הטפטוף הפך למבול: הרכב החשמלי הסיני שיציף את ישראל

לפני 3 שנים - 6 אפריל 2021, גלובס
הטפטוף הפך למבול: הרכב החשמלי הסיני שיציף את ישראל
שוק הרכב המקומי יכלול בקרוב 11 מותגי רכב סיניים • מה יוצר את הנוכחות הצפופה ביותר של תעשיית הרכב הסינית במדינה מערבית, מי הם השחקנים החדשים ומה תהיה מדיניות התמחור מול תקרת הזכוכית שהציבה טסלה באזור ה־200 אלף שקל לדגמי הבסיס?

בדצמבר 2019 הקדשנו טור להסתערות של יצרני רכב סיניים על שוק הרכב הישראלי בעקבות רגולציה של משרד התחבורה, שאפשרה למותגי רכב ללא תקינה אירופאית מלאה להיכנס לשוק הישראלי. באותה עת פעלו בישראל שלושה מותגי רכב סיניים והטור הסתיים במשפט "זהו רק ראש הגשר למה, שצפוי להגיע לישראל בטווח של שנתיים-שלוש בנתיב של 'דרך המש'. הדרך המהירה פתוחה המנועים מאיצים".

בחודשים שחלפו מאז התרחבה הנוכחות הסינית בשוק הרכב הפרטי לשבעה מותגים, שכבר נעצו כאן דגל רשמי, עם מכירות בפועל או עם הצהרת כוונות, ועד הרבעון השני של 2022 צפויים להתמודד בשוק הישראלי לפחות 11 מותגי רכב סיניים ביבוא סדיר. זהו מספר גדול יותר אשר בכל שוק רכב אחר עם תקינה מערבית בעולם.

האינטרסים הסינים: שוק ההון ו"דרך המשי"

להסתערות הסינית לשוק הרכב הישראלי יש שתי סיבות עיקריות, ואף אחת מהן לא קשורה לפוטנציאל מכירות הרכב בישראל, שמקביל, במקרה הטוב, להיקף המכירות בערי שדה בגודל בינוני בסין. הסיבה הראשונה היא נסיקת השווי של מניית טסלה בשנה החולפת, שדוחפת הרבה מותגי רכב סיניים להנפקה בשוק ההון.

בשוק, שמתמחר כיום במיליארדים את העתיד הרחוק של מותגי רכב חשמליים צעירים, כל הכרזה של מותג רכב סיני על ייצוא למדינה מערבית מפותחת דוגמת ישראל היא נכס יוקרתי, שיכול לסייע להשגת שווי דמיוני בהנפקה, אם וכאשר תתבצע, או לכל הפחות לסייע בגיוס כספי הון סיכון.

הסיבה השנייה היא, שישראל היא חלק חשוב במה שממשלת סין מכנה "מעגל החברים". כלומר מדינות שמשתתפות בפרויקט "דרך המשי" להקמת נתיבי סחר יבשתיים וימיים מסין לאירופה, אפריקה והמזה"ת. נזכיר, שברבעון האחרון של השנה צפוי להיפתח רשמית נמל המפרץ החדש של חיפה בניהול סיני וממשלת סין מייחסת לו חשיבות אסטרטגית. שנת 2022 היא גם שנת היעד של ממשלת סין לחתימה על הסכם סחר חופשי עם ישראל, בכפוף להתפתחויות הפוליטיות, ולפיכך זוכים יצרני הרכב הסיניים, שחלקם בשליטה ממשלתית, לרוח גבית עזה מהממשלה בדרך לישראל.

המגמה הזו מתקבלת כיום בזרועות פתוחות בקרב יבואני הרכב הוותיקים והחדשים בישראל ורבים מהם מחזרים במרץ אחרי כל מותג סיני, שמשמיע "קולות של ייצוא". לכל היבואנים הישראלים בהווה ובעתיד ברור שזיכיון יבוא סיני כרוך בהשקעה משמעותית בטווח הקצר, שספק אם תניב מכירות או הכנסות משמעותיות בטווח הארוך. אבל זה כנראה לא מרתיע אף אחד.

נציין, שמלבד הסיכונים "הרגילים" ביבוא רכב, יבוא של מותגים סינים כרוך בכמה סיכונים ייחודיים. כמעט כל המותגים הסיניים, שפועלים ויפעלו בישראל בחודשים הקרובים, מתמקדים בייצוא כלי רכב חשמליים וזו צפויה להיות, לפחות בשלוש השנים הקרובות, נישת מכירות קטנה וצפופה.

בנוסף חלק גדול מהמותגים הסינים מגיעים לישראל בחסות הרגולציה של "תקינה אירופאית מקלה לסדרות ייצור קטנות", שמגבילה מראש את היבוא שלהם לכמה מאות יחידות בשנה.

יתר על כן שוק הרכב הסיני עצמו טרם התייצב ויש מותגי רכב צעירים עם מכירות מזעריות וההפסדים כבדים, שתלויים לחלוטין בחסדי שוק ההון ובעיקר בסנטימנט של השוק כלפי טסלה. אם הסנטימנט הזה ייעלם המותגים הללו עשויים להיעלם באותה מהירות בה הופיעו ולקבור את כל ההשקעה של היבואן. רק בחודש החולף ראינו ירידות חדות במניות של מיזמי רכב סיניים, שכבר הנפיקו בוול סטריט. וכמובן, נושאים כמו המשכיות דגמים, תמיכה במכירות והשגת תקינה בלוח זמנים סביר הם עדיין נקודה בעייתית אצל חלק מהמותגים ויש יבואנים שכבר חווים אותם.

אם כבר הזכרנו את טסלה ברבעון הראשון של 2021 היא נכנסה לישראל עם תמחור אגרסיבי שמציב "תקרת זכוכית" נמוכה מעל התמחור המקסימלי של רכב סיני חשמלי בישראל, בסביבות ה-200 אלף שקל לדגמי בסיס. לטסלה אין כרגע SUV חשמלי יוקרתי בישראל, מה שמותיר חלון הזדמנויות תיאורטי למותגים סינים שזו התמחותם, אבל החלון הזה ייסגר בעתיד הקרוב על ידי טסלה עצמה (עם דגם Y) ועל ידי שלל מתחרים אירופאים, קוריאנים ויפנים.

בקיצור, מי שחשב לפני חצי שנה לייבא לארץ דגמי פרמיום חשמליים מסין עם סוללה גדולה ותג מחיר של 200 אלף שקל ומעלה עשוי לחבוט את ראשו בתקרת הזכוכית.

אלה שכאן ואלה שבדרך

כאשר מנתחים את מפת היבוא של מותגי הרכב הסיניים לישראל בטווח הנראה לעין אפשר להבחין בתצורה רורה: מותגי רכב סיניים גדולים ומבוססים מעדיפים לחבור ליבואני רכב גדולים ומבוססים בישראל ואילו יצרנים צעירים, או מותגים עצמאיים של יצרנים גדולים, מגלים פתיחות גם כלפי יבואנים ישראלים קטנים או חדשים. לטובת הקוראים מצורף כאן אינדקס תמציתי של מי ומה במפת המותגים הסיניים לרכב פרטי שכאן ובדרך.

FAW

היבואנית: קבוצת סמלת

אחת התוספות המעניינות למערך הסיני בישראל תהיה חברת הענק הממשלתית FAW, שיבוא כלי הרכב החשמליים שלה צפוי להתחיל בשנה הבאה על ידי סמלת. זו אחת מחמש היצרניות הגדולות בסין, עם היקף של כ-3.71 מיליון מכירות בשנה שעברה והיא אולי היצרנית "הפטריוטית" ביותר, שמספקת לממשלה רכבי שרד עם שמות כמו "הדגל האדום", ויש לה חוזים עם הצבא.

את המהלכים הראשונים שלה לייצא לאירופה היא מבצעת כרגע בנורבגיה, שם בחרה להשיק SUV חשמלי מפואר וענק במשקל 2.6 טון וטווח של עד 650 קילומטר, תחת מותג הפרימיום HONGQI, עם מחיר שנושק ל-70 אלף אירו. סביר להניח שלמסת המכירות בארץ יהיה אחראי קרוס-אובר חשמלי קטן יותר, בגודל של טוסון, עם טווח של כ-400 ק"מ, שיגיע בהמשך ויהיה זול יותר.

המחיר: לא ידוע.

סאייק MG

היבואנית: קבוצת לובינסקי

המותג של ענקית הרכב הסינית הממשלתית SAIC "שכב על הגדר" עבור כל המותגים הסינים האחרים. אחרי שנים ארוכות של יבוא לא סדיר הוא הצליח לשבור בשלוש השנים האחרונות את הסטיגמה של "תוצרת סין" ולהוכיח ללקוח הישראלי החשדן, שכלי רכב מתוצרת סין יכולים להעניק תמורה סולידית.

MG גם פורצת כיום את הדרך להגעת חשמליות סיניות, לפחות הזולות שבהן, ומוכרת את הדגם החשמלי הבודד שלה בקצב חודשי תלת-ספרתי' במקביל לחדירה מהירה לפלח הפלאג-אין. המבחן האמיתי יהיה כאשר ינחתו כאן בחודשים הקרובים דגמי הפרמיום החשמליים של החברה, ובראשם SUV חשמלי מודרני, שיתקרבו לתקרת הזכוכית שהציבה טסלה. מצד שני SAIC היא מהבודדות שטורחות לבצע תקינה אירופאית מלאה, כך שהמותג לא מוביל בכמויות.

המחיר: לא ידוע.

GAC

היבואנית: קבוצת יוניון מוטורס

הנציג הראשון של החברה הממשלתית ממחוז גואנגז'ו נחת כאן בעיתוי בעייתי, רגע לפני משבר הקורונה. למרות תמחור אגרסיבי, בסביבות 140 אלף שקל, קצב המכירות של הדגם היחיד שלו בארץ היה איטי. השנה מצפה החברה לחשמליות פרמיום של תת המותג AION, עם טווח גדול אולם אלה עולים בסין כמעט כמו דגמי טסלה המקבילים.

המחיר: לא ידוע.

SKYWELL

היבואנית: קבוצת כדורי

נחיתתו של קרוסאובר חשמלי ראשון של המותג בארץ השנה, בליווי הצהרות על שיווק קרוב היא מפתיעה, מכיוון שהמותג הסיני הצעיר (2018) רק החל לשווק את הרכב בסין באוקטובר 2020 והוא עדיין בונה עבורו רשת הפצה בסין עצמה. מנגד מדובר בשלוחת ייצור רכב ממומנת היטב של תאגיד סיני עשיר ורב-תחומי, שנסחר בהונג קונג ופועל בתחום הרכב הכבד ומוצרי האלקטרוניקה הביתיים. היבואנית קבוצת כדורי, שעד כה לא שיווקה עצמאית רכב חדש, כבר חברה בעבר ליבואן רכב סדיר (קמור רכב) כדי לשווק כלי רכב של מותג סיני אחר (צ'רי). לא מן הנמנע שהיא תנסה לעשות זאת שוב.

המחיר: לא ידוע.

AIWAYS

היבואנית: קבוצת בליליוס

סטארט-אפ רכב צעיר שייחודו הוא ברכב חשמלי בתקינה אירופאית מלאה (WVTA) ובייצוא לאירופה. כרגע יש למותג הזה דגם בודד, קרוס-אובר חשמלי עם תמחור אגרסיבי של פחות מ-160 אלף שקל, והוא בונה על הנפקה בסין או מחוצה לה. לפיכך תחילת השיווק בישראל היא עבורו הישג יח"צ יוקרתי וחשוב.

מחיר: כ-160 אלף שקל.

SERES

היבואנית: קבוצת טלקאר

חברה בבעלות משותפת של קבוצת דונפנג, עוד ענקית רכב סינית, והיצרנית DFSK. החברה כבר ייצאה לאירופה ולישראל משלוחים ראשונים של SUV חשמלי אולם בינתיים השיווק שלהם מתעכב בשל קשיים טכניים. את פריצת הדרך הגדולה אמור להביא קרוס-אובר חדיש, מתוחכם ויוקרתי עם טווח חשמלי רציני, שאמור לקבל השנה תקינה אירופאית. אולם זה לא רכב זול - מחירו מתחיל בסין בסביבות 40 אלף דולר ומגיע עד למעלה מ-50 אלף - כך שגם הוא יצטרך להתמודד עם טסלה.

המחיר: לא ידוע.

MAXUS

היבואנית: צ'יינה מוטורס

מותג עצמאי של קבוצת SAIC, שעד לאחרונה התמקד בייצור רכב מסחרי וכיום משווק גם דגמי סמי-פרמיום חשמליים תחת תת-מותג עצמאי EUNIQ. הדגם הפרטי החשמלי היחיד שלו כרגע בארץ הוא מיניוואן/פנאי חשמלי שהוא היחיד שמתאים להסעת שבעה נוסעים ובמחיר של פחות מ-200 אלף שקל אין לו כרגע מתחרים, אם כי עדיין לא ברור מה פוטנציאל השוק בנישה הזו.

המחיר: כ-200 אלף שקל.

BYD

היבואניות: אלייד ושלמה סיסקט

אחת היצרניות הגדולות ביותר של רכב חשמלי ו"מחושמל" בסין, וחברה ששולטת כיום ביד רמה בשוק האוטובוסים החשמליים באירופה. החברה מתכננת לבצע את המהלך שלה בתחום ייצוא הרכב החשמלי בתקינה מערבית במחצית השנייה של 2021. כרגע שני הדגמים העיקריים המתוכננים הם שני דגמי פרמיום סופר-מתוחכמים עם טווח ארוך, עד 700 ק"מ, והרבה טכנולוגיה עתידנית, האחד הוא קרוסאובר גדול והשני מכונית סדאן-פאר.

בסין הדגמים הללו מתמודדים בהצלחה עם טסלה, אבל בארץ ממתין להם אתגר תמחור לא קטן אבל אסור להמעיט בכוח השיווקי של קבוצת היבוא, שכוללת את אלייד, אחת מקבוצות יבוא הרכב הגדולות והחזקות, ואת שלמה סיקסט, שמובילה בפער גדול את שוק הליסינג. שילוב כזה יכול לתת מענה לבעיה הגדולה ביותר של טסלה בארץ, שהיא עודפי ביקוש לרכב חשמלי בשוק הליסינג שאותם היא לא יכולה לספק כרגע.

המחיר: לא ידוע.

GEELY

יבואן: יוניון מוטורס

גילי היא קבוצת הרכב הפרטית הגדולה ביותר בסין ויש לה נוכחות פעילה מאוד באירופה באמצעות חברת הבת וולבו. ב-2022 היא צפויה להיכנס לשוק הרכב הישראלי עם המותג החשמלי GEOMETRY, שמייצר כלי רכב עם טווח ארוך יחסית ומפרט במחיר "נגיש", ככל הנראה בטווח של 160-180 אלף שקל לדגם בסיס. רכב ראשון לתקינה,בתצורת קרוסאובר, כבר נמצא בישראל.

המחיר: 140-160 אלף שקל.

GREAT WALL

היבואנית: המזרח

המותג הזה היה אחד הסינים החלוצים בשוק הרכב הישראלי ובגלגול הקודם שלו בישראל התמקד בעיקר בשיווק טנדרים קשוחים. על פי הצהרת החברה בסין, בתחילת 2022 היא נוחתת באירופה עם קרוס-אובר חשמלי מתוחכם ומתקדם בתקינה אירופאית, ששיווקו החל בסין לאחרונה תחת השם של מותג הפרמיום WEY של הקבוצה. ככל הידוע, הזכיינית היא עדיין חברת המזרח, יבואנית יגואר ולנדרובר, שייבאה את המותג בעשור הקודם לפני שהיצרנית הסינית החליטה לסגת זמנית מאירופה.

המחיר: לא ידוע.

Support Ukraine