+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1505, סה"כ - 13573

האם מטופל בקנאביס מסתכן בשלילת רשיון הנהיגה שלו?

18 מאי 2018 - Walla!

האם מטופל בקנאביס מסתכן בשלילת רשיון הנהיגה שלו?

בקרוב יצטרכו המחוקקים בישראל לתת תשובות ברורות לגבי אכיפה וענישה של נהיגה המצויים תחת השפעת סמים רפואיים

מה דינו של אדם שעישן קנאביס במהלך סוף שבוע באמסטרדם, שב לארץ ונתפס נוהג ברכבו? האם הוא רשאי לנהוג כאשר ייתכן ששאריות הסם שעישן בחו"ל ימצאו בגופו גם מספר שבועות לאחר העישון? ובכלל, מה דינו של אדם הנוהג ברכבו וצורך קנאביס רפואי כטיפול מסודר וקבוע?

החוק כיום מגלה אפס סובלנות וקובע כי די בהמצאות סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן בגופו של אדם כדי לקבוע כי הוא "שיכור" על-פי חוק, ודינו, בנוסף לכל עונש אחר, פסילת רישיון לתקופה שלא תפחת משנתיים.

שתיית אלכוהול אינה דומה לצריכת סם, שכן האלכוהול מתפרק בגוף במהירות רבה ולאחר 24 שעות לא יאותרו עקבות האלכוהול על-ידי מכשיר הינשוף או בבדיקת דם. שונה המצב לחלוטין בכל הקשור לשימוש בסם, שמפריש חומר (THC) הנותר בגוף זמן לאחר לאחר השימוש בסם. אין תשובה מדויקת לשאלה כמה זמן צריך אדם להימנע מנהיגה כדי שלא ימצא סם בגופו, שיביא לשלילת רישיונו? על-פי מחקרים, זה נע בין מספר ימים עד מספר שבועות.

לא פשוט להתמודד עם מצב בו הנהג לא עבר עבירת נהיגה בעת העישון - כמו עישון בחו"ל במקום בו קיימת לגליזציה, או בארץ באישור משרד הבריאות - אולם נתפס נוהג כשבגופו שאריות סם. משרד הבריאות מעניק רישיון לצריכת קנאביס רפואי, משרד התחבורה מנפיק רישיון נהיגה, ואת המידע בדבר נהגים פעילים הצורכים קנאביס רפואי חולקים כל משרדי הממשלה.

המצב המשפטי הקיים אינו מאפשר לאדם הצורך סם רפואי לנהוג. בסוף מאי 2015 היו בישראל 22,254 אזרחים בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, אולם אין מידע בדבר הצלבת הנתונים הנ"ל עם בעלי רישיון נהיגה. רשויות החוק מודעות לעובדה כי הצלבת המידע וחשיפתו למשטרה, תגרום למטופלים לוותר על רישיון הקנאביס הרפואי, והם עלולים לרכוש קנאביס בשוק האפור.

מה דינו של אדם שעישן קנאביס במהלך סוף שבוע באמסטרדם, שב לארץ ונתפס נוהג ברכבו? האם הוא רשאי לנהוג כאשר ייתכן ששאריות הסם שעישן בחו"ל ימצאו בגופו גם מספר שבועות לאחר העישון? ובכלל, מה דינו של אדם הנוהג ברכבו וצורך קנאביס רפואי כטיפול מסודר וקבוע?

החוק כיום מגלה אפס סובלנות וקובע כי די בהמצאות סם מסוכן או תוצרי חילוף חומרים של סם מסוכן בגופו של אדם כדי לקבוע כי הוא "שיכור" על-פי חוק, ודינו, בנוסף לכל עונש אחר, פסילת רישיון לתקופה שלא תפחת משנתיים.

שתיית אלכוהול אינה דומה לצריכת סם, שכן האלכוהול מתפרק בגוף במהירות רבה ולאחר 24 שעות לא יאותרו עקבות האלכוהול על-ידי מכשיר הינשוף או בבדיקת דם. שונה המצב לחלוטין בכל הקשור לשימוש בסם, שמפריש חומר (THC) הנותר בגוף זמן לאחר לאחר השימוש בסם. אין תשובה מדויקת לשאלה כמה זמן צריך אדם להימנע מנהיגה כדי שלא ימצא סם בגופו, שיביא לשלילת רישיונו? על-פי מחקרים, זה נע בין מספר ימים עד מספר שבועות.

לא פשוט להתמודד עם מצב בו הנהג לא עבר עבירת נהיגה בעת העישון - כמו עישון בחו"ל במקום בו קיימת לגליזציה, או בארץ באישור משרד הבריאות - אולם נתפס נוהג כשבגופו שאריות סם. משרד הבריאות מעניק רישיון לצריכת קנאביס רפואי, משרד התחבורה מנפיק רישיון נהיגה, ואת המידע בדבר נהגים פעילים הצורכים קנאביס רפואי חולקים כל משרדי הממשלה.

המצב המשפטי הקיים אינו מאפשר לאדם הצורך סם רפואי לנהוג. בסוף מאי 2015 היו בישראל 22,254 אזרחים בעלי רישיון לשימוש בקנאביס רפואי, אולם אין מידע בדבר הצלבת הנתונים הנ"ל עם בעלי רישיון נהיגה. רשויות החוק מודעות לעובדה כי הצלבת המידע וחשיפתו למשטרה, תגרום למטופלים לוותר על רישיון הקנאביס הרפואי, והם עלולים לרכוש קנאביס בשוק האפור.

בתי המשפט שנדרשו לעניין, התקשו להשלים עם המצב המשפטי שנוצר, ובית המשפט העליון קרא למחוקק לקדם תקנות בעניין זה. עמדת הרשות למלחמה בסמים הייתה כי יש לקבוע סטנדרטים לכל האוכלוסייה ולא רק למטופלי הקנאביס הרפואי. עמדת משרד המשפטים קוראת לביטול עונש הפסילה האוטומטית שקבוע היום בחוק, וקביעת מדרג ענישה לפי החומרה.

בינואר 2014 עברה בקריאה ראשונה הצעת חוק ממשלתית לקביעת מדרג ענישה לנוהגים תחת השפעת אלכוהול ו/או סמים, והוצע כי רישיונו של נהג ייפסל ל-6 חודשים בלבד אם נמצא בגופו תוצר חילוף חומרים של קנאביס לא פעיל, ופסילה ארוכה יותר בנסיבות קשות יותר.

הסדרת חקיקה חייבת וצריכה להתבצע באחת משתי חלופות: תיקון פקודת התעבורה על-ידי שינוי הגדרת סמים מסוכנים, כך שסמים מסוימים לא ייחשבו, לעניין תקנות התעבורה, כסמים מסוכנים. לחלופין, קביעת "סף שכרות" רק למשתמשי קנאביס רפואי, שמחקרים מפרידים בינם לבין צרכני סמים אחרים.

בעולם המערבי שאלות אלה כבר נדונו. במדינות כגון קנדה, הולנד, גרמניה ומדינות מערביות נוספות נקבע "סף שכרות" המאפשר שימוש בקנאביס רפואי במינונים סבירים. כפי שמסתמן היום, בארץ תותר נהיגה תחת השפעת קנאביס למטופל בעל רישיון רכב פרטי בלבד, הנמצא במעקב רפואי קבוע, ונוטל סמים במינון של עד 40 גרם לחודש.

טוב יעשה המחוקק אם ייתן דעתו גם לעונש המינימום הקבוע בחוק לעבירה של נהיגה בשכרות, ויקבע מדרג ענישה בהתאם לכמות האלכוהול שנמצאה בגופו של הנהג. במצב המשפטי הנהוג היום, נאשמים המיוצגים על-ידי עו"ד מגיעים להסדרי טיעון נוחים ומקלים העוקפים את פסילת המינימום, אולם נאשם שאינו מיוצג ומודה בעבירת שכרות, אינו מותיר לשופט ברירה מלבד גזירת עונש פסילה שלא יפחת משנתיים - עונש שאינו מידתי, ושהציבור אינו יכול לעמוד בו.

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidappappleappsaston martinaudiAutoMotorautonomous carautonomus carAutopilotavtoVAZbatterybentleybicyclebikebikesbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorscarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslercitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedelectricemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenHyundaiHyundai KonaIIHSInfinitiinfotainmentinteliranisisIsraeljaguarjapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia riokia sorentoKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitlexusLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftminiMitsubishimitsubishi ASXmobileyemotorcyclemotorsportnavigationNew York Auto ShowNHTSANIOnissannissan leafNvidiaofoopelOpel InsigniapanasonicparkingpeugeotpickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Roycerussiasafetysafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSoftBankspy shotspy shotsSsangYongstrikestudysubarusubaru forestersubaru XVsupercarssuvsuzukiSwedentakatataxitechnologyterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytrade wartransporttrendstrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatesususaVolkswagenvolvoVolvo XC40vwVW Polowaymowazeyamahaаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильинфраструктуракамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупцияКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедыאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופנועאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאכיפהאלון דאיאלפא רומיאואפליקציותאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהונדההונדה סיוויקהטבות מסהמשרד להגנת הסביבההרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא מקביליבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלמוביללליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמובילאיימוניותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזממשלהמס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןנסיעות שיתופיותנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה סופרבסקודה קארוקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפורדפורשהפיאטפיג'ופיז'ופיצוייםפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבקורוסקטנועקטנועיםקיהקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרסו מוטורסראליריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשוק הרכבשלמה SIXTתתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל-אביבתעשיית הרכבתשתיות תחבורה
מכור את הרכב שלך