+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1328, סה"כ - 22471

השיתוף ינצח? הרכב האוטונומי לא מאיץ, אבל המיניבוס כן

30 ינואר 2019 - כלכליסט

השיתוף ינצח? הרכב האוטונומי לא מאיץ, אבל המיניבוס כן

יותר שחקנים קטנים בעולם הרכב מעדיפים להתרחק מחלום הרכב האוטונומי הפרטי לטובת שאטלים: מעין מיניבוסים עירוניים, חשמליים ואוטונומיים. הם יעילים יותר, יכולים להכיל הרבה יותר נוסעים ופשוטים בהרבה לפיתוח והפעלה

חלום הרכב האוטונומי הפרטי ממשיך לדשדש ותחזיות עכשוויות דוחות את מועד כניסתו לשוק לשנת 2030 לפחות. אלא שלתוך הוואקום הזה נכנסים שחקנים חדשים שמאיימים לשנות את כללי המשחק. בתערוכת הרכב שהתקיימה בפריז לפני כשלושה חודשים הוצגו שלל מכוניות חדשות מבית סקודה, פרארי, למבורגיני ועוד רבות, אך את ההצגה גנבה מכונית קטנה ומוזרה למדי, מעין אקווריום על גלגלים של חברת NAVYA הצרפתית.

בניגוד ליצרני הרכב הגדולים שמכוניותיהם הדוממות השקיפו על באי התערוכה ממעמדים גבוהים ומושקעים, המכונית של NAVYA נסעה במרץ בגשם השוטף בין ביתני התערוכה והסיעה את מבקרי התערוכה ממקום למקום. נסיעת מבחן קצרה חשפה כי המושב האחורי של ה־NAVIYA פשוט למדי, במרכזה מותקנים שני עמודי אחיזה. הנסיעה בה אטית ושקטה לחלוטין כיאה למכונית חשמלית ויש בה מקום לשישה נוסעים פלוס מינוס, לא כולל נוסעים שעומדים. 

הישיבה אינה נוחה במיוחד כי היא לא צריכה להיות נוחה, אך החלק החשוב ביותר אינו איכות הנסיעה, השקט או עוצמת המזגן אלא העובדה שאין נהג. מכונית המבחן מנווטת בזהירות בין דוכני התערוכה, הדלתות נפתחות כשצריך כדי להעלות ולהוריד נוסעים וה־NAVIYA אפילו בולמת בפתאומיות כשהולך רגל מתפרץ למסלולה תוך הפעלת סדרה של צלצולים חזקים. כל זה, השקט, הצלצולים וכמובן הנסיעה האוטונומית, מתרחשים בשטח בזמן שיצרני הרכב הגדולים עדיין מתחבטים בשאלה האם לייצר רכב אוטונומי, מתי לייצר אותו וכיצד הוא ינוע על הכביש.

כלי רכב שמותאמים לסגנון החיים האורבני

NAVIYA אינה נמנית עם יצרניות הרכב הגדולות והוותיקות, אך היא רחוקה מלהיות היצרנית היחידה שממקדת את מאמציה בייצור של שאטלים אוטונומיים. שאטל הוא מעין רכב פשוט למדי, סוג של מיניבוס שמשמש בעיקר להסעת נוסעים במרחב העירוני. כיום קיימים רכבי שאטל גדולים יותר ובעלי יכולת גבוהה יותר שמסוגלים לנסוע במרחב הבין־עירוני. כיום, בעידן שבו ברור שהרכב האוטונומי אינו קרוב כפי שניתן היה לשער, יותר ויותר יצרנים שאינם בהכרח יצרני רכב מתמקדים בשאטלים.

קונטיננטל, בוש, ZF, כל אלה נערכות בימים אלה לייצור של שאטלים עירוניים חשמליים וגם אוטונומיים לחלוטין. בניגוד ליצרנים הקטנים, יצרניות הרכב הגדולות הרבה יותר הססניות: בעוד השאטל של NAVIYA מסוגל כבר לנסוע, רכבי שאטל של היצרנים הגדולים, כדוגמת ה־E CUBE של טויוטה, עדיין נמצאים בשלב הקונספט.

אך מדוע דווקא השאטלים הם אלה שלוכדים את תשומת לבה של תעשיית הרכב האוטונומי? "אחד הסודות הלא כמוסים של תעשיית הרכב העולמית הוא שבניגוד לבאזז החזק שהיה רק לפני שנה־שנתיים על רכב אוטונומי, היום התעשייה העולמית לוקחת צעד אחורה", מסביר בכיר ביצרנית רכב שבחר לא להיחשף. לדבריו, "ענף הרכב העולמי מצא עצמו במצב של אין ברירה. חייבים להראות למשקיעים רכב אוטונומי, אך הציבור הרחב לא רוצה רכב אוטונומי. ומעבר לכך יש עוד בעיה: רכב אוטונומי לא דורש התאמה של חלק מהסביבה לרכב האוטונומי — הוא דורש התאמה של כל הסביבה. החל בכביש וכלה בעצים שליד הדרך. ומכיוון שכך, רכב אוטונומי אמיתי הוא משהו שלא נראה עד 2030 וכנראה שגם בשנת 2040 לא ממש נראה רכב אוטונומי. התעשייה מחפשת כיוון שכן יישם את מה שנלמד בתחום, ותעשיית השאטלים היא אידיאלית".

מה הופך את השאטל ליותר מתאים לנסיעה אוטונומית ממכונית נוסעים? ראשית, מדובר בכלי רכב יעילים. בניגוד למכונית נוסעים רגילה, שאטל אוטונומי מסוגל לשאת מספר גדול של נוסעים, לפחות בגרסאות הגדולות. אב־טיפוס שהוצג לאחרונה על ידי ZF הגרמנית מסוגל להסיע עד 15 נוסעים בו־זמנית, זאת בניגוד למכונית נוסעים רגילה שמסוגלת להסיע 4–6 נוסעים במקרה הטוב. מעבר לכך, שאטלים מותאמים באופן מושלם לסגנון החיים האורבני. בעידן שבו יצרני הרכב צופים כי הבעלות על מכוניות תצטמצם משמעותית בשנים הקרובות לטובת רכבים שיתופיים, השאטל מאפשר תנועה עירונית משותפת לכמה נוסעים, והאופן שבו הוא "אורז" את הנוסעים מאפשר לא רק הכנסת מספר נוסעים גדול, אלא גם הטענת מטען.

נסיעה אטית ואוטונומית במסלול שנקבע מראש

בניגוד למכונית נוסעים אשר שוהה בחניה בלילות, שאטל יכול לפעול כל הזמן. לפני כמה שבועות, כאשר חברת בוש הגרמנית חשפה את השאטל שלה בתערוכת CES, הצהירה החברה כי עד שנת 2025 היא צופה שכ־2.5 מיליון שאטלים ינועו בכבישי העולם וכי השאטלים יוכלו להיות פעילים 24 שעות ביממה. 

לדברי קובי מרנקו, מנכ"ל ארבה רובוטיקס העוסקת בפיתוח חיישנים לתעשיית הרכב האוטונומי, "לשאטל יש כמה יתרונות, הוא לא נוסע מהר ואז טווח הגילוי של החיישנים האוטונומיים פחות חשוב. הפקקים פחות בעייתיים. המורכבות של קבלת ההחלטות יורדת. קבלת ההחלטות היחידה היא האם לבלום כשהולך רגל יורד לכביש.

"השאטל רק צריך לדעת כיצד לעצור בתחנה וזה מוריד את הצורך במעבד חזק. אין בעיית מיפוי כי הסביבה ממופה ברמת העץ או הגדר. הסביבה אינה מסובכת. חלק מיכולתו של רכב אוטונומי לדעת איפה הוא נמצא הוא פונקציה של מפות. גם שאטל שייסע ברחובות ערים ייסע יחסית לאט. אם עושים למשל שאטל שמקיף מסלול מוגדר, אזי המסלול שלו קל. הוא לא מתמודד עם הבעיות שאוטובוס אמיתי מתמודד עמן.

"השאטל הוא מקרה קל, מייצרים סביבה שהיא מוכנה מראש ועליה אפשר לאמן את המערכת כמה זמן שרוצים ומכינים מראש נתיב. השאטל גם מצמצם עלות כי הוא עובד הרבה. 15 אלף דולר של סנסורים לא מורגשים ברכב שעובד כל הזמן".

עוד מדגיש מרנקו כי בניגוד למכונית נוסעים רגילה, לשאטל אין מחזור הזדקנות. כלומר, הנוסעים לא דורשים את הדגם החדש ביותר. לדבריו, "שאטל יכול לנסוע עשר שנים. אם לקוח ייסע באובר במכונית בת עשר, הוא יסבול. בשאטל, לעומת זאת, אין מחזור החלפת רכבים קצר, זה אוטובוס ואין כאן דרישה לשיא הטכנולוגיה. שאטל יהיה הרבה לפני רכב אוטונומי".

הניסוי של תל אביב: שאטל של 12–18 נוסעים

במקביל לתמורות העולמיות, בתל אביב צפוי להתחיל בעוד כשנה עד שנתיים ניסוי שאטלים משותף לפולקסווגן העולמית, מובילאיי וצ'מפיון מוטורס. ממידע ראשון שנחשף בשבוע שעבר ב"כלכליסט" על אודות הניסוי עולה כי השאטלים העיקריים יהיו מעין רכבים מסחריים של חברת MOIA. השאטלים ייועדו לשאת בין 12 ל–18 נוסעים. בשלב ראשון הם צפויים להיות תחת השגחת נהג שתפקידו יהיה לתעד את מספר ההתערבויות שיידרשו, לפני מעבר לנהיגה אוטונומית.

בניגוד לשאטלים אחרים, לדוגמה של NAVIYA, השאטל של פולקסווגן לא ינוע במסלול קבוע אלא יפעל בהתאם לדרישות הנוסעים, כלומר מי שיזמין את השאטל באמצעות אפליקציה. לדברי ד"ר ענת בונשטיין, ראש מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה, "שאטלים הם סוג של מאמצים מוקדמים, שם נמצאת הטכנולוגיה שצריך. השאטלים שיפעלו למשל בתל אביב בעתיד באמצעות פולקסווגן לא יתחרו באוטובוסים כי שאטלים הם חכמים יותר, ולכן הם יכולים להגיע אל הנוסעים לפי אפליקציה. אנו מבצעים את הניסוי בתל אביב עם פולקסווגן כדי לספק את הפלטפורמה הרגולטורית ליצרנים נוספים שיגיעו, ואנו יודעים שבעתיד הדבר יקרה".

תל אביב אינה המוקד היחיד לניסויי שאטלים אוטונומיים. בעוד כמה שנים צפוי להתקיים ניסוי דומה באשדוד באמצעות חברה סינגפורית, אך לא כל מיקום נחשב אידיאלי לשימוש בשאטלים. "שאטלים מיועדים למי שאין לו מכונית, או למי שרוצה להשאיר את המכונית בבית. הם צריכים לפתור בעיות של גודש תחבורתי", מסביר גורם המקורב למשרד התחבורה. 

לדבריו, "לא כל שאטל באמת מצדיק את השימוש בו. כאשר מדובר במקומות שבהם אין גודש, או מקומות שיש בהם שפע של חניה, ייתכן שהשאטל פשוט לא יצליח לעבוד כראוי מסיבה פשוטה של היעדר לקוחות מתאימים שיסכימו לנסוע בו. במקרה כזה מדובר בשאטל שאינו משתלם. מטבע הדברים יש הרבה גורמים וחברות שעבורם המילה שאטל מהווה סוג של קרש קפיצה, אך לא כל שאטל הוא שאטל יעיל".

 

 

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsapriliaaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleAutonomous Vehiclesautonomus carAutopilotAutotechAvisavtoVAZawardsAyalonbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBMW X5BoschBubblebugattiBuickbusesCadillacCadillac EscaladeCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChevrolet BoltChevrolet SuburbanChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscoronavirusCOVID-19crash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDacia SanderoDaihatsuDaimlerDanDelekDensoDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriverless carsdriving tipsDSDS3ducatie-scooterE-ScooterseggedEICMAElbitElectraElectreonelectricElectric VehiclesElon Muskemission scandalemissionsEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord ExplorerFord F-150Ford FiestaFord FocusfranceFrankfurt Motor Showfuelfuel economy scandalfuel pricefunnyGACgeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmGMCgooglegoogle mapsgovernmentgreenhackersHaifaharley-davidsonhealthhondaHonda Civichonda cr-vHonda Odysseyhow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantraHyundai i10hyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai SonataHyundai TucsonHyundai VelosterIDFIIHSindiaInfinitiinfotainmentInnovizinsuranceintelIPOiranisisIsraelIsrael RailwaysjaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep CompassJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia niroKia Optimakia picantokia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKia TellurideKia XCeedKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverLand Rover DefenderlawsuitLeolexuslidarlight railLimeLincolnlockdownlrtluxuryluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-30Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesmetroMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowmilitaryminiMinistry of TransportMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyeMoose TestmoovitmotorcyclemotorsportnavigationNCAPNEVSNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNissan QashqaiNissan RogueNorwayNvidiaoecdofoopelopel corsaOpel Insigniaopel mokkaOtonomopanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 5008Peugeot 508pickuppolicePorscheportugalpricepricespsapublic transportQorosrailwayRakevet Israelramrange roverratingsrecallrecallsrenaultRivianroad 6road accidentroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsSaverOnescandalscooterseatseat aronaSeat IbizaSECself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaskoda citigoSkoda EnyaqSkoda FabiaSkoda KodiaqSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energysouth koreaspainspy shotspy shotsSsangYongstartupsstatisticsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru VizivSubaru WRXsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedenTactile MobilitytakatatariffTASEtaxtaxestaxitechnologytel avivtel-avivterrorismteslaTesla Model 3Tokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota SupraToyota Yaristrade wartraffictransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenVolkswagen GolfVolkswagen ID.4volvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexyangoаварииавтобусавтобусыавтобусы в субботуавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАЗСАккоАрадаренда автомобиляАфикимАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские прававыборыГерцлиягибридгибридные автогибридный автомобильГиватаимгородской транспортгорючееГуш ДанДавид ЛубинскиДелек Моторсдизельдизельгейтдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконызаправкиИерусалимИзраильимпортимпорт автоинфраструктураИранИсраэль КацКавимкамерыканатная дорогакарантинКарасо МоторсКармельКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКитайКнессетКольмобилькомпенсациякоронавирускоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортограниченияотзывотзывыпаркингпарковкапарковкиПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтапочта Израиляправительствопревышение скоростиПрибрежное шоссепробкипродажа автопродажипроишествияРаанаРав-КавРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-Ганрегистрация авторейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСамарияСАМЛАТсервисскандалсоветыстатистикастатитстикастрахованиестраховкасубботние автобусысудсудебные решениясуперкарыСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтендертерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртехпаспорттопливоТрансизраильское шоссетранспорттранспорт в шабаттраснпорттрафикугонугон автомобилейУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЦфатЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкзамен на праваэкзамен по вождениюэкологияэлектроавтоэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыэлектромобилиэлектромобильЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד המוסכיםאיגוד יבואני הרכבאיכות הסביבהאילתאינטלאינפיניטיאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלון מאסקאלפא רומיאואלפא רומיאו סטלביואפליקציותארהאשדודאשראיבב.מ.ווב.מ.וו.בטיחותבטיחות בדרכיםבטיחות ברכבבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבית המשפטבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלבצלאל סמוטריץ'בריטניהגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגניבת רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידואר ישראלדוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדיימלרדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהלשכה המרכזית לסטטיסטיקההמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהועדת הכספיםזיהוםזיהום אווירחחברות ביטוחחברת החשמלחדשות הרכבחדשנותחולוןחוק ההסדריםחורףחיפהחלקי חילוףחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה יאריסטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסטיםטסלהטרייד איןיבואיבוא אישייבוא מכוניותיבוא מקביליבוא רכביבואן רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי i20יונדאי טוסוןיונדאי קונהיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםירין שטרןישראלישראל כץכבישכביש 6כביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוחית רישוילוי יצחקלימוד נהיגהליסינגלנד רוברלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחן נהיגהמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב באודימבצעי רכב באופלמבצעי רכב ביונדאימבצעי רכב במאזדהמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסוזוקימבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפולקסווגןמבצעי רכב בפורדמבצעי רכב בפיאטמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב בקיהמבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמהירותמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחאהמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיזוגים ורכישותמיכאל לוימינוי בכיריםמיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמיצובישי אטראז'מיצובישי ספייס סטארמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות חשמליותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכוניתמכונית אוטונומיתמכונית היברידיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכירות רכבמכסמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירותמסירות רכבמסירות רכב חדשמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשאיתמשה כחלוןמשומשותמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיהמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן אלטימהניסאן ג'וקניסאן ליףניסאן מקסימהניסאן סנטרהניסאן קשקאיניסוינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיב פלוסנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאן יאנגסאנגיונגסאנגיונג רקסטוןסובארוסובארו אימפרזהסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסוזוקי סוויפטסוזוקי קרוסאוברסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיטרואן ברלינגוסייברסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה סקאלהסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעומסי תנועהעופר אבנירעיריית תל אביבעליבאבאעמדות טעינהעמדת טעינהענף הרכבערדפוינטרפולקסווגןפולקסווגן טרנספורטרפולקסווגן פולופורדפורד פוקוספורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפלאג איןפנגופסחפקק תנועהפקקי תנועהפקקיםפראריפשיטת רגלץצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקאוואסאקיקבוצת קרסוקורונהקורוסקורקינטקורקינט חשמליקורקינט שיתופיקורקינטיםקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה קרניבלקיה ריוקל אוטוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרלוס גוהןקרסו מוטורסראליראםרב קורגולציהריקולרישוירישיוןרישיון נהיגהרישיון רכברכברכב אוטונומירכב היברידירכב חברהרכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררמת גןרנורנו זואירנו מגאןרנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהרשיון נהיגהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט טראוורסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשמאיםשר התחבורהתתאונהתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתיקוןתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתערוכת ז'נבהתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית