המועצה האירופית לבטיחות בדרכים (ETSC) פרסמה את הדוח השנתי שלה ומראה עד כמה מצב תאונות הדרכים בישראל גרוע בהשוואה לשאר מדינות האיחוד.
אחרי שנתונים קודמים של המועצה שימשו את מבקר המדינה בדוח החריף שלו, מביאה המועצה נתונים חדשים: ישראל משתרכת כמעט מאחורי כל מדינות אירופה ונמצאת במקום ה-30 מתוך 32 מדינות בשינוי מספר ההרוגים בשנים 2023-2013.
בזמן שמדינות אירופה הצליחו להוריד את מספר ההרוגים בשיעור ממוצע של 10% באותן שנים. בישראל לעומת זאת, מספר ההרוגים בשנים 2023-2013 לא רק שלא ירד אלא זינק ב-17.5%. רק סלובקיה (עליה של 19.7%) והולנד (עליה של 20%) הציגו תוצאות גרועות יותר מישראל. לעומת זאת פולין (ירידה של 43.6% בהרוגים) נמצאת במקום הראשון, לוקסמבורג (ירידה של 42.2%) ונורבגיה (ירידה של 41.2%) מובילות את טבלת המדינות המצליחות בעשור האחרון.
אפילו כאשר מצמצמים את הבדיקה לשנים 2023-2019, לעומת הפחתה ממוצעת של 10.3% במספר ההרוגים באירופה, בישראל לעומת זאת נרשמה עליה בהרוגים בשיעור של 2.3% נתון אשר מציב אותה במקום ה-24 מתוך 32 מדינות אירופה. בארבע השנים האחרונות הייתה מירי רגב שרת התחבורה במשך שנתיים במצטבר, מרב מיכאלי במשך שנה וחצי, ובצלאל סמוטריץ' במשך חצי שנה.
במועצה בדקו גם את השינוי שעשתה כל מדינה בתחום הפצועים קשה בתאונות דרכים. ישראל ניצבת במקום ה-27 מתוך 30 מדינות אירופה בשינוי במספר הפצועים האלה בשנים 2023-2019. בזמן שמדינות אירופה צמצמו את שיעורים ב- 9.5% בממוצע, בארץ נרשמה עליה חדה של 23.7%.
בבחינת ההרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה ניצבת ישראל במקום ה-14 מתוך 22 מדינות אירופה. הממוצע האירופי נאמד ב-5.7 הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה וישראל נמצאת מעט מתחת לממוצע עם 5.5 הרוגים לכל מיליארד ק"מ נסועה (שנים 2023-2021).
עו"ד יניב יעקב מנכ"ל עמותת אור ירוק: "האירופים נותנים למדינת ישראל ציון נכשל בכל הקשור למאבק בקטל בדרכים וזה מתחבר גם לדוח הקשה והחמור של מבקר המדינה. מדינות אירופה מוכיחות שנה אחר שנה כי תאונות הדרכים הן לא גורל משמים אלא מלחמה שאפשר לנצח בה, בזמן שישראל משתרכת מאחורי כמעט בכל תחום. הכשלון הגדול הוא תוצאה ישירה לצמצום התקציבים שהמדינה משקיעה בעשור האחרון במאבק בקטל בדרכים, ובעיקר לאדישות הממשלתית לנוכח המצב הקשה בכבישים".
הדוח מכסה כאמור את התקופה שעד סוף 2023. ב-2024 המצב רק הפך גרוע יותר: מתחילת השנה נהרגו בכבישי ישראל 217 בני אדם, 23% יותר מאשר בתקופה המקבילה אשתקד.
חדשות קשורות