ועדת הכלכלה אישרה את הרחבת השירותים שמציעים מכונאים ניידים

לפני שנתיים, חודשיים - 31 ינואר 2022, כלכליסט
מכונאים ניידים
מכונאים ניידים
מכונאים ניידים, שמגיעים ברכב שירות לבית הלקוח או לבית העסק, יעניקו שירותים שאינם חירום כמו עדכוני תוכנה והחלפת ידיות; יו"ר איגוד המוסכים טען שהתקנות מיטיבות עם בעלי מכוניות טסלה, ונענה על ידי נציגת משרד התחבורה: "התקנות לא עוסקות בטסלה. מאז שנחקקו ב-2018 הטכנולוגיה התקדמה"

דיון שגרתי שהתקיים היום (א') בוועדת הכלכלה הפך לדיון בבלעדיותה של טסלה ישראל בנושא אספקת חלקי חילוף לרכב וזכותה להעניק שירות לרכבים באמצעות מוסכים ניידים.

לאחר מכן אישרה ועדת הכלכלה את התיקון לחוק שירותי הרכב, שמאפשר את הרחבת השירותים שמציעים "מכונאים ניידים", שמגיעים ברכב שירות אל בית הלקוח, אל בית העסק שלו או אל החברה בה הרכב נמצא.

כפי שפורסם לראשונה ב"כלכליסט", משרד התחבורה יזם מהלך חקיקתי שבמסגרתו יוכלו מכונאים ניידים לבצע ברכבים מספר תיקונים שהם בהגדרתם ייחודיים כמעט לרכב חשמלי. 

מכונאים ניידים מגיעים ברכב שירות אל בית הלקוח, אל בית העסק שלו או אל החברה בה הרכב נמצא. סמכויותיהם כיום מוגבלות למדי: המכונאי הנייד יכול להגיע עם הטנדר ולבצע רק תיקוני חירום שדרושים כדי להגיע למוסך, לדוגמה תיקוני חשמל או החלפת גלגל. כעת ועדת הכלכלה אישרה להרחיב את סמכויות המכונאים הניידים, ולאפשר להם לבצע תיקונים וטיפולים ספציפיים במכוניות הנמצאות מחוץ למוסך. את התיקונים יוכל לבצע רק מכונאי שיש לו רישיון להפעלת מוסך וכמובן גם ניידת שירות.

לפי התיקון שאושר, מכונאי נייד יוכל לבצע במחשבי רכב עדכוני תוכנה והסרת התראות. הוא גם יוכל להחליף מסנן אוויר במערכת האוורור (לא מסנן האוויר של הרכב, אלא מסנן המזגן). מעבר לכך מכונאי יוכל להחליף שמשה, ידיות דלת וגם רכיבי מתח נמוך של שקע טעינה.

"התקנות לא עוסקות רק ברכבי טסלה"

מהלכים אלה הם רלוונטיים לכל רכב חשמלי באשר הוא, טסלה או כל רכב אחר, אך הדיון הפך לדיון דווקא בנושא בלעדיותה של טסלה על אספקת חלפים לרכבים המשווקים בישראל - נושא אשר צפוי לעלות לדיון במשרד התחבורה. יש לציין כי המועד האחרון לתיקון התקנות יידחה ל-30 ביולי השנה, לאחר שאלה יאושרו בקריאה שנייה ושלישית.

בדיון ציין יושב ראש איגוד המוסכים רונן לוי כי תקנות אלה מיועדות להיטיב עם בעלי מכוניות טסלה, אולם מנהלת תחום כלכלה במשרד התחבורה, לנה גרשקוביץ, הוסיפה כי התקנות לא עוסקות רק ברכבי טסלה, ומאז שאושרו ב-2018 הטכנולוגיה התקדמה. לדבריה, כיום ישנם רק 6,000 רכבי טסלה על הכבישים, כאשר בשנה עולים על כבישי ישראל כ-300 אלף רכבים חדשים, ולכן האמירה שאלו "תקנות טסלה" אינה נכונה. 

במפתיע דווקא נציג טסלה, עו"ד אילן שביט, ציין כי התקנות תואמות את המודל של טסלה. עוד ציין שביט כי טסלה "היתה בקשר עם משרד התחבורה לאחר פרסום התקנות, והיו דברים שהעירה ולא התקבלו". 

במהלך הדיון הלינו נציגי איגוד המוסכים כי טסלה מסרבת למכור חלקי חילוף למוסכים שאינם מוסך טסלה, ואינה מאפשרת למוסכים שאינם מוסך טסלה לטפל ברכביה, אף שהם מוסמכים לטפל ברכב חשמלי.

Support Ukraine