יש לכם רכב צמוד מהעבודה? כנראה שהפינוק הזה יעלה הרבה יותר בקרוב

לפני שנתיים - 5 דצמבר 2022, כלכליסט
יש לכם רכב צמוד מהעבודה? כנראה שהפינוק הזה יעלה הרבה יותר בקרוב
מחזיקי רכב צמוד מקבלים לא מעט הטבות, ולפי רשות המסים נכון ל-2020 היוו 7% מהשכירים והיו ברובם גברים, עשירים והייטקיסטים. ההטבות גורמות לרשות המסים להרוויח פחות ואולי להתחיל לחשב מסלול חלופי בו ניתן להרוויח כסף מחדש

רשות המסים פרסמה סקירה מיוחדת אודות שוק הרכב הישראלי, ובפרט על מחזיקי רכב צמוד בישראל. כותרת הסקירה אמרה פחות או יותר הכול: "סטטיסטיקות על מחזיקי רכב צמוד ועל אלו שלא", או בשפה פשוטה: "מי שהרוויח ומי שפחות". נתוני הסקירה מוכיחים היטב את התאוריה הזו ונתמכים במספרים אמיתיים: מחזיקי רכב צמוד נכון לשנת 2020 היוו בסך הכל 7% מהשכירים והיו ברובם גברים, עשירים והייטקיסטים. 

מהו בכלל רכב צמוד? התשובה פשוטה: כיום במדינת ישראל אם מעסיק מעניק לשכיר רכב שמשמש אותו לשעות הפנאי, כלומר נסיעות משפחה, בנוסף לנסיעות עבודה, מדובר ברכב צמוד. את הרכב הצמוד המעסיק משיג מליסינג או מרכבים שקיימים בבעלותו. כמה משלמים על רכב צמוד? ההטבה  מחושבת לפי 2.48% מערך הרכב כאשר הוא חדש. כלומר, אם פלוני מקבל מכונית מהעבודה ומחירה כשהיא חדשה 150 אלף שקל, אז הוא ישלם מס כאילו קיבל הטבה של 3,720 שקל, שהם בדיוק 2.48% ממחיר המכונית החדשה. המס יחושב כמובן לפי מדרגת המס במשכורת שלו. שווי השימוש יישאר כך גם כשהמכונית תהיה בת שנתיים או שלוש למרות שפלוני נסע בה עשרות אלפי קילומטרים, לכלך ושחק אותה.

מדוע בעצם לרשות המסים להציב נתונים שגורמים למחזיקי רכב צמוד להיראות לא הכי טוב? התשובה בנתונים. כמעט 40% ממחזיקי הרכב הצמוד מרוויחים בממוצע 39,737 שקל ברוטו בחודש. כשמדובר על נשים, רובן (26.7%) מרוויחות 33,936 שקלים בחודש. משכורות נאות לכל הדעות שגובהן הרבה יותר מכובד מרוב השכר במשק הישראלי. כעת נשוב לשווי השימוש, השיטה שמתבססת על 2.48% מערך הרכב אינה חדשה: היא מלווה אותנו משנת 2009, ואי אפשר להתעלם מהעובדה שברשות המסים כנראה ממש לא מרוצים מכך. 

בשנים האחרונות מקבלים מחזיקי רכב צמוד לא מעט הטבות, גם ברשות המסים דואגים להדגיש זאת. אם הם בוחרים ברכב חשמלי, מגמה שהולכת ומתפשטת, הם מקבלים כמעט אלף שקל הטבה על מכונית שבדרך כלל שווה בערך 150 אלף שקל, אם הם בוחרים בפלאג אין הייבריד יש להם גם הטבה דומה, למרות שב"כלכליסט" נחשף שכנראה חלקם כלל לא טורחים לחבר את הרכבים לשקע ונוסעים על הבנזין. ובאשר למכוניות ההיברידיות, ברשות המסים נלחמו כדי שההטבה בשווי השימוש שלהן תבוטל כשמס הקנייה עליהן עלה בתחילת השנה, אבל ההטבה נשארה. בקיצור, אי אפשר להתעלם מאיתותי רשות המסים לפיהם רכב צמוד הפך לנחלתם של עשירים, סוג של פופוליזם שממחיש באמצעות הדגשת פער מעמדי את חוסר שביעות הרצון של רשות המסים מהשיטה שפשוט כבר לא מכניסה מספיק כסף.

וכשרשות המסים לא מצליחה להכניס כסף, בדרך כלל היא מוצאת במהרה שיטה שכן מכניסה. אם נבחן את ציר זמן המיסוי נגלה שבסוף 2024, כל שיטת חישוב המיסוי על רכב בישראל תשתנה. לרשות המסים יש מתווה להעלאות מס על רכב ירוק שנקרא "המס הירוק" שתקף עד סוף 2024 – ואחרי זה מבול. ברשות המסים יודעים היטב שבסוף 2024 היקף החדירה של רכב חשמלי לציי הרכב כנראה יהיה נאה מאוד ושהכנסות המדינה עומדות להיפגע מכך בדרכים רבות: מחזיקי רכב חשמלי מקבלים הטבת שווי שימוש, לא לוגמים דלק בהמוניהם, לא משלמים הרבה מס על חלקי חילוף לרכבי הליסינג שעוברים בלאי והם כנראה יסעו הרבה בגלל שהליסינג מצטמצם בכיוון של מי שבאמת צריכים רכב כזה. 

הפתרון למצב הבעייתי יהיה כנראה חישוב מסלול מחדש ולא נתפלא אם ברשות המסים יהגו שיטה חדשה לחישוב של שווי שימוש, כזו שפחות תתחשב במחיר הרכב כשהוא חדש ויותר תתחשב במאפיינים כמו נסועה, עלויות תחזוקה ועוד חישובים שמיועדים לפצות על העובדה שהרכב החשמלי פשוט אינו ריווחי למדינה כאשר הוא רכב צמוד. כאשר מהלך כזה יתרחש הוא ייתקל בלא מעט התנגדויות מצד ארגוני עובדים וגופים ירוקים שסביר להניח שייתמכו באופן שקט וצנוע על ידי חברות הליסינג הגדולות. כאשר המהלך יתרחש, ולאור אי שביעות הרצון של רשות המסים שמשתקפת מהדו"ח, סביר להניח שנשמע עליו בשנתיים הקרובות – וכאשר זה יקרה , שוק הרכב הישראלי יבער.

Support Ukraine