+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1479, סה"כ - 16586

הצרכן משלם את מחיר הריכוזיות של יבואני הרכב

29 ינואר 2019 - כלכליסט

הצרכן משלם את מחיר הריכוזיות של יבואני הרכב

העברת זיכיון אופל מתחת לרדאר חושפת את עומק הבעיות והאתגרים בענף הרכב; עודף ריכוזיות שמונע הוזלות וכניסת מתחרים חדשים לשוק; חברות ליסינג שמחוברות ליבואניות ומשמרות את המחירים הגבוהים; מיסוי גבוה במיוחד, שלא מונע את הפקקים; ויצרניות רכב שבניגוד לנהגים, כבר הבינו שהעתיד אינו במכונית הפרטית

זיכיון השיווק של מכוניות אופל בישראל עבר בתחילת השבוע בשקט יחסי מידיה של קבוצת שלמה לידיה של קבוצת לובינסקי, יבואנית פיג'ו וסיטרואן. השקט הזה נשמר בעיקר הודות לכך שלא נרשמו הרבה קופצים על הזיכיון בתקופה האחרונה. רק לפני שנים ספורות זיכיון להפצת רכב נחשב לכרטיס כניסה בטוח לאלפיון העליון, אבל כיום כמעט ולא נמצא היבואן שיסכים לקחת אותו. איך זה קרה? החלפת הידיים הזו ממחישה היטב את בעיות העומק שמהן סובל כיום שוק הרכב הישראלי. החל בריכוזיות יבואני הרכב, דרך מבנה שוק הליסינג, השינויים הגלובליים בתחום הרכב ועד מותו של הרכב כמנוע צמיחה לחברות. "כלכליסט" בחן את ארבע המגמות הללו שעתידות להשפיע על הנהג הישראלי בשנים הקרובות.

ענף ריכוזי: לא משתלם להחזיק במותג בודד

שוק הרכב הישראלי נשלט כיום בידי כמה יבואניות שמחזיקות כל אחת בשורת מותגים. כך למשל כלמוביל, שנתח השוק שלה ב־2018 עמד על 19.2% מחזיקה במיצובישי, יונדאי ומרצדס. גם צ'מפיון מוטורס, שהגיעה למקום השני בנתח השוק שלה מבין היבואנים ב־2018 עם 14.5%, מחזיקה בכמה מותגים: פולקסווגן, סקודה, סיאט ואאודי. ואילו דלק מוטורס, שנתח השוק שלה עמד על 7% אשתקד, מחזיקה בשלושה מותגים: ב.מ.וו, מאזדה ופורד. לעומת זאת קבוצת שלמה החזיקה במותג אחד בלבד – אופל, ונתח השוק שלה עמד על 1.1%. 

כלומר כיום לא ממש משתלם להחזיק מותג בודד – מה שמשמר את כוחן של משפחות יבואני הרכב הוותיקות ומונע כניסה של שחקנים חדשים לענף הרכב הישראלי, ולא מסייע לתחרות, בלשון המעטה. גם יצרני הרכב הגדולים בעולם לומדים שבישראל לא ניתן לשווק מכוניות לזכיין של מותג בודד. 

אימת הליסינג: מה קורה כששלמה שולט

בדצמבר הגיעה לארץ משלחת של בכירים מטעם אופל העולמית. המשלחת ביקרה כמה יבואני רכב גדולים ודנה עמם בהעברת הזיכיון של אופל מידי קבוצת שלמה שהחזיקה בו מ־2010, אבל אלה, לדברי גורמים בענף הרכב, לא ממש קפצו על המציאה. אחת הסיבות המרכזיות לכך, טמונה במה שמכנים בענף הרכב "מאזן האימה של הליסינג". נדרשת רק הצצה בדו"חות השנתיים של יבואני הרכב השונים כדי להבין שקבוצת שלמה נחשבת כיום לקניינית הגדולה ביותר של מכוניות חדשות מיבואני הרכב. יבואן רכב שייקח לקבוצת שלמה את הזיכיון ללא ברכתה מסתכן באמברגו רכישות של מכוניות חדשות, מה שעלול בהחלט לקצץ עבור חלק מהיבואנים את מספר המסירות במעל 15%. וכיום אין בישראל יבואנים שמוכנים להסתכן במכה כזו.

היחסים המורכבים בין היבואנים לחברות הלסינג גורמים לכך שמחירי המכוניות לצרכן מתייקרים בסופו של דבר. יבואני הרכב הוותיקים המחזיקים בכמה מותגים כפופים למכירות לחברות ליסינג. מכיוון שכך הם נאלצים לייקר את המכוניות באופן מלאכותי כדי להשאיר לחברות הליסינג מרווח פעולה ביום שבו יצטרכו למכור את המכוניות, הן בשוק "יד ראשונה אפס קילומטר" או לאחר תקופת חכירה.

שינוי עולמי: כאב ראש אירופי ואיחוד מותגים

גם שינויים גלובליים בענף הרכב לא תרמו למוטיבציה של היבואנים להתחרות על אופל. מותגי רכב אירופיים אינם נחשבים כיום להשקעה בטוחה בשוק הרכב הישראלי. פרט לסקודה, רוב מותגי הרכב האירופיים מדשדשים ונמצאים במקומות נמוכים בטבלת המסירות. בשוק הישראלי זה קורה כתוצאה ממכלול מורכב של סיבות: שערי מטבע בעייתיים; השתלטות של מכוניות קוריאניות; הנחות גדולות ברכבים מן המזרח; ירידת ערך גבוהה; חוסר רצון לשיתופי פעולה מצד ציי הרכב וכמובן גם מוניטין מפוקפק בציבור הרחב ובשוק המשומשות הנובע בעיקר מחשש מתקלות מכניות.

כל אלה הופכים את מותגי הרכב האירופיים לכאב ראש שרוב יבואני הרכב בישראל לא ממש רוצים. לדברי גורמים בענף הרכב, גם בקבוצת שלמה עצמה לא נאבקו להשאיר את אופל בקבוצה ונענו לבקשתה של אופל. בניגוד לשלמה שמלצר המנוח, שראה בענף הרכב מנוע צמיחה משמעותי, בנו אסי שמלצר מיקד את עסקי האימפריה בתחומים חדשים מאז פטירתו של האב, כולל עסקי ספנות ותשתיות לרכב חשמלי ולפי הערכות לא ראה עוד בעסקי הרכב מנוע צמיחה המצדיק שמירה על מותג בודד.

ענף הרכב העולמי עובר בימים אלה שורה של שינויים. כניסת תקנות זיהום מחמירות שעלולות להפיל יצרנים במקרי קיצון, הסכמי סחר שמאיימים על יכולתם של יצרנים גדולים למכור מכוניות בסין, ארה"ב ואירופה וכניסתן של טכנולוגיות חדשות שכופות על יצרני הרכב להכניס שותפים חדשים: חברות הטכנולוגיה.

כך, כיום הולכים ומתגבשים בענף הרכב העולמי מהלכים שהדיהם יורגשו בישראל במוקדם או במאוחר, והניסיון מלמד שבדרך כלל מהלכים גלובליים לאיחוד של מותגים מורגשים בישראל תוך שנים ספורות. לראיה, רק לפני כשנתיים הודיעה רנו ניסאן כי היא משתלטת על מיצובישי. בכירי כלמוביל זכיינית מיצובישי בישראל כבר זכו לפגוש את קרלוס גוהן נשיא רנו ניסאן, אלא שגוהן עצמו נמצא כעת בכלא, והאיחוד בין רנו וניסאן עלול להיפרם. רנו וניסאן מיוצגות בישראל על ידי קבוצת קרסו ועדיין מוקדם לדעת מה יהיה גורל הזיכיון שבידי קבוצת קרסו אם ניסאן תימכר ליצרן רכב אחר. בשבוע שעבר הודיעו פורד ופולקסווגן על שיתוף פעולה ראשון, כזה שמבוסס על הצורך ברכישה של טכנולוגיות משותפות. השפעתם של מהלכים אלה על שוק הרכב הישראלי עדיין אינה ברורה אך עסקת אופל ממחישה שככל הנראה לאף אחד אין חסינות. ברוב המקרים פיצולים ואיחודים ברמה הגלובלית השפיעו על השוק בישראל, החל במכירת זיכיון פורד לפני שנים לקבוצת דלק וכלה בהעברת זיכיון השיווק של יגואר מידי חברת מאיר יבואנית וולוו לידיה של חברת המזרח יבואנית לנד רובר, לאחר שיגואר ולנד רובר אוחדו לקונצרן JLR ההודי.

לא מנוע צמיחה: איום הפקקים והאופניים

יבואני הרכב גם לא ממש בונים על שיווק של מכוניות ממותגים חדשים כמנוף לצמיחה בעתיד. כך, בעוד שלפני שלוש שנים בלבד הגיע נתון המסירות לכמעט 290 אלף מכוניות חדשות בישראל, אשתקד נמסרו פחות מ־270 אלף מכוניות. התחזיות לשנים הקרובות צופות ירידה נוספת. בין הסיבות לכך ניתן למנות את הפקקים הגדלים; ויתור על המכונית הפרטית; חוסר נכונות של צעירים להוציא רישיון נהיגה והמעבר לאמצעי תחבורה אישיים כדוגמת אופניים או שיתופיים כדוגמת רכבים שכורים.

כך יבואני הרכב עושים לעצמם את החשבון שייתכן שבעוד כ־20 שנה החזקת זיכיון יבוא של מכוניות עלולה להיות פחות רווחית באופן משמעותי. עם זאת, עבור יבואן כדוגמת לובינסקי עדיין מדובר במהלך משתלם מכיוון שרוב התשתיות הנדרשות כדי לקלוט את מכוניות אופל, החולקות מכלולים מכאניים עם פיג'ו, מנגנוני שיווק וגם מנגנוני הפצה, כבר קיימות.

חלק גדול מן היבואנים, כדוגמת יוניון מוטורס יבואנית טויוטה, צ'מפיון מוטורס יבואנית פולקסווגן ואחרים מרוכזים כיום בתחבורה חכמה כמנועי צמיחה ואינם זקוקים לעוד מותג שידרוש מנגנוני פרסום ושיווק, שטחי ערובה, שינוע וסוכנויות.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidappappleappsaston martinaudiAudi e-tronAutoMotorautonomous carautonomous vehicleautonomus carAutopilotavtoVAZbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedEICMAelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantrahyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeIIHSInfinitiinfotainmentintelIPOiranisisIsraeljaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia SoulKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitlexusLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowminiMitsubishimitsubishi ASXmobileyemotorcyclemotorsportnavigationNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotpickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentsubaru forestersubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxitechnologytel avivterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartransporttrendstrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaVolkswagenvolvoVolvo XC40vwVW Polowaymowazeyamahayandexаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоаренда автомобиляАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортинфраструктуракамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростипробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחרדיםטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא אישייבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללוי יצחקליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב ברנומובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזמלחמת סחרממשלהמס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן מקסימהנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבקורוסקורקינטקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראליריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל-אביבתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך