אלבר לא לבד: עוד 3 חברות חשודות ביבוא מקביל לא חוקי

לפני 5 שנים, 3 חודשים - 19 נובמבר 2018, כלכליסט
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
מנכ"ל אלבר לשעבר ינון עמית
לכלכליסט נודע כי רשות המסים חוקרת גם את סוכנויות הרכב אוטו מקס, איילון מוטורס וחיים לוי בפרשה שבה חשודה חברת אלבר ביבוא 1,500 מכוניות באמצעות אישורים מזוייפים. בשבוע שעבר הרשות העבירה את תיק החקירה לפרקליטות המדינה

רשות המיסים הגישה בשבוע שעבר את תיק אלבר לפרקליטות המדינה, אך פרשת אלבר, שבמסגרתה נחשדת חברת אלבר כי יבאה ארצה מכוניות ביבוא מקביל תוך הונאה לכאורה של רשויות המס, אינה מסתכמת בחקירת החברה לבדה, כך נודע ל"כלכליסט". במסגרת החקירה בודקת רשות המיסים את מעורבותן של שלוש חברות נוספות בפרשה.

בהמשך לחשיפת "כלכליסט" הודיעה רשות המיסים ביולי 2015 על תחילת חקירה נגד אלבר. לפי פרסומי רשות המיסים מלפני שלוש שנים, בכירי החברה נחשדו בהעלמת מס בהיקף של 25 מיליון שקל בשל פעילות בלתי חוקית בתחום היבוא המקביל של כלי רכב לישראל. 

לפי הפרסומים מאז, אלבר נחשדה ביבוא של כ־1,500 מכוניות בשווי של כ־150 מיליון שקל באמצעות אישורים מזויפים. בנוסף נחשדה אלבר ביבוא של מכוניות תוך הנמכת מחירים, כלומר אספקת חשבוניות כוזבות, בשווי של כ־25 מיליון שקל.

ואולם, מסתמן שבפרשה מעורבות שלוש חברות נוספות הנחשדות כי פעלו בשיטה דומה: חברת היבוא המקביל אוטו מקס שמייבאת את המותגים טויוטה, ג'יפ ומרצדס, סוכנות הרכב חיים לוי בירושלים שמוכרת טויוטה וג'יפ וחברת איילון מוטורס שמוכרת מרצדס.

אוטו מקס נמצאת בבעלות ינון עמית, שכיהן כמנכ"ל חברת אלבר עד כארבעה חודשים לפני הודעתה הרשמית של רשות המיסים על תחילת החקירה. סוכנות הרכב חיים לוי נמצאת בבעלות משפחת לוי הירושלמית. בעבר שימשה הסוכנות כזכיינית של קבוצת קרסו יבואנית רנו. איילון מוטורס נמצאת בבעלות איש העסקים זוהר אלון.

באפריל 2014 החלה אלבר לעסוק ביבוא מקביל של מכוניות מתוצרת טויוטה והונדה. יבוא מקביל הוא יבוא של מכוניות שאינן נרכשות על ידי יבואן הרכב ישירות מיצרן הרכב, אלא מסוכן של יצרן הרכב. בכך בעצם מתחרה היבואן המקביל ביבואני הרכב הוותיקים. המכוניות שייבאה אלבר לארץ נרכשו בארה"ב. עוד לפני תחילת פעילותה של אלבר החל לפעול בישראל גוף נוסף בתחום היבוא המקביל: חברת איילון מוטורס" החלה במאי 2013 לייבא מכוניות פורד ביבוא מקביל.

ממידע אודות החקירה שהגיע לידי "כלכליסט" עולה בין היתר כי עיקרי חומר החקירה מבוססים על תכתובות דואר אלקטרוני ממייל חשאי שהקים מנכ"ל אלבר הפורש ינון עמית בעודו מכהן בתפקיד באלבר. השותפים לידיעה על עצם קיומו של אותו המייל היו עמית עצמו, סמנכ"לית הכספים דאז של אלבר עירית פרנקו וסוכן מכוניות יהודי אמריקאי שעונה לשם הרשי. הרשי נחקר בארצות הברית על ידי נציגי רשויות החוק האמריקאיות. 

עוד נודע ל"כלכליסט" כי במסגרת החקירה התגלה כי כספים בהיקף משוער של כחמישה מיליון דולר הועברו על ידי עמית לידי הרשי במטרה לרכוש מכוניות עבור אלבר. ואולם, המכוניות שנרכשו בכספים הגיעו בסופו של דבר לידי סוכנות הרכב החדשה של עמית, אוטו מקס. 

מרשות המיסים נמסר: "החקירה של חברות אלבר ואוטו מקס הסתיימה והחומרים הועברו לפרקליטות מיסוי וכלכלה". עו"ד גלעד ברון ממשרד ברון ושות' המייצג את אוטומקס ומשפחת לוי, מסר כי "מדובר במחלוקת אזרחית פרוצדוראלית במהותה, מול רשויות המכס, אשר בתקווה תתבהר בהקדם. אין אלא להצר על העברת חומרי חקירה לעיתונות".

מאלבר נמסר כי "אלבר היא חברה שומרת חוק. האירוע קרה לפני כחמש שנים ונמצא בבירור על ידי רשויות החוק. ככל הידוע לנו, הבדיקה טרם הסתיימה והחברה אינה חשופה עדיין לממצאיה. אנו סומכים את ידינו על רשויות החוק כי יגיעו לחקר האמת".

מאיילון מוטורס לא נמסרה תגובה.

Support Ukraine