+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1367, סה"כ - 15760

קטסטרופת הביטוח של סמים ונהיגה

28 נובמבר 2018 - Walla!

Illustration

נהיגה תחת השפעת סם אסורה ומסוכנת, אבל מסתבר שהתסבוכת החוקית היא רק צד אחד של הסיפור. הכירו את ההשלכות הכספיות בהיבט של כיסוי הביטוח שלכם, עד כדי אובדן גמור של זכות לכיסוי נזקים לרכבכם ולצד ג'

לפני מספר ימים פרסמנו כתבה שעוסקת בכניסת החוק לתוקף שמאפשר לשוטרים לדרוש מנהגים לבצע בדיקת רוק לאיתור שרידי מריחואנה בגוף על סמך שיקול דעתם וללא כל צורך בחשד סביר. לכאורה, ההשלכה של החוק היא היכולת של המשטרה להביא לשלילת רישונם של עשרות אלפי מעשנים בישראל ובמקרים מסוימים, גם לגרום לשליחתם למאסר בפועל, אולם מסתבר כי פוטנציאל "הנזק" שיכול החוק לגרום לציבור הנהגים המעשנים - גדול בהרבה: היה וימצאו בגופו של הנהג שהיה מעורב בתאונה שרידים של קנאביס, חברת הביטוח יכולה לדחות את תביעתו, או במילים אחרות, את הנזק שנגרם לרכב שלך תתקן בכספך.

ביקשנו את ההתייחסות של עו"ד אסף ורשה, יו"ר ועדת נזקי רכוש ושיבוב בלשכת עורכי הדין לנושא.

מי נתן לחברות הביטוח את הזכות לדחות תביעה בגין עישון קנאביס?

את האצבע המאשימה לא צריך להפנות לחברות הביטוח אלא למפקח על הביטוח. פוליסת ביטוח לרכב פרטי מסחרי עד 4 טון, כוללת סעיף שקובע כי החברה פטורה מתשלום תגמולי ביטוח במקרה והנזק נגרם על ידי נהג שהשתמש בסמים מסוכנים. כללי הפוליסה התקנית מחייבים את כל חברות הביטוח. כמו כן, היות ונכון להיום אין בחוק התייחסות נפרדת בין סמים קלים וקשים, הווה אומר שדין תביעתו של נהג שבדמו נמצאו שאריות קראק לבין כזה שעישן גוי'נט של חשיש - יהיה זהה.

אולם עד היום, התקשו חברות הביטוח לדחות תביעות על הרקע הזה, היות ובדיקות לגילוי סמים נערכו לנהגים שהיו מעורבים בעיקר בתאונות קשות. אז מה צפוי להשתנות?

מידי שנה מתרחשות בישראל אלפי תאונות "קלות" שמסתיימות עם פציעה שטחית של המעורבים, לעיתים קרובות אף ללא שמד"א פינו את הפצועים לבית החולים. אולם היות וקיימת חובת דיווח למשטרה בכל מקרה של תאונה עם נפגעים, סביר להניח כי השוטר שיטפל בקריאה, ירצה לבחון בין היתר את סוגיית המצאות שרידי סם בגופם של המעורבים. באמצעות בדיקת הרוק זה הופך להיות קל מאי פעם. הדו"ח המשטרתי מהווה חלק בלתי נפרד מהמסמכים שנבחנים ע"י מחלקת התביעות של חברת הביטוח בעת שהיא בוחנת את התיק.

אז מה למעשה יכולה חברת הביטוח לעשות במקרה שהתברר לה שהנהג נמצא תחת השפעת סם?

ככל שמדובר על נזק עצמי, ללא מעורבות של כלי רכב נוסף, היא יכולה לדחות את תביעתו, כלומר לסרב לממן את עלות תיקון הרכב. לעיתים הנזק יסתכם באלפי שקלים בודדים שהנהג יאלץ לשלם מכיסו, אבל זה בהחלט יכול להאמיר לעשרות ומאות אלפי שקלים.

טוב, לפחות הן לא תוכלנה להתנער מהאחריות שלהן כלפי צד ג' במידה והתאונה נגרמה ברשלנות המבוטח שנהג תחת השפעת סם

הפוך גוטה. מרגע שהכיסוי הביטוחי נשלל מהמבוטח לאחר שהוכח שהוא נהג תחת השפעת סם, באופן אוטומטי, הוא מאבד את הזכות לדרוש מחברת הביטוח למלא את חובתה ולשלם לצד ג' בגין הנזקים שנגרמים ברשלנות הנהג המבוטח. כלומר, הנהג יאלץ לממן מכיסו גם את עלות תיקון הנזק שהוא גרם לרכב המעורב. העובדה כי הוא נהג תחת השפעת סם לא שוללת את חובותו לשלם למי שניזוק, אלא רק מייתרת את הצורך של המבטחת לשלם זאת במקומו.

אבל רק לאחרונה פורסם כי חברות הביטוח לא יכולות להתחמק ממתן כיסוי ביטוחי לנהג שהיה תחת השפעת אלכוהול. מדוע דינו של נהג תחת השפעת סם שונה?

את השאלה הזו אתה צריך להפנות למי שניסח את הפוליסה התקנית, שקבע כי נהיגה תחת השפעת אלכוהול, לא מהווה מצב שמאפשר לחברה להתנער מאחריותה. אומנם במשך שנים התקיים דיון על סוגיה זו, אולם כאמור, לאחרונה נפסק באופן חד משמעי כי הנהג זכאי לקבל הגנה ביטוחית. מנגד, קנאביס זה סם, שהמצאותו בגופו של הנהג מהווה עילה לדחיית תביעה.

נטען כי גם עישון פאיסיבי יכול להוביל להמצאות של תוצרי פירוק בדם. האם נהג שלא עישן ורק נחשף עלול למצוא את עצמו משלם מכיסו את הנזק שנגרם לרכב?

זו סוגיה מורכבת ונכון להיום היא טרם נידונה באופן קונקרטי, לבטח שלא בערכאה גבוהה. במקרה של דחיית תביעה, חובת ההוכחה לביסוס עילת הדחייה מוטלת על חברת הביטוח. כלומר, עליה להביא את האסמכתא הרפואית שמוכיחה כי בגופו של הנהג נמצא תוצרי פירוק של קנאביס. היה ויתברר כי בגופו נמצאו תוצרי פירוק בריכוז נמוך מאוד, שמשתלבים עם הטענה כי הוא רק נחשף סביבתית לכך, ייתכן ותעמוד לו לזכות טענה זו. אולם הוא יידרש להוכיח כי הוא לא עישן באופן אקטיבי - ולא קל להרים נטל הוכחה שכזה.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidappappleappsaston martinaudiAutoMotorautonomous carautonomus carAutopilotavtoVAZbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedEICMAelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantrahyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeIIHSInfinitiinfotainmentintelIPOiranisisIsraeljaguarjapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia riokia sorentoKia SoulKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitlexusLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowminiMitsubishimitsubishi ASXmobileyemotorcyclemotorsportnavigationNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotpickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstrikestudysubarusubaru ascentsubaru forestersubaru XVsupercarssuvsuzukiSwedentakatatarifftaxitechnologyterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota priustrade wartransporttrendstrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatesususaVolkswagenvolvoVolvo XC40vwVW Polowaymowazeyamahayandexаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоаренда автомобиляАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортинфраструктуракамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростипробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל מוקהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחרדיםטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכרמיאלכרמליתלליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב ברנומובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזמלחמת סחרממשלהמס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן מקסימהנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבקורוסקורקינטקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראליריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל-אביבתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורה
מכור את הרכב שלך