מחדל חלקי החילוף: 200 אלף חבילות בסימן שאלה

לפני שנה, 11 חודשים - 25 אפריל 2022, כלכליסט
מחדל חלקי החילוף: 200 אלף חבילות בסימן שאלה
לישראל מגיעים מדי שנה כמיליון חלקי חילוף לרכב שמזמינים נהגים לשימושם האישי; משרד התחבורה מעסיק בוחן אחד בלבד לבדיקת החלקים, והוא נפצע בתאונה לפני כחודש; מאז נוצר כאוס בתחום, וגורלן של לפחות כ־200 אלף חבילות עם חלפים לרכב לוט בערפל

נהגים שמתכוונים לרכוש עבור מכוניתם חלקי חילוף באופן עצמאי, כלומר באמצעות אחת מאלפי חנויות חלפים שפועלות בחו"ל ומוכרות סחורה לכל דכפין באינטרנט, כדאי שיידעו כי קיים סיכוי גבוה שהחבילה לא תגיע לידיהם.

האשמה טמונה במכלול של נסיבות, שמתחיל במשרד התחבורה אבל גם עובר דרך כמה חברות שילוח בינלאומיות ומקומיות ותלוי במספר רב של גורמים, טכניים ושרירותיים. גורמים המקורבים למשרד התחבורה מסרו ל”כלכליסט” כי להערכתם, מספר החבילות שכוללות חלפי רכב ונמצאות כרגע במצב שבו לא ידוע האם יגיעו לבעליהן עומד על מעל 200 אלף – וכנראה שכעת, לאחר חג הפסח, מספר זה אף יעלה משמעותית.

כיום ענף יבוא חלקי החילוף האישי (כלומר פלוני מייבא חלקים למכוניתו) פורח: לפי הערכות של גורמים העוסקים במסחר מקוון, מדי שנה מגיעים לישראל מעל מיליון חלקי חילוף שונים לרכב שישראלים מייבאים לשימושם האישי. ויש סיבות טובות מאוד לעשות זאת: מחירי חלקי חילוף לרכב שנרכשים בחנויות מקוונות בחו"ל זולים לפעמים בעשרות אחוזים ממחירי חלקי חילוף דומים בישראל. מעבר לכך, ההזמנה פשוטה: מוכרים מקוונים כדוגמת אמזון אפילו לוקחים על עצמם את נושא הטיפול במכס ובשילוח וכל מה שהלקוח צריך לעשות הוא לקבל את החלפים הביתה אחרי כשבועיים.

“לא נבצע את הבדיקה”

בפועל, כל ישראלי יכול לייבא לשימושו חלקי חילוף לרכב כל עוד הם עומדים בדרישות החוק הישראלי. דרישות החוק מופיעות באתר משרד התחבורה וכוללות מאות סוגים שונים של חלקי חילוף. משרד התחבורה אף הגדיל לעשות למען הצרכן הישראלי וברשימת חלקי החילוף המותרים ביבוא מופיעות אפילו הערות מיוחדות על פריטים מסוימים הקובעות כי פריטים אלה יהיו מותרים ליבוא בלי שיצטרכו לעמוד בתקני איכות מסוימים כל עוד מדובר ביבוא אישי, כלומר אדם מביא לשימושו. 

אבל כל זה היה נכון עד אמצע החודש שעבר. מה שעוצר מאז חלק ניכר מיבוא החלפים האישי לישראל הוא למרבה האירוניה תאונת דרכים – כזו שעבר הבוחן היחיד של משרד התחבורה האחראי על בדיקה של חלקי חילוף שנכנסים לארץ ביבוא אישי של אזרחים. לפי גורמים המקורבים לנושא, מאז שאחד משני הבוחנים שעסק בנושא יצא לפנסיה, משרד התחבורה מעסיק רק בוחן אחד שבודק חלקי חילוף לרכב. לכן מאז התאונה שעבר, יבוא חלקי החילוף האישי פשוט תקוע בחלק ניכר מהמקרים. 

כדי להבין את הבעיה יש להבין את תהליך היבוא: בימים כתיקונם אדם שמייבא חלק לישראל יכול לפעול באחת משתי דרכים. הדרך הראשונה היא להזמין את החלק ולאחר מכן להיכנס לאתר מיוחד של משרד התחבורה, ושם להזין את כל פרטי ההזמנה, כולל חשבונית הרכישה ורישיון הרכב שעבורו מיועדים החלקים. לאחר כמה ימים אנשי משרד התחבורה מאשרים או שלא מאשרים את היבוא ופרטי ההזמנה נקלטים במערכות המחשוב של מדינת ישראל. בתרחיש נוסף החבילה מגיעה לישראל בלי שהפרטים יוזנו למערכת ואז היא נבדקת בנתב”ג על ידי הבוחן של משרד התחבורה. 

אלא שמכיוון שלמשרד התחבורה אין כיום בוחן, במהלך השבועות האחרונים שלחו חברות השילוח השונות הודעות ללקוחות שהזמינו חלקי חילוף לרכב, שבהן הן מבקשות מהלקוחות להיכנס לאתר משרד התחבורה ולבצע את תהליך הרישום. ביצוע התהליך באתר המשרד דורש מהלקוח הבנה מסוימת בסיווגי מכס, ונוסף על כך, אתר משרד התחבורה, כך עולה מבדיקת "כלכליסט", קורס לעתים קרובות.

חברות השילוח נבדלות זו מזו באופן הטיפול בבעיה. מדובר בהבדלים שלפעמים הופכים גם את השילוח ממוכרים שנחשבים "בטוחים לחלוטין" לשילוח בסימן שאלה. חברת GCX שלחה ללקוחות שהזמינו חלקי רכב הודעה שלפיה יש למלא את האישורים באתר משרד התחבורה. לפי לשון הודעתה, עבור מי שלא ימלא את הטפסים "לא נוכל לבצע את הבדיקה אצלנו". החברה גם מציינת כי "באפשרותך להחליט כי אינך מעוניין לקבל את המשלוח ולפנות לאמזון להחזר כספי".

חברות השילוח כן יכולות לבצע באופן עצמאי את בדיקות חלקי החילוף וזאת באמצעות בוחנים של מעבדות מוסמכות לרכב כגון מעבדת אריאל – שמבצעת את הבדיקות בתוך שעות ספורות. אבל בדיקות פרטניות עולות עשרות שקלים. חלק מהמשלחים כן עושים זאת למען לקוחותיהם. הודעה ששלחה USHOPS ללקוחותיה מדגישה כי החברה לוקחת על עצמה את נושא התשלום עבור הבדיקות. גם געש שילוח מבצעת את הבדיקות האמורות ללקוחות שהזמינו לדוגמה חלקים באמזון בלי שתגבה תוספת תשלום. אבל משלחים אחרים ניצבים בפני בעיה. דיל טס לדוגמה הודיעה ללקוחותיה כי אם לא ימלאו את הטפסים של משרד התחבורה מראש, יידרש ככל הנראה תשלום נוסף של מעל 20 דולר עבור בדיקה חיצונית של חלקי רכב – תשלום שמכביד על לקוחות שהזמינו חבילות שערכן הוא לדוגמה עד 100 דולר.

“כסף שהלקוחות ישלמו”

גם חברות השילוח הבינלאומיות הגדולות נדרשות לנושא. בפועל, יש חנויות מקוונות בארה"ב ובאירופה שמציעות ללקוח לבחור את המשלח, כלומר פדקס, UPS וכיוצא בזאת – וישנם אתרים כדוגמת אמזון שבוחרים את המשלח באופן שרירותי, כלומר הלקוח בעצמו לא יכול לדעת האם "ייפול" על חברת שילוח שתאפשר שירותי מעבדה לאישור חלקי רכב, או כזו שתשאיר ללקוח את מלאכת מילוי הפרטים באתר משרד התחבורה, וזאת בהנחה שהאתר של משרד התחבורה יפעל. מבדיקה שערך "כלכליסט" עולה כי כאשר אתר משרד התחבורה פועל, האישור מוענק בתוך יומיים בלבד.

הכאוס ששורר בימים אלה בקרב חברות השילוח המייבאות את חלקי החילוף הוא כמובן רק ההתחלה, וזאת מכיוון שבפועל במשרד התחבורה לא מצאו פתרון. "אנחנו יכולים כמובן לפעול באמצעות מעבדה חיצונית, כלומר לעשות מיקור חוץ. אבל מעבדה חיצונית עולה כסף. כסף שהלקוחות שהזמינו חלקים יצטרכו לשלם", מסביר גורם באחת מחברות השילוח הבינלאומיות.

לדבריו, "עקרון העבודה נקרא DDP, כלומר DELIVERED DUTY PAID – המשמעות היא שקובעים סכום מראש על השילוח וכל היתר נמצא בידיים של חברת השילוח. נאמר שאמזון מעניקה לחברת השילוח 50 דולר וחברת השילוח צריכה לבצע בסכום הזה שחרור מכס, הטסה של חבילה וגם בדיקה של משרד התחבורה שהיא חינמית. אבל אם אין בדיקת משרד התחבורה אז צריך לשלם עוד למעבדה ואז השילוח לא משתלם. המשמעות היא שבעצם בקרוב אם לא יהיה פתרון, אז או שמשלוח של חלקים לישראל לא יבוצע יותר או שהוא יתייקר משמעותית – בשטח כבר יש חברות שפשוט אומרות ללקוח שאם הוא לא ימצא לבד את טופס משרד התחבורה אז זו בעיה שלו והחבילה תחזור לחו"ל". 

הכאוס הזה פועל כמובן לרעת הצרכן ולטובת יבואני הרכב. לדברי הגורם, "מי שצריך חלקים לרכב לא יחכה שהחבילה אולי כן תגיע מחו"ל ואולי לא. ליבואני הרכב ולסוכני החלקים בישראל יש חלקים זמינים ולרוב הם יקרים יותר. גם ההיצע בישראל אינו מקיף והצרכן נותר בפועל שבוי, לפחות עד שבמשרד התחבורה ימצאו דרך לפתור את הנושא". 

ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: “סוגיית בדיקת מוצרי התעבורה במכס צפויה להיפתר ביומיים הקרובים, זאת לאחר שאגף הרכב במשרד גייס לפני החג עובדים חדשים להפחתת העיכובים, שנוצרו בשל הצטברות מוצרי תעבורה שיובאו מחו”ל. במקביל, המכס ודואר ישראל פעלו בשיתוף פעולה עם אגף הרכב לצמצום הפערים ולזירוז הבדיקות. ביומיים הקרובים צפוי אגף הרכב להתגבר על העומסים שנוצרו, וכל מי שהזמין חלפים לרכב ביבוא אישי, יוכל לקבל את האישור הנדרש ולשחררם בתוך תקופה קצרה. באשר לטופס בקשה ליבוא חלקי חילוף מחו”ל, מדובר בתקלה זמנית שצפויה לבוא על פתרונה בזמן הקצר”.

Support Ukraine