מנהל רשות המסים: "חלק מהטבות המס על רכבים חשמליים לא מגולגלות לצרכנים"

לפני 10 חודשים, שבוע - 19 יוני 2023, כלכליסט
מנהל רשות המסים: "חלק מהטבות המס על רכבים חשמליים לא מגולגלות לצרכנים"
ערן יעקב: "הצרכנים צריכים לעמוד על זכותם ולהתווכח על המחיר בנקודות המכירה"; הוא ציין את ההוזלות של טסלה, ואמר כי "מחר חברה יכולה בשבריר שנייה להוריד מחירים, למרות שאמרו שמדיניות מס הקנייה שלנו על רכבים חשמליים תייקר אותם"

המחירים שיבואני הרכב גובים על מכוניות חשמליות אינם משקפים תמיד את גובה הטבת המס שהמדינה נותנת עליהן - כך אמר היום מנהל רשות המסים, ערן יעקב.

יעקב, שדיבר בפודקאסט של רשות המסים, אמר: "הטבת המס על רכב חשמלי נועדה כדי שיהיה נגיש. אבל האינטרסים של היבואנים לא תמיד משקפים את כל המידע לאזרח - וזאת בפרט ברכבים החשמליים. לא תמיד כל ההטבה מגולגלת לצרכן. הצרכנים צריכים לעמוד על זכותם ולהתווכח על המחיר בנקודות המכירה".

לדבריו, "התפיסה שלנו של המס על רכב חשמלי כיום היא תפיסת ינוקא. זה קורה באביזרי בטיחות ובטכנולוגיה נוספת. זה לתת מעין קביים בתהליך החדירה של טכנולוגיה חדשה וזה מייצר תמריץ ליבואן להגדיל את היצע כלי הרכב לאזרח הישראלי. אנו גורמים לכך שיווצר מגוון". הוא ציין כי "הגענו לאחוזי חדירה מדהימים לרכב חשמלי, 22%, זה הרבה מעבר לתחזית". 

יעקב אמר גם כי רוכשי מכוניות חשמליות שייכים לעשירונים העליונים, וברשות המסים קיימת דאגה שמא הטבת המס מגיעה בסופו של דבר לעשירים.

לדבריו, "השיקולים המרכזיים של משרד האוצר והמדינה הם שנותנים הטבה כל עוד נזקקים לכך. ככל שהיצע כלי הרכב החשמליים הולך וגדל, אז לא צריך את עזרת המדינה כדי לגרום לכך שרכב חשמלי יחדור. ההטבה היא רגרסיבית, והנתונים שלנו אומרים שבעלי רכב חשמלי שייכים לעשירונים העליונים. במונחי משאבים מדינתיים אנו שואלים במי בעצם אנו משקיעים את הטבות המס". 

יעקב ציין את טסלה, שהורידה השנה מחירים בישראל, למרות שמס הקנייה על רכב חשמלי עלה מ-10% ל-20% בינואר האחרון. לדבריו, "אפילו טסלה בהחלטה של שנייה הורידה מחירים. מחר חברה יכולה בשבריר שנייה להוריד את מחירי כלי הרכב למרות שאמרו שמדיניות מס הקנייה שלנו על רכבים חשמליים תייקר אותם. יש בעולמות האלה מציאות משבשת ויש לזכור שאמון הציבור חשוב: כשמייצרים מתווה מס לרכב חשמלי ויש מאחוריו רציונל אז יש לדבר הזה חשיבות. הציבור צריך להאמין. וגם אחרי שההטבות האלה יפחתו בגלל שתשואת המס בישראל בנויה כך שיש הטבה שיקלית לרכב עם זיהום אפס, עדיין במונחים בינלאומיים תמשיך להיות כאן הטבה יפה והיא תהיה משמעותית מאוד. בל נשכח שהמטרה שלנו היא להעביר כמה שיותר אנשים להסעת המונים".

מנהל רשות המסים הדגיש: "לרכב חשמלי יש עלויות חיצוניות. זה רכב שעדיין מייצר גודש. זה רכב שיש לו מצבר כבד מאוד שגורם לכך שמשקל הרכב כבד משמעותית מכלי רכב מקבילים עם מנוע בנזין וזה מעיק על תשתיות. כרגע גם אין למדינת ישראל פתרון למה שיקרה עוד שמונה שנים עם המצברים. חשוב מאוד לוודא שיהיה פתרון מיחזור, כי המצברים ייהפכו למפגע סביבתי"

אחת השאלות שעודנה פתוחה נוגעת להטלת מס נסועה על בעלי רכב חשמלי שבינתיים "התמוסס" ויצא מחוק ההסדרים. לדברי יעקב, "כנראה שהעולם לא יוכל לברוח ממיסוי של כלי רכב כפונקציה של נסועה ויהיה מס נסועה. זה כרוך כמובן בטכנולוגיה ויש אתגרים תפעוליים. כיום רכבים חשמליים הם מחשבים, חלק גדול מהמידע שמועבר ליצרן בחו"ל כבר קיים".

יעקב התייחס לסוגיית השדרוגים ואמר: "חישבו על מצב בו אדם קונה רכב ואז מישהו אחר משדרג אותו בלחיצת כפתור. כלומר כלי הרכב שווה סכום אחר לחלוטין - זה משהו שהוא חייב במסים".

Support Ukraine