תיעוד: כך נראה עוקץ "תאונות" הולכי הרגל

לפני שנה, 9 חודשים - 21 יוני 2022, Walla!
תיעוד: כך נראה עוקץ "תאונות" הולכי הרגל
עוד ועוד עדויות זורמות על תופעה מתרחבת של נוכלים המביימים פגיעה ממכוניות וסוחטים את הנהגים בתמורה לכך שלא יתלוננו. הנהגים מפחדים להסתבך ומשלמים מאות ואלפי שקלים

יום שבת לפני כשבוע, צומת אלוף שדה ברמת גן. נהגת רכב מאיטה לקראת עצירה ברמזור אדום, כאשר לפתע היא מבחינה בבחור צעיר הקופץ באיטיות לעברה, נחבט קלילות ברכב, ונופל על הכביש בעודו זועק לעזרה, נאנק לכאורה מכאבים. הנהגת המבוהלת יצאה מיד מהרכב וניגשה לבחור בשביל להושיט לו סיוע, וזה בתגובה, ביקש ממנה כי תעזור לו לקום. בעודו מדדה, המליץ לה לפנות את נתיב הנסיעה ולהעמיד את הרכב בצד הדרך על מנת לאפשר ליתר הרכבים להמשיך בנסיעה. לדבריה, תוך שניות ספורות הוא נעמד על רגליו, ואמר לה כי בגלל שהוא נפגע, אין ברירה אלא להזמין משטרה, אבל אם היא רוצה אפשר להימנע מכך. כיצד? תמורת תשלום של 1,000 שקלים הוא יוותר לה, וכל אחד ימשיך לדרכו. לדבריה, מהר מאוד היא הבינה כי מדובר על עקיצה והתקשרה מיוזמתה למשטרה. הבחור, הספיק להימלט לפני שהגיעה הניידת.

ניסיון הנוכלות האמור, רחוק מלהיות מקרה פרטי, אלא דוגמא אחת מיני רבות לתופעה ישנה, שהרימה משמעותית את ראשה במהלך השנה האחרונה, וזכתה לכינוי 'עוקץ צ'רלי וחצי'. במרוצת החודשים האחרונים, מתפרסמים ברשתות החברתיות עוד ועוד סרטונים שצולמו במצלמות שמותקנות ברכבים, בהם נראה בחור קופץ לעבר רכב שנוסע במהירות איטית מאוד, תוך שהוא מזייף תאונה שלא הייתה ולא נבראה. הנוכל, עומד בצומת ואורב לרכבים, ממתין לפראייר הבא שיפול ברשתו. לאחר קרות ה"תאונה" המפוברקת, מנצל הבחור את שעת הכושר בה הנהג שרוי בלחץ ומציע לו הצעה מפתה: לייתר את הצורך להזמין משטרה, מה שעלול לגרור הזמנה לחקירה ויתכן אף העמדה לדין, תמורת סכום שנע בין 500-2,000 שקלים. הנהג שמבין כי מלבד התסבוכת עם המשטרה, עלול לספוג גם התייקרות של פוליסת החובה בגלל הדיווח על התאונה, נקלע לדילמה כאשר בלא מעט מקרים, בסופו של יום, הוא מחליט לשלם לנוכל.

"עד כמה שזה ישמע כאבסורד, במהלך השנה האחרונה הגיעו אלינו שורה לא קטנה של דיווחים על נהגים שנפלו קורבן להונאה כזו ושילמו את הכסף", מציין עו"ד אסף ורשה, יו"ר משותף של פורום הנזיקין בלשכת עורכי הדין, מבכירי המומחים בישראל בתחום דיני הביטוח. לדבריו, "קל להגיד ש'לעולם לא הייתי נופל למרמה כזו' אולם בשעת אמת, בעוד הנהג שרוי בלחץ בלתי מבוטל, הנוכל המיומן מצליח להונות אותו, תוך ניצול של המצוקה הנפשית אליה הוא נקלע".

לצד שיטת הונאה זו שמביימת תאונה עם הולכי רגל, לאחרונה נפוצה תופעה נוספת: נהג טופל האשמת שווא על נהג הרכב שנוסע מאחוריו, בטענה כי פגע בחלקו האחורי של הרכב ' בתאונת חזית אחור', למרות שבפועל, כלל לא היה מגע בין שני הרכבים.

עד כמה התופעות נפוצות? בפורום הנזיקין מציינים כי להערכתם, מדובר על עשרות רבות של מקרים בשנה, אולי אפילו מספר מאות. לדבריהם, ישנם גם לא מעט מקרים בהם לא מדובר על נוכל בודד, אלא על כנופיה מאורגנת שפועלת בשיטה הבאה : לאחר קרות 'התאונה מופיעים "במקרה" עוד מספר עוברי אורח 'תמימים' שעברו במקום וראו את התאונה ומיד מצטרפים לנוכל ומטיחים בנהג האשמות, טוענים שהוא זה שגרם לתאונה, מעוררים מהומה גדולה מסביב ומדגישים שהם עדים לתאונת דרכים. בהמשך הם משתפים פעולה עם הנוכל שדורש מהנהג לא מעט כסף בתמורה לכך שהוא לא יערב את המשטרה.

התרגיל, לא מתרחש רק באזור המרכז ולאחרונה גם באזור חיפה היו כמה מקרים דומים להפליא. אחד הנהגים שדיווח למשטרה על ניסיון סחיטה תיאר: "נסעתי לאט לכיוון הגן של הבן שלי. פתאום נפל לפני הרכב שלי על הכביש אדם בן 50 וצעק שנפגע. אבל אותי לא עשו באמצע וידעתי שלא פגעתי בו. הבנתי שיש פה תרגיל עוקץ ושהוא מנסה למרוח אותי. יצאתי וצעקתי עליו שייקח אזימוט מהפנים שלי ויעוף לאלף עזאזל. הוא הבין שלא הצליח לסבן אותי וראו איזה פלא, פתאום שום דבר כבר לא כאב לו והוא הרים את הרגליים וברח כמו טיל".

עו"ד ורשה מציין כי האמצעי הטוב ביותר על מנת להדוף טענה לתאונה, היא כמובן, באמצעות התקנת מצלמת בתוך הרכב שמתעדת את הנעשה בסביבותיו. בנוסף, הוא מסביר כי בכל תאונה בה מעורב נפגע, חובה על הנהג להמתין להגעת כוחות הצלה ומשטרה וחל עליו איסור חמור להזיז את הרכב, כך שבכל מקרה, נהג שנעתר להצעה כזו, אינו רק פראייר, אלא גם עבריין. וכיצד נדרש לפעול במידה ואין ברשותכם מצלמה שתיעדה את המתרחש? יש לברר בזמן אמת האם ישנו עד ראיה שיכול לשפוך אור על הנעשה. במידה ואין, לעיתים קרובות, ניתן לאתר מצלמה של בית עסק סמוך או מצלמת עירייה שהוצבה בקרבת מקום ובשום פנים ואופן לא להתפתות ל"עסקאות" כאלו.

Support Ukraine