בקשה לתביעה ייצוגית על סכום של 400 מיליון שקל הוגשה נגד שתי חברות ספנות גדולות, צים הישראלית ו־NYK היפנית, בטענה כי השתיים תיאמו מחירים של משלוחי מכוניות לישראל בשנים 2002־2012. על פי הבקשה - שהגישו התובעים דורית בז’ה ושולי צבי, המיוצגים על ידי עורכי הדין אורי ברעם ויעקב סבו - מחיר הובלת מכונית נופח בסך הכל ב־100 דולר, והגיע ל־1,000 שקל ליחידה.
מה שהתניע את הבקשה לייצוגית הוא משפט שהתקיים בקוריאה נגד כמה חברות ספנות בינלאומיות. יצרניות הרכב הקוריאניות טענו כי חברות הספנות, שמשנעות מיליוני מכוניות ברחבי העולם מדי חודש, הונו אותן כשחברו יחד לתיאום מחירים בשנים 2008־2011. במפתיע, בתיקי המשפט עבי הכרס התחבאה גם התייחסות זעירה למשלוח מכוניות לישראל. במסגרת ההליך נקבע בקוריאה כי צים תשלם קנס בגובה 100 אלף דולר.
הבקשה לתביעה ייצוגית כוללת לא רק את המכוניות שיובאו ארצה במהלך אותן שלוש שנים, אלא את כל המכוניות שיובאו לישראל מן המזרח הרחוק משנת 2002 עד שנת 2012, כלומר יותר מ־2 מיליון מכוניות. על פי החישוב של מגישי התביעה, זה מספר המכוניות שמחירן נופח בשל תיאום מחירי המשלוח:.
"המשיבות וצדדים נוספים לקרטל היו מתאמות באופן רציף ושיטתי, באמצעות נושאי משרה רמי דרג, את המכרזים מול יצרני הרכב”, נכתב בבקשה לתביעה. במסגרת הקרטל בוצעו לכאורה תיאומי מחירים, תיאומי מכרזים וחלוקת שווקים באופן שהצדדים חילקו ביניהם את נמלי העולם כך שחלק מן הצדדים בקרטל נמנע מלהוביל לנמלים מסוימים כלי רכב ובתמורה צדדים אחרים לקרטל לא פלשו לנמלי יריביהם". מותגי הרכב שנדונים בתביעה הם בין היתר הונדה, מיצובישי, מאזדה, ניסאן, טויוטה וסובארו.
NYK וצים סירבו להגיב לידיעה.
חדשות קשורות