בלי קסדה, בלי רישיון ועל המדרכה: עלייה של 17% בקנסות לנהגי אופניים וקורקינטים חשמליים

לפני 3 שנים, 5 חודשים - 10 יוני 2021, גלובס
בלי קסדה, בלי רישיון ועל המדרכה: עלייה של 17% בקנסות לנהגי אופניים וקורקינטים חשמליים
הנתונים שנחשפים לראשונה מעידים על העלייה בשנת 2020 ומלמדים כמה הרוכבים על דו גלגליים חשמליים מצפצפים על החוק • עוד מלמדים הנתונים על עלייה של פי ארבעה במתן דוחות של עיריית תל אביב

מספר הדוחות שהמשטרה חילקה לנהגי אופניים וקורקינטים חשמליים בשנת 2020 עמד על 48,945. מדובר בעלייה של כ-17.6% לעומת שנת 2019, אז מספר הקנסות היה "רק" 41,599. כך עולה ממידע שמסרה משטרת ישראל לתנועה לחופש המידע שביקשה ללמוד עד כמה נרחבת פעילות האכיפה בתחום.

פילוח המידע מלמד כי העבירות השכיחות בתחום הן באופניים חשמליים והן בקורקינטים חשמליים הן נסיעה ללא קסדה. יודגש כי החל מיולי 2019 קיימת חובה לרכוב בכלים אלה תוך חבישת קסדה עם מחזיר אור. בשנת 2019 קנסה המשטרה קצת יותר מ-23 אלף נהגים בגין סעיף זה, ואילו בשנת 2020 נרשמה עלייה חדה של כ-38% במתן קנסות על אי חבישת קסדה.

עבירה שכיחה אחרת היא רכיבה על המדרכה. בכלים אלה החוק מחייב רכיבה על שבילים, ואם אין שביל, הרכיבה צריכה להתבצע בצידו הימני של הכביש. בשנת 2019 חילקה המשטרה 6,754 קנסות בגין סעיף זה, ובשנה שעברה נרשמה דווקא ירידה במתן קנסות בגין נסיעה על מדרכות: 5,426 קנסות ניתנו על סעיף זה.

מבחן הרישוי? לא מעניין

בתנועה לחופש המידע בדקו נושא מעניין נוסף. החל מיולי 2019 חובה לקיים מבחן רישוי שנקרא A3 כדי לרכוב על כלים אלה. את המבחן ניתן לקיים החל מגיל 15.5 ואפשר להתחיל לרכוב בגיל 16. אף שרואים על הכביש עוד ועוד אופניים וקורקינטים חשמליים, קשה להגיד שהציבור נוהר לבצע רישיון. לפי הנתונים בשנת 2019 נבחנו בסך הכל 697 בני אדם בישראל, מהם עברו את הבחינה, שמורכבת מ-30 שאלות, 581 נבחנים. בשנת 2020 המספר צנח ל-382 נבחנים בלבד. 36 מהם נכשלו במבחן הרישוי.

1,316 קנסות על נהיגה ללא רישיון ניתנו בשנת 2019, ובשנה שעברה המספר כעט הוכפל והגיע ל-2,482 קנסות. עבירה זו היא השלישית בשכיחותה בפילוח הקנסות.

נתונים נוספים התקבלו מעיריית תל אביב, שם מתמודדים עם עלייה עקבית במספר האופניים והקורקינטים החשמליים, דבר שכבר אילץ את העירייה לקבוע אסדרה נרחבת, לרבות העברת חוקי עזר שונים. השימוש הנרחב בכלים אלה הביא לקפיצה משמעותית בין השנים 2019 ל-2020 בדוחות שחילקו פקחי העירייה. אם בשנת 2019 אלה חילקו 4,261 דוחות, הרי שבשנת 2020 חולקו 16,205 דוחות. בינואר 2021 לבדו חילקו פקחי העירייה כמעט אלף דוחות נוספים.

העירייה גבתה כמעט מיליון שקל ב-2019

וכמה "מרוויחות" הרשויות מהקנסות? עיריית תל אביב מסרה את נתוני 2019 בלבד, אלא שניתן להבין מהם את ההיקפים הכספיים. הסכום הכולל של הקנסות מאותם שנה עמד על 1.06 מיליון שקל שמתוכם נגבו כ-950 אלף שקל. תשובת רשות האכיפה והגבייה (שמטפלת בגבייה הקנסות המשטרתיים) מעלה כי בגין 22 אלף קנסות שחולקו בתקופה שבין יולי 2019 ועד מרץ 2021 עמד הסכום הכולל על 5.73 מיליון שקל, ממנו נגבו כ-4.5 מיליון שקל בפועל. לפי נתונים אלה גובה הקנס הממוצע בגין עבירות שמבצעים כלים אלה עומד על 260 שקל.

עו"ד אור סדן מהתנועה לחופש המידע מסר לגלובס כי "השימוש בקורקינטים חשמליים עלה באופן משמעותי בשנים האחרונות, וכיום מדובר באחד מאמצעי התחבורה הנפוצים בערים מסוימות. יחד עם העלייה בשימוש, החל דיון ציבורי באשר לסכנות הנלוות לרוכבים עצמם וכן לסובבים אותם. המידע שהתקבל מהרשויות השונות מאפשר לציבור לבחון כיצד המדינה פועלת בהיבט האסדרתי באשר לשימוש בכלי התחבורה הללו, וזאת בתקווה כי המידע יאפשר הן לציבור והן לרשויות השונות לבחון את אופן האכיפה ואת יעילותה".

Support Ukraine