משבר הקורונה בדרך לשוק החלפים הישראלי

לפני 4 שנים, חודש - 12 פברואר 2020, גלובס
משבר הקורונה בדרך לשוק החלפים הישראלי
בכירים בענף: עשוי להיווצר מחסור בחלפי מפתח בטווח של שבועות וצפויה עליית מחירים

משבר הקורונה בסין עשוי להיות מורגש בשוק החלפים הישראלי כבר בטווח של שבועות בודדים והמצב אף יחמיר ככל שיימשך המשבר בסין. כך מעריך גדעון רייס, חבר הנהלת חטיבת החלפים לרכב באיגוד לשכות המסחר. לדבריו, שיבושי האספקה מקיפים כיום את כמעט כל יצרני החלפים בסין, כולל מפעלים שמרוכזים לאורך החוף המזרחי של סין ומרוחקים ממוקד ההתפרצות ולא רק את המפעלים במחוז חוביי, שנחשב לאתר מרכזי של ייצור חלפים.

רייס אומר שליבואני חלפי ה"אפטר מרקט" (חלפים תחליפיים) בישראל יש מספיק מלאים לכמה חודשים בכמה מהחלפים, אולם הבעיה תורגש במיוחד בחלפים המקוריים של יצרני ויבואני הרכב, שרבים מהם מיוצרים בסין מוזמנים ומגיעים בדואר אוויר בשיטת "JUST IN TIME" ולא למלאי. רייס צופה גם בעיה באספקה שוטפת של אביזרי רישוי ומעריך כי משרד התחבורה יצטרך להגמיש את התקנות ביחס למשך ההמתנה לחלפים בישראל. לדבריו יצרני חלפים רבים בסין כבר הבהירו בימים האחרונים לסוכניהם ברחבי העולם ובישראל, שצפויה עליית מחירים כאשר יתחדש הייצור והיצוא. זאת בשל עליית מחירי חומרי הגלם ועלויות הייצור הנוספות, שנגזרות מהמשבר ומהמחסור בכוח אדם.

גם רונן לוי, יו"ר איגוד המוסכים, צופה מחסור בישראל בחלפים שמיוצרים בלעדית בסין דוגמת חלקי פח וחלפים נוספים, שבדרך כלל לא נמצאים במלאים. לדבריו על סמך ניסיון העבר מחסור כזה עשוי להביא להגברה משמעותית של גניבות רכב לצורך פירוק ומכירת החלפים בישראל.

Support Ukraine