מכס אפס על חלקי חילוף? גם ההוזלה תהיה אפס

לפני שנתיים, 5 חודשים - 24 מאי 2022, כלכליסט
מכס אפס על חלקי חילוף? גם ההוזלה תהיה אפס
שר האוצר חתם על צו המבטל את המכס על יבוא חלפים לרכב, אבל מי שחושב שעלות הטיפולים במוסך תפחת עשוי להתבדות. ראשית, כבר היום מחצית מיבוא החלפים מגיע ממדינות פטורות ממכס. ואת הצו החדש עשויים היבואנים לנצל כדי לפצות את עצמם על הזינוק במחירי השינוע בשנתיים האחרונות

בשבוע שעבר נפל דבר בשוק החלפים: משרד האוצר הודיע כי השר אביגדור ליברמן חתם על צו לביטול של מכסים בכמה תחומים – מוצרי טקסטיל, כלי מטבח וגם חלקי חילוף לרכב. על פניו, ביטול של המכס המוטל על חלקי חילוף לרכב הוא צעד חשוב. שכן, עלויות הטיפול והתחזוקה במכוניות בישראל אינן זולות בכלל. אבל בפועל, ספק אם ביטול של המכס על חלקי חילוף לרכב באמת יורגש על ידי הצרכן הישראלי.

לפי הנתונים העדכניים ביותר של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ערך היבוא של חלקי חילוף לישראל בשנת 2020 עמד על כ־139 מיליון דולר. ערך יבוא זה הוא רק מה שנקרא ערך CIF, כלומר Cost, Insurance, Freight - העלות “היבשה” של החלק, עלות הביטוח ועלות השינוע, ללא המסים. 

אבל מחירו של חלק חילוף אשר נכנס לישראל אינו מורכב רק ממחיר CIF. מדובר למעשה בתחשיב מורכב מאוד שכולל מס קנייה בשיעור של 12% עד 56% בהתאם לסוג החלק, מכס בשיעור של 7% וגם מע"מ. המיסוי על חלקי חילוף בישראל מוטל באופן טורי, כלומר מכס על מכס על מכס. לדוגמה: אם חלק יוצא מחו"ל ומחירו ה"יבש" הוא 100 דולר, על מחיר זה מוטלת גם עלות משלוח. מס הקנייה יחושב בהתאם למחיר עם עלות המשלוח, והמע"מ יחושב גם הוא בהתאם לסכום הכולל.

מכס הוא סכום שנגבה עבור מוצרים שמגיעים לארץ ממדינות שאין עמן הסכם סחר (המכס על חלקי חילוף לרכב הוא 8%-6%). ישראל מחזיקה ברשימה ארוכה ומכובדת מאוד של מדינות שכן מקיימות איתה הסכמי סחר, לדוגמה כל מדינות האיחוד האירופי, ארה”ב, בריטניה, דרום קוריאה שהצטרפה להסכמים ממש לאחרונה, מקסיקו ומדינות נוספות. מדינות אלה, שישראל מקיימת עמן הסכמי סחר שמלכתחילה פוטרים את הסחורה מהן מתשלום מכס, הן היצרניות הגדולות ביותר של חלקי חילוף. מידע מפורט על אודות פילוחי היבוא של חלקי חילוף לרכב לפי מדינה לא קיים, אבל לפי הערכות, יותר ממחצית מחלקי החילוף שמיובאים לארץ מגיעים ממדינות שעל חלקי חילוף מתוצרתן לא מוטל בכלל מכס.

להגדיל את התחרות

אבל יש שתי מדינות שמייצאות לישראל חלקי חילוף שעמן דווקא אין לנו הסכם: יפן וסין. במקרה של יפן, יבואני חלקי החילוף מצאו מזמן דרכים לעקוף את הבעייתיות הכרוכה ביבוא של החלפים: היבוא פשוט מבוצע ממדינות אחרות, מה שלא קשה במיוחד לנוכח העובדה שייצור החלפים של יצרני הרכב היפניים כבר לא מבוצע כולו ביפן.

באשר לסין, כאן קיימת בעיה אחרת שתמנע מהלקוחות בישראל ליהנות מהנחות משמעותיות: החלקים המיוצרים בסין הם חלקים זולים, לרוב תחליפיים, כאלה שמיובאים ארצה בדולרים בודדים, כלומר ההנחות שיגיעו בסופו של דבר לכיסו של הצרכן, אם בכלל, יתבטאו באגורות ספורות.

מה ההיגיון בביטול של המכס על חלפים, שבכל מקרה מגיעים בחלקם הגדול ממדינות שישראל אינה מטילה מכס על סחורות מהן? לפי הסברים שניתנו בעבר ל"כלכליסט", מטרת המהלך היא להגדיל את התחרות בשוק, וזאת באמצעות פתיחתו ליבואנים חדשים של חלקי חילוף, כאלה שעד כה לא יכלו להיכנס לעסקי החלפים. כלומר, אם יבואן מסוים מייבא חלקי חילוף מצרפת למשל, כעת יוכל להגיע יבואן חדש שייבא חלקי חילוף מסין וליהנות מאותם תנאים.

"ההשוואה הזאת מצחיקה", אמר ל"כלכליסט" אחד מיבואני החלפים. "אי אפשר לצפות ששחקן חדש ייכנס לשוק רק בגלל שיש לו איש קשר באינדונזיה ושם מעכשיו אין מכס. מה עם עלויות השינוע? מה עם העובדה שאין שום מוניטין לחלקי חילוף מהמדינות החדשות? מה עם העובדה שהחלקים שמגיעים מארה”ב ומאירופה הם איכותיים יתר? רוצים לייצר כאן תחרות יש מאין כי בתכלס לא נקבל הוזלות מהמהלך הזה".

ההוזלה תיבלע

אם הוזלות המחירים לא יגיעו כתוצאה מהעמקת התחרות, האם הן יגיעו מעצם הסרתו של המכס? בענף החלפים מדגישים שמדובר בתרחיש לא הגיוני, וזאת מכמה סיבות. ראשית, יבואנים של חלקי חילוף נוהגים לייבא את החלפים מכמה מדינות והיבוא מבוצע גם ממדינות שיש לישראל הסכמי סחר עמן וגם ממדינות שלא. ביטול המכס רק ייבלע בחישובי העלויות הכלליים ולא יורגש בכלל ברמת הצרכן. 

מעבר לכך, מדגישים בענף, השנתיים האחרונות אופיינו בזינוק במחירי השינוע הימי ובמחסור עולמי בחלקי חילוף שהביא לעלייה של מחירי חלפים, כך שביטול של המכס ייבלע בכל מקרה בתחשיבים הכלליים של יבוא החלפים. יתרה מזאת, במהלך החודשים האחרונים בחרה המדינה לבטל את המכס, אבל להעלות מסים אחרים ובראשם הטלה של בלו על שמני מנוע אשר נכנסה לתוקף לפני כשלושה חודשים.

במקרה של חלק מיבואני חלקי החילוף שייהנו מביטול המכס, מדובר גם ביבואני החלפים שסבלו רק לפני כשלושה חודשים מהוספת הבלו על השמן. במקרה של חלק מן היבואנים האלה הם גם נדרשו לשלם מיליוני שקלים על המלאים הקיימים שברשותם. כלומר, לפני שלושה חודשים המדינה לקחה וכעת היא נותנת, אבל הסכומים מתקזזים.

אם כך, הסיכוי שחלקי החילוף יוזלו בגלל ביטול המכס הוא אפסי. זאת בעיקר מסיבות שניתן להגדירן כ"מסחריות" שהרי עסקינן ביבואנים מסחריים של חלקי חילוף שיש להם שיקולים משלהם. אבל מה עם מי שמייבא חלקי חילוף לשימושו האישי? הנהג הישראלי למד היטב כיצד לייבא חלקי חילוף עבור מכוניתו מ־eBay, אמזון ואתרי אינטרנט אחרים.  אם מישהו מחליט לייבא לשימושו האישי חלקי חילוף ממדינה שאין לישראל הסכם סחר עמה, הרווח מביטול המכס יגיע ישר לכיסו. אבל זוהי הנחה שנכונה רק ברמה התיאורטית.

הסיבה לכך, למרבה האירוניה, היא תקנות היבוא האישי של מדינת ישראל אשר קבעו כבר לפני שנים פטור ממכס. לפי תקנות היבוא, כל ישראלי שמייבא מוצרים שערכם הוא עד 75 דולר פטור לחלוטין ממסי יבוא. מעבר לכך, מי שמייבא מוצרים שערכם בין 75 דולר ל־500 דולר מקבל פטור מתשלום ממכס. 

בפועל, רק מי שמייבא ארצה חלקי חילוף שערכם מעל 500 דולר יוכל ליהנות מהפטור ממכס. כלומר, רק מי שיכול לייבא חלקי חילוף יקרים מאוד, כאלה שבכל מקרה אינם מיובאים לרוב לישראל ביבוא אישי, יקבל את הפטור. היתר מקבלים אותו בכל מקרה.

Support Ukraine