+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 433, סה"כ - 24211

שיטור כלכלי: כך הפכו דוחות המהירות למכונת כסף

22 יוני 2021 - Walla!

Illustration

הרתעה? הצלת חיים? על פי הנתונים נראה שהמיקוד של אכיפת המהירות בכביש 1 מונע משיקולי עלות-תועלת והופך למודל כלכלי ולא כזה של שיטור מציל חיים. כך מגיעים לכ-100 אלף דוחות בשנה

אפשר לספר כל מיני סיפורים, אבל בשורה התחתונה, מה שקורה בכביש 1 מצביע בפשטות על כך: מדיניות האכיפה של משטרת התנועה מוטה משיקולים כלכליים ואינה נועדה רק להקטין את מספר הפצועים וההרוגים על הכביש. נתונים שפרסמה לאחרונה עמותת "הצלחה", מכוח חוק חופש המידע ופורסמו ב"כלכליסט" חושפים כי המשטרה מבצעת אכיפת מהירות מופרזת רק במקטע מסוים בכביש מספר 1, בו מהירות הנסיעה המרבית היא 90 קמ"ש, בעוד שבחלקיו האחרים, המהירות המותרת היא 110 קמ"ש. למעשה, המשטרה כמעט ואינה אוכפת את עבירת המהירות במקטע בו מותרת נהיגה במהירות גבוהה: ב-5 החודשים הראשונים של 2021 נלכדו 2,440 נהגים תוך ביצוע עבירות מהירות בכביש מספר 1. מתוכם, כ-30 נתפסו בקטע שבו מותר לנסוע 110 קמ"ש.

הנתון שאינו מחמיא בלשון המעטה למשטרה, חייב אותה להגיב, וזו כתבה, בין היתר, כי: "במסגרת המאמץ המתמשך של משטרת ישראל במאבק בתאונות הדרכים, הגובות מחיר יקר בחיי אדם בכל שנה, אגף התנועה שם לו למטרה להגביר את האכיפה בעבירות מסכנות חיים הגורמות לתאונות דרכים". התגובה לגיטימית ומתבקשת לאור המציאות המזעזעת בכבישי ישראל אולם היא מקפלת בתוכה שני כשלים מובנים המשלימים זה את זה. ראשית, אין ספור מחקרים, לרבות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, קובעים כי שיעור אפסי, של עד 2 אחוז מכלל תאונות הדרכים, התרחשו בשל מהירות מופרזת.

אולם הסיפור מעט מורכב יותר: בלמ"ס, מבחינים בין שני סוגי עבירות המהירות - ביחס לחוק, וביחס לנסיבות. הכוונה במינוח 'נסיבות' הוא תוואי הכביש, איכות הסלילה ושדה הראייה. וכך, מהנתונים עולה כי הרוב המוחלט של תאונות הדרכים נגרמות בגלל מהירות מופרזת ביחס לנסיבות. וכיצד נתוני המחקר מתיישבים עם האכיפה בכביש מספר 1, כל שכן במקטע בו מותרת נהיגה מרבית במהירות של 90 קמ"ש? הם לא. על פי נתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס: בין השנים 2018-2020 אירעו בכביש 1 (98 ק"מ) 264 תאונות דרכים שבהן נפגעו 667 בני אדם, מתוכם נהרגו 17 בני אדם, 89 בני אדם נפצעו קשה ו-561 בני אדם נפצעו קל. כמה מהתאונות התרחשו במקטע בו משטרת ישראל ממקדת את מאמצי האכיפה שלה? שיעור מינורי.

יש שגורסים כי נוכחות השוטרים בצד הכביש מייצרת הרתעה מסוימת, אם כך, מדוע לא הציבו אותם דווקא במקטע המסוכן? לשיטת המשטרה, נהג שקלט שוטר עומד בצד כביש מספר 1 עם מכמונת מהירות ניידת, ישמור על תקרת המהירות המותרת גם בכביש הבא בו ינהג. הבעיה היא כי מדובר על הנחת יסוד שגויה. אין ספור מחקרים קובעים כי האפקט ההרתעתי חזק יותר בתחילת ההתערבות האכיפתית, למשל: בימים הראשונים של הכליאה או בתחילתו של מבצע משטרתי נקודתי להפחתת הפשיעה במקומות מסוימים. עם הזמן פוחתת עוצמתו. הסיבה לכך היא שבתחילת ההתערבות, סיכויי הלכידה והסנקציה נתפסים כגבוהים במיוחד: אנשים מגיבים מהר להתערבות. יש הרתעה ראשונית הנובעת מכך שבשלב זה העבריין פועל בתנאים של חוסר ודאות באשר לסיכון האמיתי שייתפס ובאשר לעתיד.

הנתונים והמחקרים שמופיעים מעלה מוכרים היטב, הן למשרד התחבורה והן למשרד לביטחון פנים, אך במקביל, הם מוכרים ומשמחים מאוד משרד נוסף - משרד האוצר. מאות מיליוני השקלים שמשלם הציבור בגין עבירות המהירות, מהווים מנוע הכנסות בלתי מבוטל, עליו פקידי האוצר התקשו לוותר בעבר, קל וחומר בימים עלו ובשנים הקרובות. משבר הקורונה הותיר את מדינת ישראל עם חוב של כמעט טריליון שקלים. אפילו התמימים שביננו, לא חושבים כי המדינה תוותר על הבוננזה הזו.

ועד כמה שמנה הבוננזה הזו? בשנים 2012 עד 2016 הסתכמו הכנסות קופת המדינה מקנסות תעבורה בלבד בכ-900 מיליון, לא כולל הכנסות מדוחות חניה - שנכנסו לקופת הרשויות המקומיות. עיבוד הנתונים מעלה כי במקום השני ברשימת הסיבות לדו"ח התנועה, תופסת עבירת המהירות המופרזת - עם קרוב ל-100 אלף דוחות ב-2016 ונתח של 16% מכלל הדוחות. ומילא אם הסכום המוטרף בגובה מאות מיליוני שקלים ששולמו כדוחות מהירות, היה מוכיח את עצמו כמקדם הפחתת מספר התאונות, אבל בפועל, הנתונים מספרים סיפור אחר ומצער: חרף כל מאמצי האכיפה ובכללן גם הצבת מערך מצלמות המהירות א'3, במרוצת השנים האחרונות חלה ירידה מינורית במספר נפגעי תאונות הדרכים. וכך לדוגמא, בשנת 2016 נפצעו באורח קשה 2,400 בני אדם, ואילו בשנת 2019, מספרם עומד על 2,394. גם במספר ההרוגים לא נרשמה ירידה משמעותית: בשנת 2016 קיפחו את חייהם 377 בני אדם בתאונות ובשנת 2019 - מספרם עומד על 355.

אז איך ממשיכים מכאן? ככל הנראה, לאור עומק גביית המיסים (באמצעות דוחות), של עבירות המהירות, המדיניות הנוכחית לא תשתנה והמשטרה תמשיך לאכוף עבירות מהירות, להערכתי ביתר שאת, בלא שום קשר לשכיחות התאונות באותו מקטע כביש, אלא בהתאם לפוטנציאל ההכנסות מרישום דוחות. האם לשרת התחבורה החדשה, הגב' מירב מיכאלי , יש את האומץ לדפוק על שולחנו של עומר ברלב ולהגיד שהקונספציה הוכחה כשגויה? מסופקני.

הכותב הוא מומחה לדיני תעבורה

תגובת ארז קיטה - מנכ"ל עמותת אור ירוק:

" כביש 1 הוא כביש מרכזי המוביל מאות אלפי כלי רכב בכל יום והשינויים במהירות הנסיעה המותרת בתדירות גבוהה, לא רק שלא תורמים לבטיחות בדרכים אלא גורמים לבלבול בקרב הנהגים. מחקרים רבים הוכיחו כי למהירות מופרזת או כזאת שאיננה מותאמת לתנאי הדרך יש קשר ישיר עם תאונות דרכים קטלניות. על פי המשטרה זהו הגורם המרכזי והראשון במעלה לתאונות דרכים קטלניות בישראל. לכן, הדרך לצמצם את תאונות הדרכים שנגרמות בשל נהיגה במהירות מופרזת היא מיקוד אכיפה באותם מקומות שבהם יש קשר ישיר בין מהירות מופרזת ותאונות דרכים. על האכיפה להיות בולטת ונוכחת כדי להפחית מנסיעת מהירות כלי הרכב ולא במטרה לתפוס את הנהגים לאחר העבירה. אכיפה אפקטיבית היא כזאת שמייצרת הרתעה אשר מונעת את עבירת התנועה לכן יש למקד את האכיפה בקטעי הכבישים האדומים מרובי התאונות. למשטרת התנועה חסרות מאות ניידות שיפעלו בכבישים ובצירים מרובי התאונות ולכן חייבים לחזק את הנוכחות המשטרתית בכבישים כדי להרתיע נהגים מלסכן את החיים של כולנו".

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsairportalfa romeoamazonAmnon Shashuaandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaauto industryAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonBaidubatterybentleybicyclebikebikesbirdbitcoinbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar buying guidecar insurancecar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschargingchevroletChevrolet BoltChevrolet SparkChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carcongestion chargeconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatFiat 500fordFord BroncoFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusFord MondeoFord PumaFord RangerfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda HR-VHonda Odysseyhow toHuaweiHummerhybridhydrogenhyperloopHyundaiHyundai BayonHyundai Custohyundai elantraHyundai Elantra NHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai Ioniq 5Hyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai StariaHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSimportindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerJerusalemkawasakiKiaKia Carnivalkia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitleasingLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmarvelmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-30Mazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMini CooperMinistry of TransportminivanMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNexarNHTSANIOnissanNissan FrontierNissan Jukenissan leafnissan navaraNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 2008Peugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsREErenaultRenault ClioRenault MeganeRenault ZoeRImacRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsrobotaxiRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaSPACspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenSYMTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv MetroTel Aviv Stock Exchangetel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tesla model XTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollaToyota Harriertoyota hiluxToyota Land Cruisertoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota TundraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberUBQukUMIunion motorsUnited StatedUnited Statesususaused car buying guideViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen PoloVolkswagen TaosVolkswagen TiguanvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60Volvo xc90vwVW PolowaymowazeWindyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавтобусы в шабатавтомобиль годаавтопилотавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автоаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейт-ШемешБейтар-ИлитбензинБецалель СмотричБеэр-ШеваБней-БраквелосипедвелосипедистывелосипедыВерховный судводительские прававыборыГерманияГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизапчастизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэлькарнтинКирьят-АтаКирьят-ГатКитайклассикаклассические автоКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодлокдаунльготымарафонМеирМертвое мореминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпараллельный импортпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиплатный въезд в Тель-Авивподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияПольшапочтапочта Израиляправилаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанРамларегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалскоростной трамвайсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливотрамвайТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автоугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на вождениеэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильэлектросамокатэлитные автоЮнион МоторсЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת גודשאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטודילאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'יפיםג'ירו ד'איטליהג'נסיסג'נרל מוטורסגוגלגוש דןגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קאמריטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטסלה נכנסת לישראלטרייד איןטרקטורוןטרקטורוניםיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני הרכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניברסל מוטורסיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחן רכבמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירוןמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמינימיניוואןמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמירי רגבמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות סיניותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס ירוקמס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמסירת מכוניותמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנגיף הקורונהנהגיםנהיגהנהיגה מונעתניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינמל אשדודנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלנתיבי תחבורה ציבוריתססאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעובדי מדינהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבצריכת דלקק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקופרהקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סורנטוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשאטליםשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשטחשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית