+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1608, סה"כ - 21963

בריטניה עושה מאמצים כדי להתניע מחדש את שוק הרכב, והנה מה שכדאי לישראל ללמוד

4 מאי 2020 - גלובס

בריטניה עושה מאמצים כדי להתניע מחדש את שוק הרכב, והנה מה שכדאי לישראל ללמוד

גופי מיסוי ורגולציה בעולם חוששים מקריסה אפשרית של ענף הרכב ומנסים להיאבק בכך דרך הטבות מס . מה עשו הבריטים בשוק הליסינג, מי יקבל הטבה של עד 2,000 לירות שטרלינג בחודש ומתי משרד האוצר בישראל יבין שרכב פרטי הוא צורך חיוני ולא מוצר מותרות

משבר הקורונה עוד רחוק מלהסתיים, אבל בימים אלה כבר יושבים על המדוכה אנשי מקצוע במשרדי אוצר וגופי מיסוי בכל העולם ומתלבטים כיצד להתניע מחדש את הכלכלות הפגועות והמשותקות ולהמריץ אותן.

תהליך דומה מתרחש כיום גם במשרד האוצר הישראלי כאשר נציגי כל המשרדים, וגורמי מקצוע חיצוניים, מתבקשים להציע הצעות לגיבוש חבילה להמרצת המשק הישראלי שמתכווץ "ביום שאחרי תום המשבר" - בתקווה שהיום הזה אכן קרוב.

מטבע הדברים שווקי הרכב ממקדים לא מעט מאמצי שיקום. גם בגלל היקף הפגיעה בהם - שנאמדת בסדרי גודל של מיליארדי דולרים במדינות ללא ייצור רכב ומאות מיליארדי דולרים במדינות עם ייצור רכב; גם לצורך העלאה מהירה של התל"ג דרך מרכיב הצריכה הפרטית; וגם בגלל החשיבות של שיקום שווקי הרכב ליצירה מהירת של הכנסות ממסים - משאב נדיר בתקופת הקורונה.

בישראל הנחיצות של שיקום מהיר של שוק הרכב והנגזרות שלו (שוק הליסינג, למשל) גדולה במיוחד בשל שתי סיבות: התרומה המהותית של השוק הזה למילוי קופת האוצר המתרוקנת, ותרומתו להגדלת התל"ג, שנעה בשנים האחרונות סביב כחצי אחוז לאחוז וחצי תוצר. למותר לציין שמרכיב התל"ג חיוני כיום לצורך החזרת דירוג האשראי הבינלאומי של ישראל, שנפגע לאחרונה.

המודל הבריטי: דחייה בתשלומי הליסינג

אם מישהו באוצר מעסיק את עצמו בימים אלה בשאלה איך וכמה לתת כדי להתניע את שוק הרכב מחדש, הוא יכול למצוא כמה רעיונות, שמיושמים כבר הלכה למעשה בעולם ואחת המדינות המהירות ביותר להגיב בנושא היא בריטניה.

שוק הרכב הבריטי דומה בלא מעט מובנים לשוק הישראלי. אמנם הבריטים לא מתקרבים אלינו בהיקף גביית מיסי רכב אבל מנגנון המיסוי הירוק של בריטניה ושיטות המיסוי על רכבי החברה, הם לא פחות מורכבים, יסודיים וחייבים להודות שגם חמסניים מאלה של ישראל. יתר על כן, האופי וההיקף של השימוש בליסינג תפעולי וברכבי חברה צמודים בבריטניה מזכיר את שוק הליסינג הישראלי יותר מכל מקום אחר באירופה, וגם היקף השימוש במימון כזה או אחר לרכישת רכב חדש דומה לזה של ישראל. על פי הערכות בבריטניה, בשנה החולפת כ-8 מכל 10 מכוניות חדשות שנרכשו במדינה הסתייעו במימון חלקי או מלא של גופים בנקאיים וחוץ בנקאיים ו/או של יצרני/משווקי הרכב עצמם.

לפיכך, בעיצומו של משבר הקורונה ניצבה בריטניה, ועדיין ניצבת, בפני סיכון רציני למפולת שלגים של מימון לרכב - בדיוק כמו בישראל. אמנם אצל הבריטים מדובר במימון בהיקף של כ-48 מיליארד ליש"ט ואצלנו "רק" 14-16 מיליארד שקל, ובכל זאת מדובר בסיכון פיננסי לא מבוטל, שמאיים על יציבותם של המלווים ומשתק את הרכישות בשוק הרכב חדש. ממש כמו שמתרחש כיום בישראל.

אבל בניגוד לישראל, הבריטים הגיבו מהר לנוכח האיום. מהלך הבלימה הממשלתי הראשון, שהוכרז בשבוע שעבר ונכנס לתוקף ב-27 באפריל, הוא הנחיה להקפאה של שלושה חודשים בתשלומי הליסינג של הלקוחות על כלי רכב שברשותם.

במהלך תקופת ההקפאה נאסר על חברות הליסינג לבצע מהלכים חד צדדיים לסיום חוזי הליסינג של הלקוחות או לעקל את כלי הרכב שברשותם והלקוחות יכולים להמשיך ולנסוע בכלי הרכב. אם במהלך אותה תקופה יסתיימו חוזי הליסינג הפרטיים של הלקוחות אולם לא יהיה בידם הסכום, שנדרש לרכישת הרכב בתום התקופה על פי החוזה (במסגרת הלוואות "בלון", שטיפוסיות לליסינג פרטי גם בישראל) גורמי הליסינג הונחו "לגבש עם הלקוחות פתרונות הוגנים" -למשל מימון מחדש של יתרת התשלום.

נדגיש שלא מדובר במספר לקוחות זניח: קרוב ל-450 אלף חוזי ליסינג אמורים להסתיים בשלושת החודשים הקרובים בבריטניה. אלמלא הרגולציה, רוב הלקוחות יידרשו לשלם על הרכב המשומש את מחירו, שנקבע מראש על פי הערכת אובדן הערך המקובלת. זאת למרות, שהפער בין מחיר המחירון הרשמי לבין המחיר בפועל גדל מאוד, לרעתם, בשוק המשומשות המוכה של תקופת הקורונה.

בישראל עומדים ויעמדו בסיטואציה דומה לא מעט לקוחות, שלקחו הלוואת "בלון" ויידרשו בחודשים הקרובים לשלם את המחיר המסוכם בתום התקופה. זאת לצד ציים, שלוחצים לדחות ולפרוס את תשלומי הליסינג. כולם יצטרכו לא מעט רצון טוב מגורמי המימון שמולם, שחלקם מתמודדים כיום עם קשיים לגייס אג"ח ואשראי וקשיי תזרים משלהם. בשורה התחתונה, לקוח שמועד המימון שלו מסתיים יצטרך לשלם על רכבו מחיר הרבה יותר גבוה משוויו האמתי בשל שוק שסובל מעודף היצע ולא מעט לקוחות, פרטיים ומוסדיים, שיחפשו "נקודת יציאה" מחוזים קיימים שלהם, יגלו שהיא יקרה. האם האוצר יושיט גלגל הצלה למלווים?

פטור משווי שימוש לרכב חשמלי

תהליך התנעה מחדש מעניק לממשלות הזדמנות מצוינת לכוון מחדש את השוק להשגת יעדים לאומיים, כמו למשל הטיה של הרכישות לכיוון תחבורה ירוקה בפרק זמן מהיר יחסית. גם כאן מספק השוק הבריטי דוגמה אפקטיבית למהלך.

בתחילת אפריל נכנס בבריטניה לתוקף פטור מלא ממס שווי השימוש החודשי על רכב חשמלי שצמוד לעובדים - מה שמכונה בבריטניה BIK. המהלך נקבע לתקופה של 12 החודשים הבאים תוך הבטחה, שגם ב-2021 שווי השימוש על רכב חשמלי לא יעלה על 1% משווי הרכב.

ראוי לציין, שהמהלך תוכנן והוכרז עוד בספטמבר אשתקד, הרבה לפני משבר הקורונה, אולם החלתו בעיתוי הנוכחי ממלאת כמה תפקידים: גם המרצה מחדש של שוק ציי הרכב החשוב שנפגע קשות; גם ניצול המשבר להכוונה של רכישות של שוק הציים לכיוון כלי רכב עם רמת זיהום אפסית בהתאם למדיניות הלאומית של תחבורה ירוקה; וגם הצבת אופק תכנון חיובי בפני יצרני ומשווקי הרכב, שנדרשים להשקיע בתשתית טעינה. זאת תוך התחשבות בכך שכלי רכב חשמליים עדיין יקרים יותר מדגמי בנזין ולא לגמרי תחרותיים בתור רכבי חברה צמודים, בעיקר בכל הנוגע לטווח.

בבריטניה מעריכים, שמהלך המיסוי יחסוך לחסוך לעובדים שבוחרים ברכב חשמלי כרכב חברה כ-1,000 עד 2,000 לירות שטרלינג בחודש בהתאם לסוג הרכב. נציין שמהלכים דומים מתבצעים נבחנים כיום בצורה מתקדמת גם בצרפת, גרמניה, הולנד ומדינות אחרות.

גם בישראל ניתן כיום תמריץ שווי שימוש לצורך עידוד בחירה ברכב חשמלי כרכב צמוד. מדובר בהפחתה של אלף שקל לחודש בשווי השימוש, כלומר, כרבע מגובה ההטבה הממוצעת שניתנת כיום למקבלי רכב צמוד בבריטניה. אפילו ההטבה הזו עתידה להישחק משמעותית ככל שיעלה מס הקנייה על כלי רכב חשמליים החל מתחילת 2022, בהתאם למתווה המס הירוק שפרסם האוצר בשנה שעברה.

בשורה התחתונה, אפשר בהחלט להניח, שהתקציב הכולל, שיקצה משרד האוצר בישראל לתוכנית ההמרצה של שוק הרכב, אם בכלל, יהיה מוגבל בהיקפו בהשוואה לתקציבים, שמוקצים כיום למטרה באירופה וברחבי העולם. ישראל עדיין שבויה בקונספציה, שרכב פרטי הוא לא צורך חיוני אלא מוצר מותרות עם ביקוש קשיח, בהעדר תחליפים ציבוריים ראויים, וכנראה שצריך הרבה יותר ממגפה עולמית כדי לשנות את הקונספציה. ההימור שלנו הוא שהממשלה תכבה את התבערה הנוכחית בשוק הרכב בשיטת כיבוי השריפות המקובלת בעולם השלישי. כלומר, לאפשר לאש לשרוף כל מה שניתן, ואז היא תיכבה מעצמה.

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית