+ פרסום מודעה חינם !
מודעות: לא נמכר - 1570, סה"כ - 17837

האסון של ארי נשר: גם רשלנות של המחוקקים הרגולטורים

3 אוקטובר 2018 - גלובס

האסון של ארי נשר: גם רשלנות של המחוקקים הרגולטורים

מתחילת השנה נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים . בשנת 2017 נפגעו 248 ילדים מתחת לגיל 16 בזמן רכיבה על אופניים חשמליים . חברי הכנסת צריכים להתעורר ולהוציא מחוץ לחוק את הרכיבה על אופניים חשמליים לפני גיל 18 . קשה להשתחרר מהתחושה שעשרות או מאות אלפי בני הנוער, שעולים מדי יום על הכביש, הפכו לשקופים בעיניהם וחייהם הפקר

מותו של הנער ארי נשר הצית מחדש את הדיון בנוגע לשימוש באופניים חשמליים. צריך לומר כבר מההתחלה, השימוש בכלי תחבורה זה נעשה ללא רגולציה או הסברה מתאימה מצד הרשויות המקומיות והמדינה. לעתים ההתייחסות היחידה של הרשויות המקומיות לרוכבי אופניים חשמליים היא מתן דוחות. זאת במקום לקחת אחריות אמיתית על הבעיה ולדאוג לתשתית בטוחה ומתאימה לרוכבים, להולכים ולנהגים על הכביש.

על פי נתוני הרשות לבטיחות בדרכים, מתחילת שנה נהרגו 16 רוכבי אופניים חשמליים. 4 מתוכם היו מתחת לגיל 16, 10 הרוגים על אופניים חשמליים היו בתחום העירוני. בשנה שעברה עמד מספר ההרוגים על אופניים חשמליים על 7, כלומר, שלושה חודשים לפני סיום השנה נרשמה עלייה של יותר מ-100%. על פי נתוני עמותת אור ירוק, משנת 2014 עד 2017 נרשמה עלייה של למעלה מפי שלושה במספר הנפגעים בתאונות במעורבות אופניים חשמליים מ-692 ל-2185.

האופניים חשמליים חדרו בעוצמה לחיינו לפני כ-5 שנים. כבר היום, על פי נתוני עמותת אור ירוק, מספרם עומד על 250- 200 אלף זוגות. הם אמנם תורמים להקטנת העומסים בכבישים ולהפחתת זיהום האוויר, אך כאמור מגבירים בעיות שבעבר היו קיימות בשוליים בלבד.

תשתית בטוחה לרכיבה עדיין אין וכמו במקרים רבים אחרים, גם כאן הקידמה הקדימה את המציאות בשטח והתשתית הקיימת נותרה מפגרת מאחור. אבל גם אם ניתן לרשויות הנחה מקלה, על כך שהקצאת מדרכות לאופניים דורשת השקעת משאבים כספיים לא מבוטלים ולכן הן מתקשות להיערך לשינויים טכנולוגיים במהירות כזו, איזה הנחה ניתן למדינה ולחברי הכנסת שלא חוקקו עד היום חוק, שמגביל צעירים מתחת לגיל המותר לנהיגה בישראל, לעלות על אופנים חשמליים שנעים במהירות של עשרות קמ"ש על הכביש, אליו הם נדרשים לרדת על פי חוק. כיום רוכב על אופניים חשמליים חייב להיות מעל גיל 16 בלבד ולחבוש קסדה. מעטים חובשים ורבים מדי מתחת לגיל 16. בשנת 2017, לדוגמה, נפגעו 248 ילדים מתחת לגיל 16 בזמן רכיבה על אופניים חשמליים.

במרבית הערים אין שבילי אופניים, דבר שמאלץ את הרוכבים לרדת לכביש. שם, בהרבה מקרים הם יתקלו לא פה בבורות ארעיים שנובעים מהזנחת הכיבים, או בשלוליות של ביוב שיגרמו להם להיכנס בפתאומיות לתוך הכביש. בנוסף, כאשר ירצה רוכב אופניים לפנות שמאלה ואין מעבר חציה בקרבה, הוא עלול לסכן את עצמו ואת הסביבה. מי מאיתנו לא נתקל ברוכב אופניים חשמליים צעיר ממש באמצע הכביש ולפעמים אף מחזיק בטלפון סלולרי, מבלי להיות ערני למה שקורה על הכביש.

ומה לגבי האכיפה? האכיפה קיימת, רק שהיא כנראה אינה מספיקה. במיוחד בכל הנוגע לצעירים מתחת לגיל 18. לא רק האכיפה לא מספקת. מנתוני מחקר משרד המדע והטכנולוגיה עולה כי כ-37% מבני הנוער במחקר הצהירו כי אינם יודעים את המהירות המותרת לרכיבה באופניים חשמליים, ו-30% נוספים אינם מודעים לחוק בנוגע לחבישת קסדות.

בעמותת אור ירוק מפנים אצבע מאשימה כלפי המשרדים הממשלתיים. בדוח העוסק בנושא האופניים החשמליים של העמותה שהופק לפני כמה ימים נכתב כי, "בשנים האחרונות אנו עדים לעלייה משמעותית בהיקפי ההיפגעות בתאונות במעורבות אופניים חשמליים. מגמה זו הינה בין היתר בעקבות העלייה במספר הרוכבים אולם הינה גם פועל יוצא של ההיערכות הלקויה של הממשלה להסדרת הנושא מבחינת החקיקה, התשתיות והאכיפה".

בשיחה עם "גלובס" אומר יותם אביזוהר, מנכ"ל עמותת "ישראל בשביל אופניים", כי יש צורך בשינוי משמעותי הרגלי החשיבה והמעשה בכל הנוגע לאופניים חשמליים. "כדי לצמצם את תאונות הדרכים בין נהגים לרוכבים ובין רוכבים להולכי רגל", הוא אומר, "יש לייצר תשתית בטוחה לרכיבה, מופרדת מתנועת רכבים והולכים. בנוסף, יש להעלות את המודעות של הנהגים והרוכבים, לחוק היבש המחייב את רוכבי האופניים לרכב על שביל אופניים כשיש, וכשאין, ובדרך כלל אין, על הכביש".

אביזוהר מוסיף כי בסקר שערכה עיריית תל אביב באחרונה נמצא כי נהגים רבים בכלל משוכנעים שמקומם של רוכבי האופניים הוא על המדרכה. "לצערנו מחקרים קושרים בין העדר מודעות של הנהגים לנוכחותם של הרוכבים, ומעורבותם של אותם נהגים בתאונות דרכים עם רוכבים".

הנתונים בשטח, ובעיקר האסונות, מדברים בעד עצמם. ובכל זאת נראה שבכנסת ישראל המחוקק לא שומע ולא רואה. קשה להשתחרר מהתחושה שעשרות או מאות אלפי בני הנוער, שעולים מדי יום על הכביש, הפכו לשקופים בעיניהם וחייהם הפקר. אחרת, איך אפשר להסביר את המחדל המתמשך הזה?

המדינה צריכה להתייחס לסוגיית האופניים החשמליים ברצינות תהומית, לפחות כפי שהיא מתייחסת לכל כלי תחבורה אחר שעולה על הכביש - מכונית, משאית, אוטובוס או אופנוע. נדרשים פה חוקים חדשים ותקנות חדשות וכמובן כוח אדם שיאכוף אותם. הנה הצעה ראשונה ופשוטה יחסית: תאסרו על ילדים ובני נוער מתחת לגיל 18 לרכוב על אופניים חשמליים וקורקינטים חשמליים. כל דבר פחות מזה הוא רשלנות פושעת של המחוקקים והרגולטורים האחראיים. האסונות הבאים, כמו אלה הקודמים, הם קודם כל על ראשיהם.

חדשות לפי תגיות

accidentsacuraadvertisingAIairbagairbagsalfa romeoamazonandroidandroid autoappappleApple Carplayappsaston martinaudiAudi e-tronAustraliaAutoMotorautonomous carautonomous carsautonomous vehicleautonomus carAutopilotavtoVAZawardsbatterybentleybicyclebikebikesbirdbmwBoschBuickbusesCadillacCaliforniaCanadacar marketcar sharingcar theftCarasso MotorsCarlos GhosncarpoolCESChampion MotorschevroletChicago Auto ShowchinaChryslerchrysler pacificacitroencitroen C4classic carconsumer reportscrash testcrash testscrossoverdaciaDacia DusterDaihatsuDaimlerDetroit Auto Showdieseldiesel scandaldieselgateDodgeDonald Trumpdrag racedriverless cardriving tipsDSducatieggedEICMAelectricElon Muskemission scandalEUeuropeevfcaferrarifiatfordFord F-150Ford FocusfranceFrankfurt Motor Showfuel economy scandalfunnygeargeelygenesisGeneva Motor ShowgermanygettGetTaxigmgooglegoogle mapsgreenhackersharley-davidsonhealthhondaHonda Civichow tohybridhydrogenhyperloopHyundaihyundai elantrahyundai i30Hyundai IoniqHyundai KonaHyundai Santa FeHyundai TucsonIIHSInfinitiinfotainmentintelIPOiranisisIsraeljaguarJaguar i-pacejapanjeepJeep WranglerJerusalemkawasakiKiakia ceedkia riokia sorentoKia Soulkia sportageKia stingerkia stonicKobe SteelktmLA Auto ShowLadalamborghiniland roverlawsuitLeolexuslight railLimeLincolnlrtluxury carslyftmaseratimaybachmazdaMazda 3Mazda 6Mazda CX-5Mazda MiataMazda MX-5Mazda6mecedesmercedesMexicoMGMG ZSmicrosoftMilan Motorcycle ShowminiMitsubishimitsubishi ASXmitsubishi outlandermobileyemoovitmotorcyclemotorsportnavigationNew YorkNew York Auto ShowNHTSANIOnissanNissan Jukenissan leafNorwayNvidiaofoopelOpel Insigniapanasonicparis motor showparkingpeugeotPeugeot 508pickuppolicePorschepsapublic transportQorosramrange roverratingsrecallrecallsrenaultroad accidentsroad safetyroadsRolls-Royceroyal enfieldrussiasafetysafety ratingsafety ratingssafety testsscandalscooterseatseat aronaSeat Ibizaself-driving carself-driving carsSEMASiemensskodaSkoda FabiaSkoda Octaviaskoda rapidSkoda ScalaSkoda SuperbSoftBanksolar energyspy shotspy shotsSsangYongstartupsstrikestudysubarusubaru ascentSubaru BRZsubaru foresterSubaru Vizivsubaru XVsupercarssuvsuzukisuzuki jimnySwedentakatatarifftaxitechnologytel avivterrorismteslaTokyo Motor ShowtoptoyotaToyota Camrytoyota corollatoyota priustoyota rav4Toyota Yaristrade wartransporttrendstriumphtrucktruckstuninguberukUMIunion motorsUnited StatedUnited StatesususaViaVolkswagenvolvoVolvo v60Volvo XC40Volvo XC60vwVW Polowaymowazeyamahayandexаварииавтобусавтобусыавторемонтные мастерскиеавторынокавтострахованиеавтостраховкаАккоаренда автомобиляАфулаАшдодашкелонаэропортаэропорт Бен-ГурионАялонБАГАЦБат-ЯмбезопасностьБейтар-ИлитбензинБеэр-ШеваБней-Браквелосипедвелосипедистывелосипедыводительские праваГерцлияГиватаимгородской транспортгорючееДелек Моторсдизельдорогадорогидорожные камерыДТПЕвропажелезная дорогазабастовказаконодательствозаконыИерусалимИзраильимпортинфраструктураИранИсраэль КацкамерыКарасо МоторсКармиэльКирьят-АтаКирьят-ГатКнессеткоррупциякредитыКфар-СабализингЛодмарафонМеирминистерство транспортаминтрансмотоциклнаводнениеНалогналогиНегевНетанияобщественный транспортотзывотзывыпаркингпарковкаПДДперекрытияПетах-Тикваплатные дорогиподержанные автоподержанные автомобилипожарполицияпочтаправительствопревышение скоростипробкипродажипроишествияРаанаРакевет ИзраэльРакевет ИсраэльРамат-ГанрейтингрейтингиреформаРеховотРишон ле-ЦионСАМЛАТскандалсоветыстатистикастрахованиестраховкасудсудебные решенияСШАтаксиТалькартарифыТверияТель АвивТель-Авивтерроризмтест на вождениетехнологиитехосмотртопливотранспорттрафикугонУправление регистрации автотранспортауход за автомобилемХадераХайфаХермонХолонЦАХАЛценаценыЧемпион МоторсШкодашоссешоссе АялонштрафштрафыЭгедЭйлатэкологияэлектроавтомобильэлектровелосипедэлектровелосипедыЯндексЯффоאאודיאגדאגף התנועהאגרת רישויאובראודיאוויסאוטובוסאוטובוסיםאוטוטקאופלאופל אינסיגניהאופל מוקהאופל קורסהאופנועאופנוע שטחאופנועיםאופנייםאופניים חשמלייםאופניים שיתופייםאיגוד יבואני הרכבאינטלאירופהאיתוראןאכיפהאלבראלון דאיאלפא רומיאואפליקציותארהאשראיבב.מ.וובטיחותבטיחות בדרכיםבטר פלייסביטוחביטוח חובהביטוח מקיףביטוח רכבבינה מלאכותיתבירדבנזיןבנימין נתניהובנק ישראלגג'יפג'יפוןג'ירו ד'איטליהג'נרל מוטורסגוגלגיוס הוןגניבות רכבגריטהדאצ'יהדאצ'יה דאסטרדודו גלגלידוד לובינסקידוחות חניהדוחות כספייםדוקאטידיזלדלקדלק מוטורסדלק רכבדןהאיחוד האירופיהוזלההונדההונדה סיוויקהטבות מסהלוואותהמס הירוקהמשרד להגנת הסביבההעלאת מחיריםהרכבת הקלההרפורמה בתחבורה הציבוריתהרשות הלאומיתהרשות הלאומית לבטיחות בדרכיםהשכרת רכבווייזוולווועדת הכלכלהזיהום אווירחברות ביטוחחדשות הרכבחולוןחוק ההסדריםחיפהחניהחניוניםחרדיםטויוטהטויוטה פריוסטויוטה קורולהטויוטה ראב4טכנולוגיהטלקארטסטטסלהיבואיבוא אישייבוא מקביליבוא רכביבואני רכביגואריד שנייהיד2יונדאייונדאי טוסוןיוניון מוטורסייבוא רכבימאההיפןיצרניות רכבירושליםישראלישראל כץכביש החוףכבישיםכלי רכבכלכלה שיתופיתכלמובילכריות אווירכרמיאלכרמליתללובינסקילוי יצחקליסינגלקסוסמאזדהמבחן דרכיםמבחני ריסוקמבצעמבצעי רכבמבצעי רכב במיצובישימבצעי רכב בניסאןמבצעי רכב בסובארומבצעי רכב בסיאטמבצעי רכב בסיטרואןמבצעי רכב בסקודהמבצעי רכב בפיג'ומבצעי רכב ברנומבצעי רכב בשברולטמובילאיימוניותמוניות שירותמוניתמוסךמוסכיםמחירון רכבמחירי הדלקמחיריםמחקרמטרו מוטורמיכאל לוימיסוימיסוי ירוקמיצובישימיצובישי אאוטלנדרמכון התקניםמכון רישוימכוניותמכוניות היברידיותמכוניות חדשותמכוניות יוקרהמכוניות משומשותמכוניות קלאסיותמכונית אוטונומיתמכונית השנהמכונית חשמליתמכונית יוקרהמכונית משומשתמכונית משפחתיתמכונית שיתופיתמכירה פומביתמכירות כלי רכבמכרזמלחמת סחרממשלהמס הבלומס קנייהמסיםמסירות רכבמערכות בטיחותמצלמות מהירותמרצדסמשאיותמשה כחלוןמשטרהמשטרת התנועהמשטרת ישראלמשרד האוצרמשרד האנרגיה והמיםמשרד הביטחוןמשרד המשפטיםמשרד הרישוימשרד התחבורהנהגיםנהיגהניסאןניסאן מקסימהניסאן קשקאינסיעות שיתופיותנפטנתנתבנתיבי איילוןנתיבי ישראלסאנגיונגסובארוסובארו פורסטרסוזוקיסוזוקי ג'ימניסוזוקי ויטרהסולרסטארט אפסטטיסטיקהסיאטסיאט איביזהסיאט ארונהסיאט לאוןסיטרואןסיןסמלספורטספורט מוטוריסקודהסקודה אוקטביהסקודה סופרבסקודה פאביהסקודה קארוקסקודה קודיאקעעבירות תנועהעיריית תל אביבעליבאבאענף הרכבערדפולקסווגןפולקסווגן פולופורדפורשהפיאטפיג'ופיג׳ופיז'ופיצוייםפנגופסחפקקי תנועהפקקיםצ'מפיון מוטורסצהציי רכבק.ט.מקאדילקקורוסקורקינטקורקינט חשמליקטנועקטנועיםקיהקיה נירוקיה סידקיה ספורטאז'קיה פיקנטוקיה ריוקנאביסקנוןקנסותקרוסאוברקריאה לתיקוןקרייזלרקרסו מוטורסראלירב קוריקולרישיון נהיגהרכברכב אוטונומירכב היברידירכב חדשרכב חשמלירכב ירוקרכב משומשרכב פנאירכב צמודרכב שטחרכבי יוקרהרכבי שטחרכבים משומשיםרכבתרכבת ישראלרכישת רכברמי אונגררנורנו זואירנו קדג'אררנו קליאורנו קפצ'וררשויות מקומיותרשות ההגבלים העסקייםרשות המסיםרשות שדות התעופהשברולטשברולט אקווינוקסשברולט ספארקשבתשווי שימוששוק הרכבשלמה SIXTשר התחבורהתתאונותתאונות דרכיםתאונת דרכיםתביעה ייצוגיתתגמולי ביטוחתחבורהתחבורה ציבוריתתחנות דלקתל אביבתל אופןתל-אביבתל-אופןתעשיית הרכבתשתיותתשתיות תחבורהתשתית
מכור את הרכב שלך