ברשות התחרות גילו שחלקי החילוף למכוניות - יקרים

לפני 4 שנים, חודש - 18 נובמבר 2020, כלכליסט
ברשות התחרות גילו שחלקי החילוף למכוניות - יקרים
לפי רשות התחרות, נמצאו פערים גדולים ביחס שבין עלות החלפים למחיר הרכב, זאת בשל השונות באסטרטגיות התמחור בשוק הרכב ובשוק החלפים. כך למשל, במאזדה 2 מגיעים מחירי החלפים ל-56% ממחיר הרכב לאחר חמש שנים, בסקודה ראפיד ל-63% ואילו בג'יפ גראנד צ'רוקי ופורד אקספלורר מדובר ב-26%

עלויותיהם של חלקי חילוף בישראל משתנות בהיקף של עשרות אחוזים בין רכבים, כך עולה מדו"ח של רשות התחרות שבדק את שוק חלקי החילוף בישראל. ההשוואה, לפי רשות התחרות, נועדה ל"העלאת מודעותו של הצרכן הישראלי לקשר בין מחיר הרכב לעלות חלפיו המקוריים". במסגרת הבדיקה נמדד היחס בין עלות של סל שכולל 18 חלקי חילוף שונים בקרב 33 דגמי רכב נפוצים בישראל לבין עלות הרכבים עצמם. היחס, לפי רשות התחרות, הוא 47% בממוצע אך ישנם רכבים שבהם היחס נמוך משמעותית - 26% וישנם רכבים בהם היחס דווקא 84%.

עוד ממצא לא מפתיע מראה כי עלות החלפים שבעל רכב ירכוש לאורך חיי הרכב תהיה גבוהה יותר ככל שהרכב יהיה זול יותר, כלומר בפשטות: מחירה של המכונית הולך ויורד עם השנים כי ערכה נשחק, בעוד שהחלפים לא מוזלים ולכן עלותם ביחס למחיר הרכב גבוהה יותר, נתון הגיוני לאור העובדה שגם חלפים אשר רוכשים עבור מכונית בת חמש הם עדיין חלפים חדשים מהניילון.

לפי רשות התחרות, "הסבר אפשרי לפערים הגדולים שנמצאו ביחס שבין עלות החלפים למחיר הרכב, בין דגמי הרכב השונים, הוא שונות בין יבואני הרכב באסטרטגיות התמחור בשוק הרכב ובשוק החלפים". כלומר - יתכן שישנם יבואנים אשר מוזילים את מחירו של רכב כדי לפצות על שחיקה ברווחיות באמצעות ייקור של החלפים. יש לציין כי למרות קביעה זו של רשות התחרות על "הוזלת מחירו של רכב" – בפועל במהלך השנים האחרונות כמעט ולא התגלו מקרים בישראל בהם יבואני רכב באמת הוזילו את מחיריהן של מכוניות. להיפך, מחירי רוב המכוניות אשר משווקות בישראל עלו במהלך השנים האחרונות ואף צפויים לעלות עוד במהלך ינואר הקרוב, לאחר כניסת מתווה המס הירוק החדש לתוקף בחינואר הקרוב.

הניתוח של רשות התחרות מתייחס למגוון דגמים, עממיים וגם יוקרתיים, החל במאזדה 2 וכלה בג'יפ גראנד צ'רוקי ממודל 2015 אשר נדגמו על ידי רשות התחרות. המסקנות הן לדוגמה שבמאזדה 2 מגיעים מחירי חלפים ל- 56% ממחיר הרכב לאחר חמש שנים. בסקודה ראפיד מדובר ב63% ואילו בסקודה אוקטביה ב 47%. לעומת זאת בסוזוקי ויטארה מדובר ב 34% ואילו בג'יפ גראנד צ'רוקי ופורד אקספלורר מדובר ב 26%. עם זאת – במפתיע יש לציין כי מחברי הדו"ח אינם לוקחים בחשבון את השונות בין דגמי הרכב השונים מבחינת נקודת המוצא, כלומר את העובדה שמחירם של ג'יפ גראנד צ'רוקי או פורד אקסספלורר חוצה את רף 300 אלף השקלים כחדשים- זאת בעוד שמחירם של חלפים אשר נדגמו על ידי רשות התחרות, ברובם חלפים בסיסיים מאוד כגון מסנני שמן, אינו משתנה משמעותית מיצרן ליצרן לאור העובדה שמדובר בפריטים שאינם מורכבים טכנולוגית.

Support Ukraine