תאונות דרכים: מס' ההרוגים בעשור ירד, אבל יותר הולכי רגל נהרגו

לפני 8 שנים, 6 חודשים - 30 מאי 2016, Walla!
תאונות דרכים: מס' ההרוגים בעשור ירד, אבל יותר הולכי רגל נהרגו
מספר ההרוגים בישראל בתאונות דרכים ירד מ-465 בשנת 2005 ל-317 ב-2014, אבל חלקם של הולכי הרגל בהרוגים צמח מ-29% ל-41%

"כולם מתעלמים מהפיל שבחדר", אומר פרופ' אמריטוס דוד שנער ומתכוון להולכי הרגל, רוכבי האופניים והאופנועים - משתמשי הדרך הפגיעים, שחלקם היחסי בסך כל ההרוגים בתאונות דרכים ממשיך לעלות. לפי דוח הלמ"ס שפורסם בשבוע שעבר נרשמה בישראל עלייה של 16% במספר תאונות הדרכים מ-2014 ל-2015, כך גם עלה מספר ההרוגים ל-322 ב-2015, מ-317 ב-2014. צריך לומר: המגמה הכללית היא של ירידה ברורה בהרוגים ובתאונות, אלא שמגמה חיובית זו מסייעת יותר לקבוצה אחת של משתמשי דרך ופחות למשתמשי דרך אחרים.

"במשך שנים תקנות הבטיחות התעלמו מהמשתמשים הפגיעים", אומר פרופ' שנער, המשמש כיועץ בכיר לרשות לבטיחות בדרכים. "ההתמקדות היhתה בגדרות הפרדה, חגורות בטיחות וכריות אוויר - מתקנים המגנים על הנוסעים במכונית. אפילו האמצעי החדשני ביותר - המערכת של מוביליי - הוא כזה".

הנתונים המופיעים בגרפים חושפים את התוצאות של מדיניות זו. אף שמספר ההרוגים בישראל ירד מ-465 ב-2005 ל-317 ב-2014, חלקם של הולכי הרגל בהרוגים צמח מ-29% ל-41%, בעוד שחלקם של ההרוגים כנוסעים וכנהגים במכוניות ירד מ-25% ל-15% ומ-30% ל-25%, בהתאמה.

המצב בארץ אינו יוצא דופן. בפאנל בטיחות בדרכים שהתקיים בפורום התחבורה של OECD לפני שבועיים בגרמניה, הוצגו נתונים דומים לגבי אירופה. הגרפים מציגים את התפלגות הנפגעים בגרמניה בשנים 2010-2014: מספר ההרוגים הנוסעים במכוניות הולך ויורד (מ-1,840 ב-2010 ל-1575 ב-2014), ואילו מספר הולכי הרגל ההרוגים עלה תוך 4 שנים מ-476 בשנה ל-523, ומספר ההרוגים על אופניים עלה גם הוא.

בצרפת המצב דומה. הירידה בהרוגי תאונות הדרכים בין 2010 ו-2014 שהסתכמה בשיעור 15%, פוסחת על הולכי הרגל, רוכבי האופניים והאופניים החשמליים. פחות ממחצית 3,384 ההרוגים בתאונות דרכים בצרפת ב-2014, היו נוסעים ונהגים במכוניות. 499 היו הולכי רגל (15% מסך כל ההרוגים), עלייה של 4% בארבע שנים ו-7.3% בהשוואה לשנת 2013. גם שיעור ההרוגים בין רוכבי האופניים עלה ב-8.2% מ-2013 ל-2014, והגיע ל-159. 165 רוכבי האופניים החשמליים נהרגו, עלייה של 4% בהשוואה ל-2014, כך לפי הרשות הצרפתית לבטיחות בדרכים (ONISR).

לפי הלמ"ס האיטלקי (Istat), נרשמה בין 2010 ל-2014 ירידה תלולה בהרוגי תאונות: מ-7,096 ל-3,831, 578 מתוכם היו הולכי רגל ו-273 רוכבי אופניים. ההרוגים במכוניות היו פחות ממחצית (1,491), ו-704 נהרגו כרוכבי אופנועים, הנפוצים באיטליה ככלי רכב. בספרד, התמונה דומה - ירידה במספר ההרוגים, עם השפעה גדולה יותר על המכוניות מאשר על כלי הרכב הקלים והולכי הרגל.

Support Ukraine