הסדר טיעון בפרשת היבוא המקביל: קנס של 3 מיליון שקל על "איילון מוטורס"

לפני 3 חודשים, 4 שבועות - 18 יוני 2024, כלכליסט
הסדר טיעון בפרשת היבוא המקביל: קנס של 3 מיליון שקל על "איילון מוטורס"
משה זוהר כהן, מבעלי החברה ישלם קנס של מיליון שקל ובנוסף תוטל עליו תקופת מאסר של תשעה חודשים שניתנת להמרה לעבודות שירות. בין היתר, החברה ייבאה לישראל מכוניות פורד, והציגה הצהרת ייבוא נמוכה משווי העסקה, כדי לשלם מסי קנייה מופחתים

איילון מוטורס, יבואנית הרכב המקביל הראשונה בישראל תשלם קנס בגובה שלושה מיליון שקל במסגרת הסדר טיעון. משה זוהר כהן, מבעלי החברה ישלם קנס של מיליון שקל ובנוסף תוטל עליו תקופת מאסר של תשעה חודשים אשר ניתנת להמרה לעבודות שירות, כך הודיעה פרקליטות מיסוי וכלכלה. זאת בשל עבירות הברחה, השתמטות מתשלום מכס, הגשת הצהרת ייבוא כוזבת; מסירת ידיעה כוזבת, שימוש במסמך מזויף וקבלת דבר במרמה. התיק נחקר על ידי חקירות מכס ומע"מ חיפה ועל ידי משטרת ישראל ימ"ר חוף. 

כיום פועלים בישראל שלושה סוגים של יבואני רכב: יבואן ישיר, שרוכש את המכוניות ישירות מיצרן הרכב, יבואן עקיף, הרוכש את המכוניות ישירות מסוכן בחו"ל – ויבואן זעיר שמייבא את המכוניות במספרים מצומצמים. איילון מוטורס חנכה לפני 11 שנים את סוכנות היבוא העקיף הראשון בישראל, שייבאה לישראל מכוניות מתוצרת פורד 

לפי פרקליטות מיסוי וכלכלה, בשנת 2012 נחתם בין איילון מוטורס ובין "בלו ספרינגס", מפיץ של פורד, הסכם שבמסגרתו היבואנית המקבילה תרכוש מכוניות פורד לשיווק בישראל. הסכם זה איפשר לאיילון מוטורס לקבל את היתר משרד התחבורה. בפועל איילון מוטורס אכן רכשה 49 רכבים מן הסוכנות של פורד שעמה היא התקשרה רשמית. מהם ל-45 מכוניות הופקו חשבוניות שהערך שהיה נקוב בהן היה נמוך משווי העסקה האמיתי, כדי לשלם פחות מיסי קנייה על הרכבים. מעבר לכך, איילון מוטורס רכשה 38 רכבי פורד נוספים והציגה מסמכים לפיהם הרכישה בוצעה מסוכנות בלו ספרינגס, בעוד שבפועל הרכבים נרכשו מסוחרי רכב אחרים. 

לצד ההתקשרות של איילון מוטורס בנושא יבוא מכוניות פורד, קיימת פרשה נוספת בעלת השלכות משמעותיות: איילון מוטורס, כך מתברר, היא אחת מהחברות שקשורות לפרשת אוטומקס ואלבר שבמסגרתה נחקר גם יבוא הרכב של איילון מוטורס. הקו המשותף לאוטומקס ואיילון מוטורס הוא איש הקשר- אזרח אמריקאי חרדי ששמו הוא השי צבי אריה גוטדינגר. 

גוטדינגר, כך עולה מפרסומי פרקליטות מיסוי וכלכלה היה גם איש הקשר של איילון מוטורס כאשר ביקשה להרחיב את היקף זיכיונות היבוא שלה לישראל למותגים חדשים מלבד פורד. 

לפי הודעת פרקליטות מיסוי וכלכלה התקשרו נציגי איילון מוטורס עם השי גוטדינגר וזה סיפק להם "מסמך הנחזה להיות הסכם בין קבוצת עמק איילון לבין חברת ווסטבורי (תאגיד אמריקאי המוכר כלי רכב בארה"ב), וכן הסכם הנחזה להיות הסכם בין ווסטבורי לבין יצרנית הרכב Chrysler Group LLC". כלומר, גוטדינגר סיפק להם מסמכים מזויפים המעידים על הסכמים מול סוכנויות מכירת רכב בארה"ב אשר משווקות מכוניות של קונצרן קרייזלר. לפי הפרסום, בזכות הסכמים מזויפים אלה קיבלה החברה אישורי יבוא למכוניות דודג', קרייזלר וג'יפ. בסך הכול יובאו ארצה 64 מכוניות בהסתמך על המסמכים המזויפים. בנוסף סיפק גוטדינגר חשבוניות מכר מזויפות בסכומי רכישה נמוכים משווי המכוניות האמיתי.

Support Ukraine