קופרה לאון במבחן ראשון: משתדרגת

לפני שנה, 6 חודשים - 4 אפריל 2023, Walla!
קופרה לאון במבחן ראשון: משתדרגת
הנה מבחן מעניין לרוכשי הקומפקטיות היוקרתיות. סיאט לאון הפכה לקופרה לאון, עם תוספת אבזור ועיצוב, סמל חדש, ומחיר זול משמעותית מב.מ.וו סדרה-1 ואודי A3. האם תתקבל כמתחרה לגיטימית?

מחיר (בסיס/מבחן): 193 אלף שקל/207 אלף שקל
מתחרות: הונדה סיוויק, אודי A3, ב.מ.וו סדרה-1, מאזדה 3
אהבנו: עיצוב, אבזור, ביצועים, שימושיות ותמורה יחסית למתחרות היוקרתיות
לא אהבנו: תפעול המערכות באמצעות צג מגע. לא באמת שונה מסיאט לאון
ציון: 8/10

יש מכוניות שישאלו אתכם כמה הן עלו לכם, מה ההספק, או מה לעזאזל חשבתם. ויש מכוניות שהשיחה תתחיל בכלל בשאלה "אבל מי זאת קופרה?".

אין ספק שקופרה לאון מביאה איתה חוץ מהמון אבזור וכוחות סוס גם נושא לשיחה ולהסברים על הסמל האלמוני. קופרה, אתם תסבירו, היה שמן של הגרסאות החמות לדגמי סיאט שעליהן הייתה הייתה אחראית חטיבת הספורט של סיאט, שבמקביל התחרתה במירוצים. לפני כמה שנים ירד האסימון לסיאט, או לבוסים מפולקסווגן, והם החליטו לבנות מותג חדש על בסיס חטיבת הספורט.

בגלל שלהשיק סדרת דגמים מלאה לוקח זמן, קופרה השיקה בינתיים רק דגם עצמאי אחד, קרוסאובר בשם פורמנטור, ומשווקת גרסאות משלה לדגמי סיאט קיימים, הלאון המשפחתית והקרוסאובר הגבוה יותר אטקה. בהתחלה היו האחרונות רק גרסאות עם 245 כ"ס, אבל כעת אפשר לרכוש את הקופרה לאון גם עם המנועים היותר עממיים של סיאט.

מה ההבדל בין הקופרה לאון לסיאט לאון, חוץ מ-27 אלף שקל במחיר הבסיס לגרסת ה-2 ליטר שבה נהגנו? פגושים ספורטיביים יתר, מושבים ספורטיביים יותר, גימור משודרג בתא הנוסעים, חישוקים אחרים, וברכב המבחן מומשה גם האופציה לצבע מט (14 אלף שקל) שגורמת לה להיראות כמו מטוס קרב חמקן.

תא הנוסעים שומר על היתרונות והחסרונות של גרסת הסיאט. בצד של הראשונים, הוא מרווח מאוד, גם במושב האחורי, מאובזר מאוד, עם מושבים טובים. גם לתא המטען נפח טוב עבור קומפקטית, של 380 ליטר. המושבים המשודרגים מוצלחים.

בצד של האחרונים מככבת ההחלטה האווילית להעביר תפעול כמה שיותר מערכות אל מסך המולטימדיה שמשמש כמסך מגע, אפילו של בקרת האקלים. זה מסורבל, ולשנות טמפרטורה תוך כדי נסיעה מחייב את הנהג להסיט את המבט מהכביש. קופרה היא לא היצרן היחידי שבחר בשנים האחרונות בתצורה הבעייתית הזאת, חברת האם פולקסווגן כבר הבהירה שתחזור לכפתורים פיזיים, נקווה שגם החברות הבנות, ויפה שעה אחת קודם.

רשימת האבזור כוללת לוח מחוונים דיגיטלי מלא, את צג המולטימדיה בגודל 10 אינץ', עם אנדרואיד אוטו ואפל קארפליי, בקרת אקלים מפוצלת ל-3 אזורים (נהג/'נוסע/מושב אחורי, שמקבל יציאה משלו), חלון שמש, מפתח חכם, משטח טעינה אלחוטי, חיישני חניה קדמיים ואחוריים, מערכת סאונד Beats, ארבע שקעי טייפ C, תאורת לד וחישוקי 18 אינץ'.

חבילת הבטיחות האקטיבית מלאה, כולל בלימת חירום אוטונומית, בקרת שיוט אדפטיבית, בקרת סטייה מנתיב ותיקון אקטיבי של הסטייה, התרעה על רכב בשטח מת ועל תנועה חוצה מאחור. הקופרה גם מקבל 10 כריות אוויר במקום 6 בסיאט, כולל כרית לברכי הנהג, וכרית שמתנפחת בשעת תאונה בין הנהג לנוסע.

הלאון קופרה מצוידת במנוע ה-2 ליטר התקני של קבוצת פולקסווגן: טורבו-בנזין עם 190 כ"ס ותיבה הילוכים רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים.

אחרי כל החשמליות וההיברידיות שנהגתי בהן בזמן האחרון, היה כיף לשמוע מנוע מגרגר עם צליל בשרני, אפילו שהיום גם רעש המנוע הוא משהו שסונתז במעבדות. קופרה היא לא מכונית שנכנעה לפי-סי הירוק, וגם לא למסרים של עמותת אור ירוק: היא מכונית זריזה מאוד, שמאיצה בקלות למהירויות לא ממש חוקיות. לנהג יש שליטה על ההילוכים ממשוטים מאחורי ההגה, אבל אפשר גם לשים את התיבה במצב ספורט והיא עושה עבודה מצוינת בהעלאת והורדת הילוכים.

7.2 שניות מ-0 ל-100 קמ"ש היו פעם וואו, היום קרוסאוברים חשמליים סיניים שעולים עשרות אלפי שקלים פחות מהקופרה משיגים אותם בקלות חסרת מאמץ, אבל גם ללא כל הדרמה שהקופרה יודעת לייצר. אפילו צריכת הדלק הייתה סבירה יחסית לביצועים, את ימי המבחן סיימנו עם 12 ק"מ לליטר בממוצע.

דגמי הקופרה לאון, בניגוד ללאון הרגילה, מצוידים גם בבולמים אדפטיביים, שאפשר לבחור אם יהיו קשיחים או רכים יותר. אבל ברכב המבחן גם במצב הנוח הכיול היה עדיין לא מספיק נוח. זה כן מסייע לאחיזת הכביש הגבוהה, לשליטה הטובה בתנועת הגוף בסיבובים, וליכולת לנסוע מהר מאוד בכל מקום. חבל שההגה לא מעביר מספיק תחושות מהכביש.

קופרה לאון 2 ליטר (יש גם 1.5 ליטר) עולה כאמור 193 אלף שקל לפני תוספות, וביחד עם הצבע המיוחד מזנק המחיר ל-207 אלף שקל. זה הרבה כסף כשזוכרים שלאון 1.5 ליטר עולה עקרונית 135 אלף שקל, אבל אינה זמינה במלאי כבר חודשים ארוכים, וגרסת ה-2 ליטר עולה 165 אלף שקל - וגם היא אינה זמינה.

מצד שני אפילו גרסת ה-2 ליטר זולה בעשרות אלפי שקלים מב.מ.וו סדרה-1 ואודי A3 שבהן מנסה קופרה להתחרות, מאובזרת וחזקה בהרבה. קשה לדבר על תמורה לכסף במכוניות שעולות כל כך הרבה, אבל לפחות הקופרה מנסה לסמן וי גם בסעיף הזה. היא בהחלט לבושה מספיק למסיבה הזאת, ניכר שעבדה בחדר כושר, ולמרות שהיא הבחורה החדשה בשכונה, היא בהחלט מתמודדת ראויה בשוק היוקרתיות הצעירות.

על הצד הטכני: קופרה לאןן

מנוע, הנעה: טורבו-בנזין, הנעה קדמית
נפח (סמ"ק): 1,984
הספק/מומנט: 32.6/190
תיבת הילוכים: רובוטית כפולת מצמדים, 7 הילוכים

מידות:
אורך (מ'): 4.4
רוחב (מ'): 1.8
גובה (מ'): 1.44
בסיס גלגלים (מ'): 2.68
תא מטען (ליטרים): 380

ביצועים:
תאוצה 0-100 (שניות): 7.2
מהירות מירבית (קמ"ש): 227
צריכת דלק (יצרן): 14.2 ק"מ לליטר
צריכת דלק (מבחן): 12 ק"מ לליטר

בטיחות:
ציון מבחן ריסוק אירופי: 5 מ-5 כוכבים

בטיחות אקטיבית:
בלימה אוטומטית, תיקון סטייה מנתיב, התרעת רכב ב"שטח מת", בקרת שיוט אדפטיבית

זיהום אוויר:
קבוצה 13 מ-15

אחריות:
שנתיים או 100,000 ק"מ. שנה שלישית בתוספת 1,000 שקל

Support Ukraine