שער הדולר, המיסוי והשבבים: הנתונים הקריטיים לענף הרכב בנובמבר-דצמבר

לפני שנתיים, 5 חודשים - 9 נובמבר 2021, כלכליסט
Illustration
Illustration
בחודש אוקטובר יובאו לישראל 17,500 מכוניות חדשות, עלייה של 47.2% לעומת אשתקד, אבל כמה ישפיע שער המטבע האמריקאי על מחירי המכונית עד סוף השנה?

למרות הקורונה ולמרות המחסור העולמי בשבבים, שוק הרכב הישראלי נמצא בדרכו לרשום שיא של מסירות. נתוני רשות המסים שמתפרסמים היום (ב') על היקפי היבוא ממחישים זאת היטב: בחודש אוקטובר יובאו לישראל 17,500 מכוניות חדשות, עלייה של 47.2% לעומת אוקטובר אשתקד (11,891 מכוניות).

בסה"כ יובאו לישראל ינואר-אוקטובר 205,808 מכוניות חדשות, לעומת 156,013 בתקופה המקבילה אשתקד. מדובר בנתונים שממחישים בדיוק להיכן צועד שוק הרכב הישראלי לא רק בשנה הנוכחית אלא גם בשנה הבאה.

חרב הפיפיות של ההיברידיות

2021 היא שנה שבה ברשות המסים בנו על מנגנון עתיק יומין של ביצוע מניפולציה בשוק הרכב, אבל נתקלו ב"כיסי התנגדות" שעלולים לשבש את כל התוכניות ולהשפיע על שוק הרכב. 

ראשית השיטה: כפי שקורה בישראל מדי כמה שנים – המיסוי עתיד לעלות ב-1 בינואר. לא מדובר במיסי הקניה שמוטלים על כל המכוניות באשר הן, אלא על שני סוגים ספציפיים של מכוניות: היברידיות ופלאג אין היברידיות. המשמעות היא שבשנה רגילה בשלהי דצמבר, יבואני הרכב ממהרים להכניס לישראל אלפי מכוניות חדשות וגם לשחרר אותן ממכס לפני 31 בדצמבר - וכך "להרוויח" בעצם את השוק: המכונית משוחררת ממכס בדצמבר ואז נמסרת ללקוחות במהלך ינואר עד מרץ. קופת המדינה התעשרה והלקוחות יקבלו מכונית משנת המודל החדשה. 

אבל השנה מתרחשים שני תהליכים בעיתיים שעליהם אף אחד לא בנה. קודם כל, משבר השבבים העולמי שגוזר על רוב יצרני הרכב הפסקות ייצור ממושכות. המכוניות היחידות שעליהן יבואני הרכב בונים ליבוא מאסיבי בדצמבר הן המכוניות ההיברידיות ומכוניות הפלאג אין הייבריד. אבל כאן טמונה חרב פיפיות: מכוניות היברידיות הן מכוניות עתירות טכנולוגיה שיש בהן מספר גדול של צ'יפים (שבבים). מבחינת יצרני הרכב העולמיים, המכוניות ההיברידיות הולכות ונדחקות אל סוף התור בפסי הייצור לטובת מכוניות יותר פשוטות, ומה שכן מיוצר הולך לשווקים באירופה שזקוקים למכוניות נקיות. ועם זאת, נתוני היבוא של החודש שעבר כן מעודדים: 17,500 מכוניות חדשות הן הישג לא רע בתקופה בה קשה להשיג מכוניות. הישג שמראה על כוח לא מבוטל של יבואני הרכב הישראלים מול יצרני הרכב.

בעיה נוספת היא שער הדולר שבשפל של 25 שנים. ברשות המסים וגם בענף הרכב עדיין לא יודעים כיצד לאמוד את מימדיה למרות שעד סוף השנה נותרו רק חודשיים. עבור יבואני הרכב שקונים את המכוניות באמצעות סל מטבעות מבוסס דולר מדובר בסיבה למסיבה. אבל כאן יש קושי אחר: יבואני הרכב משחררים את המכוניות בהתאם לשער מטבע שנקבע ביום השחרור של הרכב ממכס. לא מן הנמנע אפוא שכעת צפויות להיכנס לישראל אוניות עמוסות במכוניות שיבואני הרכב ישחררו ממכס בדצמבר. אבל בימים אלה עיניהם של יבואני הרכב נשואות לבנק ישראל: אם התערבות חיצונית כלשהי תגרום לשער הדולר לעלות, יבואני הרכב ימצאו עצמם בבעיה: עלייה בשער הדולר פירושה תשלום של יותר מסים וצמצום שולי הרווח של יבואני הרכב. 

אין זה סוד שבמהלך השבועות האחרונים, הרחק מעיניה של התקשורת, יבואני הרכב העלו בשקט מחירים: טויוטה, קיה, מיצובישי, כל אלה העלו מחירים באופן נקודתי  - וכל יבואני הרכב מדגישים כמובן שהרע עוד לפנינו. אחד החסמים המשמעותיים שעשויים להמתיק את ההתייקרויות הוא שער הדולר, אבל אם במהלך השבועות הקרובים יחולו עליות בשערו, אפשר בהחלט לומר שלום לתקווה שהמכוניות לא יתייקרו.

Support Ukraine