקה שנולדה מתוך כאב של אזרחים נורמטיבים אשר סובלים מהתנכלויות כלכליות של ספקים אשר משיטים עליהם את עלויות תיקי ההוצאה לפועל. לא ארפה ואמשיך לעסוק בנושא כביש 6 חוצה צפון עד לפתרון מלא של הסוגיה".

Support Ukraine