+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 839, סה"כ - 23463

ענף בשינוי: מה צפוי לשוק הרכב בשנה הקרובה?

15 מרץ 2021 - כלכליסט

Illustration

שנת 2021 נפתחה עם שיא במסירות רכב אך בחודשים הקרובים צפויה האטה – עוד אחת מתוצאות משבר הקורונה המתמשך. וזה לא השינוי היחיד הצפוי בשוק הרכב בחודשים הקרובים: זמני ההמתנה לרכב חדש יתארכו בגלל מחסור ברכיבים, שוק הליסינג יעבור תהפוכות ויבואני הרכב יילחמו ראש בראש מול חברות הליסינג

שנת 2021 נפתחה לקול צהלות יבואני הרכב. לפי נתוני המסירות של החודשיים הראשונים של השנה, ענף הרכב הישראלי יכול לסגור את הסוכנויות וללכת הביתה שמח ומרוצה.

הנתונים הרשמיים מראים כי בינואר נמסרו 48,242 מכוניות חדשות, שיא של כל הזמנים. בפברואר נמסרו כ־26 אלף מכוניות חדשות, גם נתון נאה במיוחד. אך הנתונים של החודשים ינואר ופברואר אינם נתוני אמת. כלומר, מספר המסירות הוא אכן אמיתי מאוד, אך המסירות האלה אינן נובעות בהכרח מביקוש של לקוחות שמחכים למכוניות החדשות, אלא יותר מ"אפקט דחיפה" שנוצר כתוצאה מהכנסה של עשרות אלפי מכוניות לנמלי ישראל לפני שנכנסו לתוקף תקנות המיסוי החדשות, ב־1 בינואר.

אחרי ינואר המכוניות נמסרו כמובן ללקוחות הפרטיים הממתינים בכיליון עיניים, אך לא רק: לצדם המתינו גם חברות הליסינג שמעוניינות למכור את המכוניות הללו בעסקאות "יד ראשונה אפס קילומטרים".

נתוני היבוא של רשות המסים מציגים תמונה מדויקת יותר מפני שהם חושפים כמה מכוניות באמת נכנסו לארץ. לפי הנתונים, בחודשים ינואר ופברואר נכנסו 33,325 מכוניות חדשות לעומת 31,447 מכוניות בתקופה זו אשתקד. בפברואר נכנסו לישראל 15,181 מכוניות חדשות, ירידה של 5% ביחס לאשתקד. כלומר השוק מתחיל לחוות ירידה שתשפיע על הצרכנים. וזוהי לא המגמה היחידה שעומדת להשתנות. שוק הרכב עומד בפני כמה מהלכים משמעותיים ביותר, חלקם תוצאה של משבר הקורונה. הנה כמה מהם.

המסירות בפברואר השנה נמוכות מהמסירות בפברואר אשתקד, אך לא בהכרח בגלל ירידה בביקוש: חלק גדול מיבואני הרכב הודיעו ללקוחות בימים האחרונים על עיכובי מסירות משמעותיים של המכונית החדשה. בחלק מהמקרים המסירות יידחו עד אחרי יום העצמאות ואפילו עד אחרי שבועות.

הסיבה העיקרית לכך היא שיבואני הרכב הגדולים מתמודדים עם בעיות ייצור חמורות במפעלים שהסיבה להן היא מחסור ברכיבים. רשימת הרכיבים שבמחסור ארוכה וכוללת צ'יפים שמשמשים במערכות רדיו ומולטימדיה, חישוקי גלגלים שמשום מה יצרני הרכב לא מצליחים לייצר, חגורות בטיחות ומנגנוני פירוטכניקה של כריות אוויר שנמצאים כולם בחסר. 

הבעיה אינה טמונה ביצרני הרכב, אלא בספקים שלהם שאינם מסוגלים לעמוד בדרישה העולמית בעיקר לצ'יפים. כיום יצרני הרכב פועלים בשיטת "נכנס ראשון, יוצא ראשון". כלומר, כאשר מכונית מיוצרת, כל החלפים עבור ייצורה חייבים להיות זמינים. בהיעדר חלפים — אין ייצור. לכן יצרני הרכב הגדולים, החל בסקודה וכלה ביונדאי או פיאט, נאלצים להשבית את פסי הייצור. התוצאה היא התארכות זמני ההמתנה, ומשך ההשפעה יורגש בשוק הישראלי אי שם עד הקיץ.

2. חזרה לדגמי הליבה

שוק הרכב הישראלי מאופיין זה שנים בתהליך של התכנסות סביב דגמי ליבה. כלומר, יצרן הרכב מציג מכונית, המכונית זוכה להצלחה משמעותית – ואז כל המתחרים עושים את מה שהם יכולים כדי למכור כמו דגם הליבה: מעניקים מבצעים, הנחות והטבות כדי להילחם בדגם החדש.

בשוק הרכב קיימים כמה דגמי ליבה שיושקו במהלך השבועות הקרובים. בניגוד לדגמי הליבה של העשורים הקודמים שהיו דגמי ה"לחם", הפעם מדובר בדגמי ה"חמאה", כלומר דגמים שלא בהכרח יגיעו אל ציי הרכב. בקנה של יבואני הרכב ממתינים כמה דגמים בולטים: יונדאי טוסון החדש הוא דוגמה מצוינת לדגם שכבר מושך לא מעט הזמנות.

בצדו השני של המנעד נמצאים רכבים כמו ה־IX3 החשמלי של ב מ וו, רכב הכביש שטח הכל־חשמלי הראשון של היצרנית. הוא מיועד להיות סוג של רף לרכב חשמלי יוקרתי, שכן מדובר ברכב שמיועד לפנות יותר אל מי שדווקא לא רוצים להתבלט ברכישת רכב חשמלי.

3. יותר "אפס קילומטר"

שוק הליסינג, כך נדמה, נמצא בהאטה ולא בכדי. מעסיקים רבים נכנסו לתוך 2021 בהבנה ברורה שהעובדים שלהם כבר לא יגיעו למשרד מדי יום. מכיוון שכך, חברות רבות מעדיפות גם להשכיר את החניות ואת שטחי המשרדים. העובדים כמובן לא זקוקים עוד לרכב צמוד – והמשוואה ברורה. אבל דבר אחד עדיין לא טופל: חלק גדול מהמכוניות ששוחררו מהמכס עוד בדצמבר לא נמכרו ללקוחות הפרטיים אלא דווקא ללקוחות המוסדיים, כלומר לחברות הליסינג.

לחברות הליסינג יש יתרון משמעותי: הן יכולות "לדגור" על המכוניות במחסנים שלהן עד שהן צריכות למכור אותן כדי לייצר הכנסות. בדרך כלל, בחברות הליסינג יודעים היטב שיבואני הרכב ממהרים למכור את הסחורה בינואר־פברואר וכדי לא לעצבן את יבואני הרכב, בחברות הליסינג מחכים עם הסחורה למרץ־אפריל ואילך. כך יהיה גם השנה. המשמעות היא שבמהלך השבועות הקרובים ישובו לככב עסקאות "יד ראשונה אפס קילומטר". אולם בניגוד לשנים קודמות, שבהן יבואני הרכב שיתפו פעולה עם עסקאות כאלה מפני שהם אלה שמכרו את הסחורה, השנה המאבק צפוי להיות שונה. אמנם יבואני הרכב וחברות הליסינג הולכים יד ביד, אך כעת ליבואני הרכב יש הרבה יותר מה להפסיד אם הלקוחות יבחרו "יד ראשונה אפס קילומטר" מפני שמשקלם של הלקוחות הפרטיים במאזן השיווקי עלה ואילו המכוניות התייקרו, ועדיין הלקוחות שמחים לשלם ולכן כדאי להילחם על כל לקוח.

4. מלחמה על הרכב הצמוד 

היסטריית ההצטיידות של ינואר־פברואר לא הביאה בחשבון מגזר ענק שמונה מאות אלפי ישראלים: מחזיקי הרכב הצמוד. טכנית, הם לא ממש נספרו בחודשיים האחרונים. הסיבה לכך היא שהמכוניות הראשונות שנמסרו בינואר־פברואר לא הגיעו ברובן אל מחזיקי הרכב הצמוד. אלה יושבים כעת בבית ומנסים להחליט האם בחודשים הקרובים המעסיקים שלהם יבקשו מהם להגיע למשרד, כמה ימים בשבוע הם ייסעו לעבודה והאם בשביל זה הם צריכים מכונית בליסינג.

חלק ממחזיקי הרכב הצמוד נוהגים במכוניות שחוזי הליסינג שלהן הוארכו מעבר לשלוש שנות החוזה המקוריות, ובלבד שהרכבים לא יחזרו אל חברת הליסינג. אולם בחודשים הקרובים צפוי להתרחש מהלך חשוב: התו הירוק ייכנס לתוקף ויקבע מי יכול להגיע למקום העבודה ומי לא, והעובדים יצטרכו להחליט האם כדאי להם להמשיך את הליסינג. 

התגובה של חברות הליסינג תהיה להציע מסלולי ליסינג פרטי על המכוניות שהן צברו בינואר, מכוניות ששוחררו מהמכס בדצמבר ולכן מחירן זול. שוק זה של מחזיקי הרכב הצמוד הוא שוק יקר גם ליבואני הרכב וגם לחברות הליסינג, ואף אחד מהם לא רוצה לאבד את הלקוחות האלה. 

סביר להניח שמתחת לפני השטח תהיה מלחמה בין חברות הליסינג לבין היבואנים על כיסם של הלקוחות שכבר לא ירצו להחזיק במכונית בליסינג. התוצאה תהיה שפע של מבצעים והנחות. המבצעים יהיו על תשלומים נמוכים יותר, הצעת "חבילות ערך" כדוגמת חבילת טיפולים ללא עלות, אפשרויות נרחבות יותר לשדרוגים של הרכב לדגם נחשב יותר במהלך תקופת החוזה ואפילו אפשרות להחזיר את הרכב באמצע התקופה ללא קנסות.

 

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsairportalfa romeoamazonAmnon Shashuaandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaauto industryAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonBaidubatterybentleybicyclebikebikesbirdbitcoinbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar insurancecar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschargingchevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4class actionclassic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda HR-VHonda Odysseyhow toHuaweiHummerhybridhydrogenhyperloopHyundaiHyundai Bayonhyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai StariaHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSimportindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep Grand CherokeeJeep WranglerJerusalemkawasakiKiaKia Carnivalkia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitleasingLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-30Mazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMiri RegevMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNexarNHTSANIOnissanNissan FrontierNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicPangoparis motor showparkingpeugeotPeugeot 3008Peugeot 308Peugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsREErenaultRenault ZoeRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsrobotaxiRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivTel Aviv MetroTel Aviv Stock Exchangetel-avivtenderterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartrafficTraintransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberUBQukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4Volkswagen TaosVolkswagen TiguanvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавтобусы в шабатавтомобиль годаавтопилотавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автоаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБецалель СмотричБеэр-ШеваБней-БраквелосипедвелосипедистывелосипедыВерховный судводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкизарядка для электроавтоИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэлькарнтинКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодлокдаунмарафонМеирМертвое мореминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпараллельный импортпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияПольшапочтапочта Израиляправилаправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРаананаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанРамларегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТСдеротсервисскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решенияСупербуссуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливотрамвайТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автоугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на вождениеэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильэлитные автоЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטודילאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'יפיםג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטסלה נכנסת לישראלטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות סיניותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמכשירי תנועהמלחמת סחרממשלהמס הבלומס ירוקמס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמסירת מכוניותמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנגיף הקורונהנהגיםנהיגהנהיגה מונעתניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינמל אשדודנסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלנתיבי תחבורה ציבוריתסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי איגניססוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעובדי מדינהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טיגואןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקופרהקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סורנטוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשטחשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית