באפריל 2013 התנגשה משאית שאיבדה את בלמיה בירידות מהכרמל בשמונה מכוניות פרטיות בנשר. שישה בני אדם נהרגו. חקירת המשטרה העלתה כי המשאית שקלה בזמן התאונה 40 טון, כמעט שליש יותר מ-32 הטונות שמותר לה לשקול כולל מטען.
כעת נערכת המדינה לפעול נגד התופעה: ל"ידיעות אחרונות" נודע כי חברת חוצה ישראל מקדמת הפעלה של מערכת ראשונה מסוגה שתשקול אוטומטית כל משאית שחולפת בכביש 6. משאית שתזוהה כשנוסעת בעומס יתר, תופנה למפרצי חנייה מיוחדים, ותקבל דוח משוטר. חוצה ישראל היא האחראית מטעם המדינה על פרויקטי תשתיות תחבורה מורכבים ומשמשת החברה כרשות המפקחת על כבישי האגרה בישראל, כביש 6, מנהרות הכרמל והנתיב המהיר בכניסה לת"א.
המימון להתקנת המערכת, בסך 2 מיליון שקל, יגיע ממשרד התחבורה. "נסיעה בעומס יתר היא תופעה שכיחה, בגלל המחסור בנהגים ובמשאיות, ובגלל שכיום ניידות הבטיחות של המשרד שוקלות משאיות רק בצורה אקראית ולא מגיעות לכל העבריינים", מסבירה הילה חדד, ראש מנהלת הפרויקטים במשרד התחבורה. "אנחנו רוצים להשתמש בטכנולוגיה כדי להגיע לכולם. משאית עמוסה מדי מתקשה לבלום ונוטה להתהפך, ואחרי שהיא מעורבת בתאונה יוצרת פקקים שעולים למשק מיליונים מעבר לפגיעה בחיי אדם. הנסיעה בעומס גם מגבירה את השחיקה של הכבישים, ומחייבת אותנו לסלול אותם מחדש בתדירות גבוהה יותר".
המערכת אשר פועלת כיום באירופה מאפשרת שקילה של משאיות, תוך כדי נסיעה, וללא הפרעה לזרימת התנועה. כל משאית שעוברת בכביש נשקלת אוטומטית, מספר הרישוי שלה מצולם, ומשקלה בזמן אמת משווה למשקל המירבי שמותר לה לשאת לפי הרישיון שלה.
כאשר מזוהה משאית עם משקל יתר יקבל נהגה, בשלטים שיוצבו בכביש, הוראה לעצור במפרץ אכיפה מיוחד שייבנה 3 ק"מ אחרי נקודת השקילה. במפרץ ימתינו שוטרים שווידאו את משקל המשאית במשקל נייח ואז ירשמו לו דוח. בעתיד, אחרי שייצבר ניסיון לגבי מידת הדיוק של השקילה בתנועה, צפויה המערכת לקבל אישור להנפיק דוחות ישירות. חלק ממדינות אירופה, בעיקר במזרחה, כבר מאפשרים זאת.
כביש 6 נבחר בידי חוצה ישראל לביצוע הפיילוט לפרויקט בהיותו ערוץ מרכזי לנסיעת משאיות, המהוות 12% מנפח התנועה בו לעומת 7% בכבישים מהירים אחרים בארץ. ההערכה היא כי נהגי משאיות יתקשו לעקוף את הכביש המרכזי עבורם באמצעות נסיעה בכבישים אחרים, בגלל הארכת משמעותית של זמן הנסיעה שלהם.
הפרויקט יבוצע במשולב עם פרויקט אחר שמקדמת החברה בימים אלה – תוספת של 8 מפרצי מנוחה ו -10 מפרצי חירום לאורך כביש 6, מצפון ומדרום, בין מחלף מאחז למחלף עין תות, מה שיצור גם מפרצים שאליהם אפשר יהיה להפנות את המשאיות.
מדובר במפרץ רחב באורך של כ-600 מטרים, וברוחב של כ-30 מטרים, אשר יכיל כ-5 חניות למשאיות, כ-10 חניות לאוטובוסים וכ-20 חניות לכלי רכב פרטיים, שירותים ופינות ישיבה לרווחת משתמשי הדרך.
בימים אלה בוחנים בחברת כביש חוצה ישראל חלופות להצבת המערכת, בסיוע מומחה הולנדי לנושא, פרידריך ואן לו, שכתב את המפרט האירופאי למערכות. ואן לו ביקר החודש בארץ. בנוסף מצויה חברת כביש חוצה ישראל בקשר עם נציגי המשטרה לצורך בחינת קידום הנושא.
ההכנות יסתיימו עד דצמבר 2019, כך שהצפי לתחילת פעילות המערכת הוא במהלך הרבעון השני של 2020. התקנתה והטמעתה מבוצעת בשיתוף זכיין כביש 6, חברת דרך ארץ.
מחוצה ישראל נמסר: במהלך השנים עלה מספר המשתמשים בכביש 6 והוא משרת כיום כ-22 אלף כלי רכב ביום ומשמש עורק תחבורה ראשי. החברה שוקדת על שיפורים בטיחותיים ורווחת משתמשי הדרך, אשר תואמים לשינויים בתקנות התעבורה ובהיקף הנסועה בכביש".
שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ' ציין כי הניסוי לשקילה דינאמית של משאיות בכביש 6 מבוצע במסגרת תכנית "מאיצי דרך" שמקדם משרד התחבורה במטרה לצמצם את מעורבותן של משאיות בתאונות הדרכים קטלניות. "משרד התחבורה תומך ומעודד שימוש בטכנולוגיות חדשות, וימשיך להוביל את מדינת ישראל ולהפוך אותה לראש חץ לתחבורה חכמה", הוסיף סמוטריץ'.